مدیرکل بنیاد شهید استان هرمزگان ابراز داشت: تنوع و نوآوری در برنامه‌های هفته دفاع مقدس به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان که بنا به اقتضای سنی خواهان شورونشاط و تحرک هستند، باید لحاظ شود.

به گزارش دلفین، دفاع مقدس یکی از ماندگارترین حماسه‌های ملت دین‌مدار، بصیر و انقلابی ایران اسلامی است که دارای پیام و دستاوردهای ارزشمند و عظیمی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، امنیت بوده و باید این دستاوردها کیفی سازی شود تا اثرگذاری آن بین نسل‌های جوان و جدید ملموس‌تر شود. علی‌رغم شلوغی برنامه‌های هفته‌ی دفاع مقدس و وقایع رخ داده در کشور، توانستیم گفت‌وگویی اختصاصی را با «عطا ناوکی» مدیرکل بنیاد شهید استان هرمزگان داشته باشیم و در خصوص ضرورت توجه به این هفته به گفت‌وگو بپردازیم.
هدف از گرامیداشت هفته دفاع مقدس
ناوکی هدف اصلی از گرامیداشت دفاع مقدس را نهادینه‌سازی و ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و ازخودگذشتگی دانست و گفت: ترویج فرهنگ ولایتمداری، خودباوری دینی و ملی و همچنین تبیین الگوی رفتاری رزمندگان با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورایی از دیگر اهداف گرامیداشت هفته‌ی دفاع مقدس است.
وی در ادامه بیان داشت: معرفی نمادها و الگوهای معنویت، مقاومت و خلاقیت به‌عنوان عامل پیروزی در عملیات‌های دوران دفاع مقدس و همچنین تبیین عبرت‌های جنگ تحمیلی از مهم‌ترین اهداف بزرگداشت هفته دفاع مقدس به حساب می‌آید.
تبیین نقش اقتدار، وحدت و همبستگی ملی
ناوکی تأکید کرد: رویکردهای ما در هفته دفاع ‌مقدس تبیین نقش اقتدار، وحدت و همبستگی ملی و مشارکت عمومی در مقابل استکبار، تقویت خودباوری برگرفته از فرهنگ دفاع مقدس است.
مدیرکل بنیاد شهید استان هرمزگان به سیاست‌ها و راهبردهای بزرگداشت هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: استفاده بهینه از تبلیغات برای اطلاع‌رسانی جهت معرفی برنامه‌ها به مردم و بهره‌گیری از مشارکت عمومی و همچنین ترویج فرهنگ ارزشی، اخلاقی و معرفی سبک زندگی شهدا و رزمندگان، بهره‌گیری از فضای مجازی در جذابیت برنامه‌ها و برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای به‌منظور معرفی توانمندی‌های دفاعی و سازندگی به‌عنوان بخشی از سیاست‌ها و راهبردهای هفته دفاع مقدس نام برده شده است.
عوامل مؤثر در افزایش تأثیرگذاری
وی به عوامل مؤثر در افزایش تأثیرگذاری برنامه‌های هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بهره‌گیری از شیوه‌های نو، ادبیات و هنر ازجمله عوامل مؤثر در افزایش تأثیرگذاری برنامه‌های مربوط به هفته دفاع مقدس است.
ناوکی در ادامه به موضوعی مهم در حوزه‌ی تبلیغات مفاهیم اشاره کرد و ابراز داشت: تنوع و نوآوری در برنامه‌های هفته دفاع مقدس به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان که بنا به اقتضای سنی خواهان شورونشاط و تحرک هستند، باید لحاظ شود و اجرای مراسم با جذابیت همراه باشد و فقط منحصر به ایراد سخنرانی و تعریف خاطره نباشد.
مدیرکل بنیاد شهید استان هرمزگان اذعان داشت: برای نهادینه کردن فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس نیاز به عملی کردن موضوعات داریم و تنها زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که استقلال و شرف این ملت و مرزهای جغرافیایی پابرجا و مستدام است که در انتقال مفاهیم و فرهنگ ناب دفاع مقدس موفق باشیم.
هیچ ابزاری قوی‌تر از علم نیست
وی در ادامه یادآور شد: به نظر بنده برای تبلیغ دستاوردهای انقلاب هیچ ابزاری قوی‌تر از علم نیست و اساتید دانشگاهی و حوزوی این مهم را بر دوش دارند.
اهمیت جهاد تبیین
ناوکی تصریح کرد: جهاد تبیین در حوزه هشت سال دفاع مقدس و نیز جبهه مقاومت جزو ضروریات مهم و اصلی جامعه امروز است.
مدیرکل بنیاد شهید استان هرمزگان ضمن بیان اینکه جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس با نگاه جهادی و انقلابی محقق می‌شود، اظهار داشت: امروز در حوزه هشت سال دفاع مقدس برای رسیدن به اهداف نیاز به نگاه انقلابی و جهادی داریم و جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس با نگاه جهادی و انقلابی محقق می‌شود.
وی در پایان افزود: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و تلاش در جهت ترویج و انتقال مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس و نگاه ویژه به امر جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس با استفاده از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری از ضروریات امروز جامعه به شمار می‌آید.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش‌پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001