روانشناس بالینی و فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: مهم‌ترین عوامل خودکشی در هرمزگان را می‌توان عدم توانایی در تأمین مخارج زندگی و مشکلات اقتصادی نام برد.

به گزارش دلفین، خودکشی تلاشی آگاهانه به‌منظور خاتمه دادن به زندگی خود است و امکان دارد این تلاش به اقدام تبدیل شود یا فقط به شکل احساس در فرد بماند و به‌عبارت‌دیگر فرد احساس می‌کند که برای رسیدن به زندگی بهتر ضعیف و ناتوان است و نیز احساس می‌کند که نمی‌تواند برای زندگی خود هدف و معنایی بیابد. ۱۰ سپتامبر برابر با ۱۹ شهریور، روز جهانی پیشگیری از خودکشی نام‌گذاری شده است و هدف اصلی از نام‌گذاری چنین روزی بالا بردن آگاهی جهانی درباره خطرات خودکشی و پیشگیری از آن است اما به دلیل حساسیت موضوع و عافیت‌طلبی برخی از مسئولان دولتی و غیردولتی برای انجام مصاحبه مجبور شدیم بررسی این موضوع را با تأخیر انجام دهیم.
عدم توانایی در تأمین مخارج زندگی
در همین رابطه «مصطفی ارزه گر» روانشناس بالینی و فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی ضمن پذیرش این گفتگو به مزیت‌های اقتصاد هرمزگان اشاره کرد و گفت: علی‌رغم این صحبت‌ها هم‌اکنون استان ما رتبه اول شاخص فقر و بیکاری را به خودش اختصاص داده است.
وی بیان داشت: مهم‌ترین عوامل خودکشی در هرمزگان را می‌توان عدم توانایی در تأمین مخارج زندگی و مشکلات اقتصادی نام برد.
مردان چهار برابر زنان
ارزه گر با اشاره به این موضوع که سیر خودکشی منجر به فوت در مردان چهار برابر بیشتر از زنان است، خاطرنشان كرد: بر اساس آمارهای اعلام شده، اقدام به خودکشی در زنان ۷ برابر مردان است اما متأسفانه آمار خودکشی منجر به مرگ در مردان ۴ برابر زنان است.
روش‌های خودکشی در مردان و زنان متفاوت است
مسئول انجمن «توان‌بخشی مبتنی بر جامعه‌» هرمزگان در ادامه تصریح کرد: روش‌های خودکشی مردان و زنان متفاوت است باید گفت که مردان از شیوه‌های سخت خودکشی ازجمله پریدن از ارتفاع، استفاده از سلاح گرم، حلق‌آویز کردن و… استفاده می‌کنند به همین علت آمار فوتی‌های اقدام کننده به خودکشی در میان مردان بیشتر است.
نگرانی در هرمزگان
وی عنوان کرد: روند کلی مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی در استان هرمزگان افزایش یافته است و متأسفانه در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ آمار خودکشی به‌اندازه ۸ ماه نخست سال ۱۴۰۰ رسیده است به‌طوری‌که آمار خودکشی در استان هرمزگان نگران‌کننده است.
ارزه گر تصریح کرد: شاید بر اساس رتبه‌بندی کشوری استان هرمزگان جزو ۱۰ استان پایین جدول به لحاظ میزان خودکشی باشد اما زنگ خطر خودکشی سال‌هاست که در این استان به صدا درآمده است.
جایگاه سوم در میان کشورهای اسلامی
وی اذعان داشت: ایران در میان کشورهای اسلامی در جایگاه سوم از نظر رواج خودکشی قرار دارد و همچنین جایگاه ۵۸ را در جهان به لحاظ خودکشی به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل موسسه همیاران توان‌بخشی هرمزگان خاطرنشان کرد: ارگان‌های ذی‌ربط، عناصر تأثیرگذار اجتماعی، روانشناسان و… در راستای پیشگیری از روند رو به رشد خودکشی در استان هرمزگان باید با مشارکت همگانی دست در دست هم دهند تا این آمارها کاهش پیدا کند.
آماری به تفکیک شهرستان‌ها در دسترس نیست
وی در ادامه گفت: آمار خودکشی در شهرستان‌های استان به‌طور دقیق در دسترس نیست و با توجه به فرهنگ حاکم بر هرمزگان، اغلب خانواده‌ها موضوع مربوط به خودکشی یکی از اعضا خانواده‌ را مخفی نگه می‌دارند و مرگ ناشی از خودکشی را ثبت نمی‌کنند.
کمترین خودکشی در میان طبقات مرفه
ارزه گر افزود: در حال حاضر بیشترین آمار خودکشی ازلحاظ سطح طبقاتی مربوط به طبقات متوسط و فقیر جامعه و کمترین آمار مربوط به طبقات مرفه هرمزگان است و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد.
دومین علت مرگ‌ومیر در دوران مدرسه
وی خودکشی را دومین علت عمده مرگ‌ومیر نوجوانان در دوران مدرسه خواند و در تشریح راه‌های پیشگیری از خودکشی نوجوانان گفت: برقراری ارتباط مؤثر با دوستان، خانواده و اجتماع و ارتقا سطح معنویت و عزت در جوانان و نوجوانان منجر به پیشگیری از خودکشی آن‌ها می‌شود.
توصیه به دولت‌مردان
ارزه گر بیان داشت: دولتمردان باید تمام تلاش خود را برای سهولت دسترسی جوانان به خدمات سلامت روان انجام دهند و همچنین دولت‌ها می‌توانند با ایجاد زیرساخت مناسب برای تخلیه هیجانات و بالا بردن نشاط اجتماعی در پیشگیری از خودکشی نقش مؤثری را ایفا کنند.
وی در به آموزش مهارت‌های زندگی در راستای پیشگیری از خودکشی اشاره کرد و گفت: ارتقا آموزش مهارت‌های زندگی مانند حل مسئله و تاب‌آوری اجتماعی جوانان منجر به رشد افراد و ایجاد مهارت‌های خود مدیریتی بهتر و دانش بیشتر می‌شود و نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه خودکشی دارد.

‘گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007