اسحاق راسته پور از ترانه‌سرایان و نوازندگان گیتار بیس، گیتار سبک پاپ و پرکاشن استان هرمزگان است که گل‌ها با گیتارش، گلاب می‌پاشند، گنجشکان زیر ریزه‌های شرجی می‌رقصند و دریا گیسوانش را روی شانه‌های لخت ساحل در باد رها می‌سازد.

به گزارش دلفین، «اسحاق راسته پور» از ترانه‌سرایان و نوازندگان گیتار بیس، گیتار سبک پاپ و پرکاشن استان هرمزگان است که گل‌ها با گیتارش، گلاب می‌پاشند، گنجشکان زیر ریزه‌های شرجی می‌رقصند و دریا گیسوانش را روی شانه‌های لخت ساحل در باد رها می‌سازد. راسته پور زاده‌ی بیستم شهریورماه سال ۱۳۵۵ محله قدیمی سید کامل است. اسحاق، خالق ترانه‌های نوستالژی «سیزده‌بدر» ، «جنوب مه»، «کوچه اون سیدکاملی»، «بوته‌ی مرداب» ، «غریبه» ، «رمز شب»، «بندرعباس» ، «کلودنگ» ، «احساس» ، «خواجه عطا» ، «پرستو» ، «دیریای بندر» ، «غنچه زندگی» و … است.
میراث دار محله‌ی سید کامل
وی را باید میراث‌دار محله‌ی هنرپرور «سید کامل» دانست؛ آن‌جایی که زنده‌یاد «علی‌خان حبیب زاده» گروه موسیقی «کلودنگ» را بنیان نهاد و با خلق ترانه‌های معروف «سَهَلَه سُهیلو» ، «اگریم روزه» ، «روزگارُم چه سختن» و … تحولی در سبک جدید موسیقی بومی ایجاد کرد. هنرمندی که با صدای دل‌پذیر ترانه‌ی «نازتکه» ناصریا (زنده‌یاد ناصر عبداللهی) کودکی را آغاز کرد. آن‌سوتر، سرپنجه‌های «علی » سینه‌ی کوچه را سرشار از فریاد عاشقانه گیتار می‌کرد. محمد بندری (چوچ) نیز با موسیقی دل‌نشین از فراز کوچه‌های کاه‌گلی محله بالا می‌رفت تا هنر را در رگ‌های شهر تزریق کند. همسایگی با علی رضایی شریف، نوازنده و شاعر پیش‌گام و اتمسفر سراسر روشنایی و هنر موجب شد تا ترانه از کودکی زیر پوست پراحساس اسحاق جاری شود.
همجواری با هنر و هنرمند
سرایی که راسته‌پور در آن رشد می‌یافت با صدای موسیقی چند موزیسین و خوانش چند خواننده خوش‌نام در همسایگی، همواره آکنده از شادمانی بود. این حس هم‌جواری، ریشه هنر را در تاروپود مستعد وی تا عمق نگاهش دواند. از سال ۱۳۷۰ با راهنمایی «محمد شهسواری» مولف و محقق حوزه فرهنگ و هنر به عرصه هنر گام نهاد. نواختن گیتار را زیر نظر استاد «جلیل شیخ زاده» و سپس «مهدی جهانگیری» پی گرفت. افتخار هم‌نشینی با زنده‌یاد «ابراهیم منصفی» شاعر، ترانه‌سرا، نوازنده و خواننده شهیر بندری موجب شد تا محفل شاعرانه منزل ابرام، سرآغاز آشنایی اسحاق با «حسین گردین» به سال ۱۳۷۴ شود. ازآن‌پس با مساعدت حسین، نوازندگی ساز گیتار بیس را شروع کرد.
اسحاق حدود سه دهه است که ترانه می‌سراید و از مشوقان اصلی او در این راه نیز زنده‌یاد منصفی بود. دلگرمی‌های بزرگ‌مرد هنر هرمزگان موجب شد راسته‌پور نخستین ترانه‌اش به نام «غنچه‌ی زندگی» را سال ۱۳۷۲ با صدای پرطرفدار خواننده مشهور «مرشد میر رستمی» بشنود، سپس «ماشاالله برهمن» و «علیرضا عوضی» این کار دل‌نشین را اجرا کردند.
همکاری با محمد روهنده
سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰ چند تا از ترانه‌هایش را «محمد روهنده» کار کرد و ترانه‌های معروف کنسرت «گاباریا» از سرودهای این هنرمند بود. چند سالی از فعالیت هنری کناره‌گیری کرد اما سال ۱۳۹۵ مجدداً با ترانه «کوچه اون سیدکاملی» با محمد روهنده کار ترانه‌سرایی را از سر گرفت. طی پنج سال اخیر نیز با خواننده‌های جوان مانند «مهران حاتمی» ، «مسلم عاشوری» ، «کامبیز فتاحی» ، «محمد دهقانی» و «وحید کشتکار» همکاری تنگاتنگی دارد. ترانه جنوب وی با صدای وحید کشتکار از شبکه مختلف تلویزیونی ایران پخش شده و می شود.
نمونه‌ای از ترانه
از سرزمین عشق و از نژاد یاسمین گلوم، هم‌نفس موغ و کهور، مه قوم‌وخویش ساحلم، مه آشنایی از حریر، از مهد صفای ایی سرزمین، از جنوب ایران زمین از جنوب ایران زمین، مه هوندم به همه بگم جنوب نه جای غربتن، پر از ترانه و صدان اونجا پر از محبتن، توی قلب مه جنوبمن، اون ساحل و غروبن، دوستش اومه دوستش اومه، جنوب مه وجودومن، شرجی تو جون و خونمن، دوسش اومه دوسش اومه. قربون بوی کاهگلوش عطر و شمیم ساحلوش وا خون گرم مردوموش، جنوب مه جنوب مه.

یادداشت اختصاصی: یوسف ملایی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷