یکی از سینماگران هرمزگان گفت: اگر کارمند دولت باشی نمی‌توانی مرخصی بگیری، من کارمند بودم اما به دلیل علاقه‌ای که داشتم از کار خارج شدم و باعث شد تا موفقیتم در عرصه هنر بیشتر شود.

به گزارش دلفین، «اصغر گردابی» یکی از سینماگران هرمزگان و مدیر و مدرس موسسه فیلم‌سازی آنامیس است. در آستانه‌ی روز سینما پای صحبت‌های این هنرمند هرمزگانی نشستیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
از این‌که در روز سینما با شما هم‌صحبت شده‌ام، خوشحالم، در وهله‌ی نخست از زمان شروع فعالیت خود در عرصه هنر و سینما برای مخاطبان دلفین بگویید.
فعالیت هنری من با عکاسی از ۱۳۷۴ شروع شد و سال ۱۳۷۶ وارد هنر فیلم‌سازی شدم و از طریق انجمن سینما جوان هرمزگان دوره‌های فیلم‌سازی را گذراندم. بعد از یک سال که از دوره‌های آموزشی می‌گذشت، دوره‌های عکاسی را در خصوص تدریس در شهرستان میناب به پیشنهاد مرحوم سروش گرمساری شروع کردم و این‌گونه وارد عرصه حرفه‌ای هنر شدم.
سال‌ها حضور در این عرصه مطمئناً برای شما آبستن حوادث تلخ و شیرین بسیاری بوده است. از خاطرات خود در عرصه سینما بگوید.
خاطرات در سینما و هنر بسیار فراوان است. شما چه بخواهی چه نخواهی این هنر برای شما لحظات به‌یادماندنی زیادی را خلق می‌کند اما بستگی دارد شما با چه دیدی به آن نگاه کنی. چندین خاطره زیبا وجود دارد ازجمله تجربه‌هایی که در کنار بزرگان سینما کسب کرده‌ام در پروژه‌های مختلف. یکی در خاطرات جذاب من این بود که برای تست بازیگری برای حضور سریال سلمان فارسی در بندرعباس گروهی را همراهی می‌کردم و بدون این‌که خودم برای تست رفته باشم برای بازیگری دعوت به کار شدم و خاطره‌ی بسیار خوبی شد.
آیا کار در سینما سخت است؟
همان‌طور که عرض کردم بستگی به نگاه شما دارد و این‌که هنر را به چه دیدی دنبال می‌کنید. به‌شخصه چندین سال است در بحث آموزش فعالیت دارم و سختی‌های کار را به‌نوعی برای خودم به شیرینی تبدیل کرده‌ام. از روزی که وارد این عرصه شدم در شهرستان میناب زندگی می‌کردم و بعد به مرکز استان آمدم و این رفت‌وآمدهای وقت و بی‌وقت از بندرعباس به میناب کمی دشوار به نظر می‌آید اما چون هدفی داشتم برایم شیرین بود و آن را سختی در نظر نمی‌گرفتم.
در کنار سینما به شغل دیگر مشغول هستید؟
متأسفانه سینما در استان هرمزگان حرفه‌ای بخصوص است و برای ساخت فیلم باید از یک شهر به شهر دیگر بروی تا بتوانی فیلم بسازی. سینماگری نوعی شغل است و نمی‌توانی در کنار آن به کار دیگر مشغول شوی چراکه باید وقت آزاد داشته باشی. چندین روز و حتی ماه‌ها در شهرهای مختلف بر سر پروژه باشی و اگر کارمند دولت باشی نمی‌توانی مرخصی بگیری. من کارمند بودم اما به دلیل علاقه‌ای که داشتم از کار خارج شدم و باعث شد تا موفقیتم در عرصه هنر بیشتر شود.
از فعالیت‌های این روزهای موسسه آنامیس نیز بگویید.
موسسه آنامیس در سال ۱۳۸۶ در رشته عکاسی و بازیگری در میناب دایر شد و با توجه به مهاجرت من به مرکز استان در سال ۹۲ شعبه دیگری را توانستیم در بندرعباس دایر کنیم. این موسسه در سال ۱۳۹۴ تبدیل به موسسه سینمایی آنامیس شد و در حوزه آموزش و تولید شروع به کار کرد و هم‌اکنون در میناب و بندرعباس در حال فعالیت هستیم. من نیز به‌عنوان مدیر و مدرس موسسه فعالیت می‌کنم و با اداره امور سینمایی تحت عنوان دوره‌های فیلم‌سازی در شهرستان مختلف همکاری داریم.
به‌عنوان پرسش پایانی، چه توصیه‌ای به علاقه‌مندان جوان این حوزه دارید؟
توصیه من به نوجوان و جوانان هرمزگانی این است که هنر فیلم‌سازی را کاملاً جدی بگیرند‌ و با خود اتمام‌حجت کنند. علاقه در این حرفه بسیار مهم است و اگر علاقه‌مند باشی و جدی مسئله‌ی آموزش را پیگیری کنی خواه‌ناخواه پیشرفت خواهی کرد. در ضمن جا دارد در این مجال جا دارد روز سینما را به‌تمامی سینماگران به‌ویژه سینماگران هرمزگانی نیز تبریک عرض کنم.

گفت و گوی اختصاصی: نرجس حسن زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007