دبیر انجمن اسلامی دانشجویان تحکیم وحدت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس گفت: در دولت فعلی این همراهی نسبت به دولت قبل خیلی بهتر است مگر اینکه تشکل برخلاف جمهوری اسلامی فعالیت داشته باشند.

به گزارش دلفین، در جوامع مترقی تشکل‌های دانشجویی نقش بسزایی را در جامعه ایفا می‌کنند و اگر به تاریخ پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز نظر بیافکنیم، متوجه می‌شویم که این تشکل‌ها نقش‌آفرینی‌های بسیاری داشته‌اند، به‌طوری‌که به گفته شهید مطهری «دانشجو موذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود.» توجه به تشکل‌های دانشجویی به‌عنوان موذن‌های جامعه امری ضروری است اما متأسفانه در این خصوص فقط به مراکز استان‌ها توجه می‌شود و اگر چه آنان نیز حال و روز خوشی ندارند، وضعیت در شهرستان‌ها بسیار بغرنج است.
مدیران دانشگاه‌ها در شهرستان‌ها باید توجه بیشتری نسبت به فراهم کردن فضایی سالم برای فعالیت دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی داشته باشند اما نگاه مدیران برخی از دانشگاه‌ها به این مقوله مثبت نیست و فعال تشکل‌های مختلف دانشجویی در دانشگاه‌ها را شروع شدن دردسر برای فضای دانشگاهی خود می‌پندارند، به‌طوری‌که روزبه‌روز شاهد کمرنگ‌تر شدن فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی در سطح استان هستیم. در همین خصوص مهران میرشم دبیر انجمن اسلامی دانشجویان تحکیم وحدت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دلفین به تشریح دغدغه‌‌ها و چالش‌های این حوزه پرداخت.
تاثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی
میرشم عنوان کرد: با توجه به اینکه تشکل‌های دانشجویی از حضور افراد جوان و فعال جامعه برخوردار هستند، تأثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی بسیار زیاد است، یعنی دانشجو به‌واسطه فعالیت در نشریات دانشجویی، صدور بیانیه و انجام سایر اقدامات می‌تواند در تغییر افکار عمومی تأثیرگذار باشد و جامعه را با خود همراه کند.
امیدواری به آینده
وی اظهار داشت: با این حال فضای دانشجویی در سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی رو به رو بوده است که دفتر تحکیم وحدت هم از این مورد مستثنا نیست، اما با توجه به رویکرد کاری شورای مرکزی تحکیم و انجمن‌های اسلامی زیرمجموعه آن می‌توانم بگویم به آینده جنبش‌های دانشجویی امیدوارم.
میرشم در خصوص حمایت دستگاه‌ها و نهاده‌ای مختلف از تشکل‌ها مخصوصاً تشکل‌های دانشجویی افزود: هر تشکل مجموعه رسمی از نهاد کشوری است و هر سازمان وظیفه همکاری با تشکل‌های دانشجویی را دارد که در غیر این صورت با برخورد تشکل‌های دانشجویی همراه خواهد شد؛ البته بستگی به رویکرد سیاسی مدیران و متولیان مربوطه به تشکل‌های دانشجویی دارد.
همراهی بیشتر دولت فعلی با تشکل‌های دانشجویی
وی تصریح کرد: در دولت فعلی این همراهی نسبت به دولت قبل خیلی بهتر است و با توجه به ارتباط‌های کشوری تشکل‌ها با مسئولان، مدیران استانی و شهرستانی نمی‌توانند ضربه‌ای به فضای تشکل‌های دانشجویی وارد کنند مگر اینکه تشکل برخلاف جمهوری اسلامی فعالیت داشته باشند.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان تحکیم وحدت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های دفتر تحکیم وحدت دانشگاه آزاد برای شناسایی دانشجویان فعال و مستعد چیست گفت: یکی از وظایف اصلی ما صحبت کردن در مورد مسائل و توضیح دادن موضوعات به دانشجویان ناآشنا با فضای تشکل و جنبش‌های دانشجویی است.
وی گفت: معمولاً در تحکیم ما با توجه به فضای گسترده و آزادی عمل بیشتری که برخوردار هستیم به‌واسطه دوره‌های آموزشی در خود دانشگاه و دوره‌های کشوری تحکیم نیروهای فعال شناسایی، علم‌آموزی و در حال رشد هستند.

گفت و گوی اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007