شهروندان پارسیانی که وعده‌ی ریشه‌کنی بیکاری در شهرستان را هنوز از سوی مدیرعامل منطقه ویژه از یاد نبرده‌اند.

به گزارش دلفین، به‌تازگی نامه‌ای از سوی گروهی از شهروندان پارسیانی تهیه شده است و با امضاهای فراوان در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. شهروندان پارسیانی که وعده‌ی ریشه‌کنی بیکاری در شهرستان را هنوز از سوی مدیرعامل منطقه ویژه از یاد نبرده‌اند، موارد بسیاری را مطرح کرده‌اند که نیازمند تأمل فراوان است. این نامه که خطاب به احمد جباری، نماینده مردم غرب استان نوشته و رونوشت آن به حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی زاده، نماینده ولی‌فقیه، مهدی دوستی، استاندار و سردار اباذر سالاری، فرمانده سپاه امام سجاد ارسال شده است، ابهامات و البته اتهاماتی را مطرح می‌کند که سیاسیون استان باید یا در قبال این اتهامات موضع‌گیری کنند یا با شفاف‌سازی موضوع اجازه‌ی تخریب وجهه‌ی مدیران این شرکت را ندهند، البته پیش‌تر مدیرعامل این شرکت، نماینده غرب استان را پدر معنوی خود و منطقه ویژه خوانده بود که شاید همین حمایت‌های پدرانه نیز باعث شده که کمتر کسی به مسائل مطرح شده واکنش نشان دهد. البته این‌که گلایه از امور اجرایی هم به آقای نماینده حواله شده است، بسیاری از مسائل را به‌خوبی هویدا می‌کند.

مراتع آبا و اجدادی را از دست دادیم

در بند یک و دو این نامه به فعالیت بیش از ۱۴ ساله این منطقه اقتصادی اشاره شده و آمده است: تأسیس منطقه ویژه به‌جز از دست رفتن مراتع و زمین‌های آبا و اجدادی‌مان چیزی حاصل مردم نکرده است و بدیهی‌ترین درخواست مردم از این صنعت اشتغال‌زایی بوده که متأسفانه محقق نشده است.

در این نامه همچنین تأکید شده است: مدت‌هاست به همه افراد بومی جویای کار گفته می‌شود که در انرژی بر جذبی وجود ندارد اما حال خبر می‌رسد تعدادی نیرو در پارسیان و تهران در واحدهای مالی، فنی و … توسط معاونت مالی و اداری و مدیر مالی مشغول بکار شده‌اند و سهم بومیان منطقه به‌جز آه و حسرت چیزی نیست.

استخدام بدون مصاحبه و آزمون

نویسندگان این نامه ادعا کرده‌اند: این تعداد معدودی هم که در انرژی بر مشغول به کار هستند، اکثراً بدون مصاحبه و آزمون وارد منطقه ویژه شده‌اند، این در حالی است که بسیاری از مردم روستاهای نزدیک به منطقه ویژه حتی یک نفر هم شاغل در انرژی بر ندارد و تعداد زیادی غیربومی و تهرانی در این منطقه مشغول به کار هستند.

استفاده از افراد فاقد صلاحیت

در این نامه استفاده از افراد فاقد صلاحیت به‌عنوان دلیل اصلی رکود در منطقه ویژه انرژی بر پارسیان عنوان شده است و آمده: یکی از دلایل اصلی رکود منطقه ویژه پارسیان عدم‌تغییر افراد فاقد صلاحیت است که در این سال‌ها بین مدیریت‌های مختلف در حال جابجایی هستند و بیش از آنکه به فکر مردم و صنعت باشند به فکر جایگاه خود بودند.

هیئت‌مدیره در اختیار افراد غیربومی

در این نامه به موضوع هیئت مورد نیز اشاره و تأکید شده است که سال‌هاست هیئت‌مدیره این منطقه ویژه در دست افراد غیربومی است که حاصل وضعیت امروز این منطقه اقتصادی است.

نویسندگان این نامه استفاده از نیروهای توانمند بومی در هیئت‌مدیره و مدیریت‌های ارشد را راهکار خروج از این بحران اعلام کرده و ادعا کرده‌اند که گروهی از مدیران این شرکت خارج از پارسیان ساکن شده‌اند.

پارسیان محل کارآموزی نیست

در ادامه این نامه آمده است: مجموعه فعلی تحت مدیریت هیئت‌مدیره کنونی و مدیران نالایق بومی و غیربومی محلی برای گذراندن اوقات فراغت و دوره کارآموزی برخی افراد شده است.

مهمترین درخواست

نویسندگان این نامه در پایان مهم‌ترین درخواست خود از گیرندگان نامه را چنین عنوان کرده‎اند: درخواست ما این است که پیگیر باشید مدیران ارشد مجموعه انرژی بر را از کسانی بگمارند که به فرمایش حضرت علی (ع) از نیروهای شایسته، کارآمد و صالح باشند (با اولویت نیروهای بومی) اما متأسفانه طی این مدت از عمر منطقه ویژه، این صنعت در انحصار گروهی خاص قرار گرفته که این مقوله مصائب سنگینی به دنبال داشته است.

سخن پایانی

در این شرایط می‌طلبد تا مسئولان امر با بررسی عملکرد مجموعه دلایل رکود در این منطقه و شکل‌گیری نارضایتی‌ها را بررسی کنند و اجازه ندهد تا بیش‌ازپیش شاهد تخلف یا شائبات مطرح شده باشیم.

گزارش اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007