به مناسبت فرا رسیدن هجدهم مردادماه، روز تجلیل از اسرا و مفقودان هشت سال دفاع مقدس، گفت‌وگویی را با «مراد حسن‌زاده دهستانی» سرافراز ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

به گزارش دلفین، آزاده‌ی سرفراز «مراد حسن‌زاده دهستانی» در ۱/۱۰/۱۳۴۱ در روستای «دهستان» از توابع شهرستان حاجی‌آباد دیده به جهان گشود. حسن زاده در دوران پیش از اعزام به خدمت سربازی، یک گروه ۴۰ نفره از نیروهای رزمنده برای رفتن به جبهه تشکیل داد اما ازقضای روزگار، اوایل جنگ مقارن با دوران ریاست جمهوری بنی‌صدر بود، به همین علت از ورود آنان به جبهه‌های جنگ ممانعت کردند اما سرانجام وی توانست روانه‌ی جبهه شود و برای میهن خود به نبرد با دشمن بعثی بپردازد. به مناسبت فرا رسیدن هجدهم مردادماه، روز تجلیل از اسرا و مفقودان هشت سال دفاع مقدس، گفت‌وگویی را با این آزاده سرافراز ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
ماجرای اعزام و اسارت
حسن‌زاده با بیان این که در سال ۱۳۶۰ به‌عنوان سرباز وظیفه از شهرستان کرمان به سمت جبهه‌های جنگ اعزام شده است، تشریح کرد: در حالی که پنج ماه از آغاز حضورم در جبهه گذشته بود، عملیات «فتح المبین» در تاریخ دوم فروردین سال ۱۳۶۱ در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد در غرب دزفول و شوش آغاز شد و من به همراه سایر رزمندگان در این عملیات شرکت کردیم که در این عملیات بالغ‌بر ۱۸ هزار نفر از نیروهای عراقی از سوی نیروهای ایرانی و حدود ۳۳۰ نفر از رزمندگان اسلام به دست نیروهای بعث به اسارت گرفته شدند.
گیر افتادن در دام تانک‌های فراری
وی ضمن اشاره به تلفات بالای نیروهای عراقی در عملیات فتح المبین، اذعان داشت: در این عملیات نیروهای بعثی شکست سختی را متحمل شدند و در حالی که حدود ۱۸۰ عدد از تانک‌های دشمن در حال عقب‌نشینی از منطقه شوش بودند در منطقه «دشت عباس» به ما برخورد کردند و ما نیز به دلیل تمام شدن مهمات جنگی توان مقابله با آنان را نداشتیم و همین مساله باعث شد به‌عنوان اسیر به استان «الانبار» عراق برده شویم و به مدت یک هفته در آنجا اسیر بودیم.
این آزاده یادآور شد: بعد آن نیروهای بعثی ما را به شهر بغداد بردند و از آنجا هم ما را به استخبارات رژیم بعث انتقال دادند.
۶۰ نفر در یک اتاق سه در چهار
از وی در خصوص شرایط سلول نگهداری از اسرا پرسیدیم که تشریح کرد: بعثی‌ها ۶۰ نفر از ما را در یک اتاق سه در چهار جای داده و زیر پاهایمان آب گذاشته بودند و پس از مدتی از آنجا ما را به اردوگاه عنبر بردند که در این اردوگاه خلبان و افسران ایرانی به‌عنوان اسیر جنگی حضور داشتند و بعد گذشت سه ماه از این ماجراها، اسیران را به اردوگاه موصل انتقال دادند و در اردوگاه موصل برای چند روز فقط ما را می‌چرخاندند.
رمز تحمل مرارت‌ها
حسن زاده در تشریح دلایل مقاومت اسرا در زندان‌های رژیم بعثی گفت: رمز موفقیت ما در اسارت، عشق به حضرت امام خمینی «ره» بود، یعنی همان‌طور که در جبهه‌های جنگ، عشق به امام باعث تقویت روحیه رزمندگان می‌شد، این عشق از اول تا آخر اسارت هم دلیل انسجام اسرا، روحیه گرفتن آن‌ها و استقامتشان بود که همین روحیه نیز به‌نوعی انقلاب ما را به دنیا معرفی کرد.
وی اظهار داشت: افسر رکن دوم عراق در مقابل ما به صراحت اذعان کرد که من نتوانستم مغز شما را شستشو دهم تا دست از انقلابتان بردارید.
روز بازگشت
از این آزاده در خصوص زمان بازگشت به وطن نیز پرسیدیم و وی ابراز داشت: سرانجام مقاومت جواب داد و روز موعود فرارسید و بالاخره در تاریخ ۵/۶/۱۳۶۹ به همراه سایر رزمندگان از اسارت آزاد شدم.
وظایف مسئولان در قبال یادگاران هشت سال دفاع مقدس
حسن‌زاده در خصوص وظایف مسئولان در قبال شهدا، جانبازان، ایثارگران و شهدا نیز گفت: مسئولان در قبال شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزاده‌ها و خانواده ایشان باید پاسخگو باشند و در راستای مرتفع کردن مشکلاتشان اقدامات لازم را انجام دهند.
وی بیان داشت: کارکنان ادارات مختلف موظف به تکریم ارباب‌رجوع هستند اما متأسفانه این تکریم‌ها روز به روز کاهش پیدا می‌کند.
این آزاده سرفراز افزود: وظیفه ذاتی ما مسلمانان این است که همواره بتوانیم راه امام حسین «ع» را با تمام قوا ادامه دهیم.
کمبود زیرساخت‌های فرهنگی در هرمزگان
وی بر ضرورت توسعه‌ی اقدامات فرهنگی در استان تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه در استان هرمزگان با ضعف در زیرساخت‌های فرهنگی مواجه هستیم، درخواست ما از مسئولان این است که شرایط را برای فعالیت جوانان در حوزه فرهنگی فراهم سازند.
وی در پایان پیامی هم جوانان امروز داشت و خاطر نشان کرد: جوانان این مرزبوم، انقلاب اسلامی را رها نکنید، این انقلاب با خون شهدا بارور شده است و اگر از انقلاب دست بردارید سرنوشت ملت ایران همچون کشور عراق و سوریه خواهد شد.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش‌پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001