افزایش چند برابری هزینه های زندگی طی ماه‌های اخیر باعث شده است که بسیاری از مردم قادر به پرداخت هزینه‌های روزمره نباشند و موج نارضایتی‌ها در هرمزگان افزایش یابد.

به گزارش دلفین، در این روزها بیشتر از اپیدمی کرونا با اپیدمی گرانی مواجهیم به گونه‌ای که مردم هرمزگان دیگر توانایی گذراندن امورات زندگی خود را ندارند و حتی قادر به پرداخت هزینه‌های روزمره زندگی نیز نیستند و در این میان تنها نظاره‌گر رشد دو تا سه برابری قیمت برخی از محصولات خوراکی هستند و دولت برای حل این موضوع نه تنها برای مردم بال نمی شوند بلکه این گرانی را باری سنگین بر دوش سرپرستان خانواده کرده است.

در این شرایط اقتصادی مردم خواستار برخورد جدی دستگاه قضایی و دولت با اخلالگران بازار، محتکران و گران‌فروشان هستند اما مشخص نیست چرا هیچ یک از دولت مردان خود را درحل این مشکل دخیل نمی‌دانند و هر یک توپ خود را در زمین دیگری می‌اندازند.

توانایی خرید میوه را نداریم

برای پی بردن بیشتر به عمق این فاجعه پا در شهر بندرعباس گذاشتیم و در یک میوه فروشی حوالی خیابان ۲۲ بهمن با پدری هرمزگانی گفت‌و‌گویی را تریب دادیم. این پدر میانسال که گذر سالیان، موهای او را سفید کرده بود، با بیان اینکه مردم از گرانی افسارگسیخته ناراضی هستند، گفت: زندگی برای ما بسیار سخت شده است و با یک چشم بر هم زدن شاهد افزایش قیمت در تمام رسته‌ها هستیم.

وی با مکثی که شرمساری در صدایش نیز نمایان بود، ادامه داد: هر یک از فروشنده‌ها متناسب با مکان میوه‌فروشی قیمت‌های خود را دارند و با وضعیت کار و کاسبی امروز توانایی خرید میوه را برای یک خانواده ی ۴ نفری نداریم و فقط سعی می‌کنیم اقلام ضروری مانند پیاز و گوجه و خیار را بخریم.

میوه کالای تجملاتی

وی با ابراز گله‌مندی از اینکه در حال حاضر میوه به یک کالای تجملاتی مبدل شده است، عنوان کرد: میوه از جمله کالاهای اساسی است، در سن رشد نیز فرزندانمان نیاز مبرمی به خوردن میوه دارند حتی اگر کیلویی صد هزار تومان هم بشود خانواده ها سعی دارند آن را برای سلامتی فرزندان خود فراهم آوردند.

وی با اشاره به اینکه با گذشت زمان قدرت خرید مردم پایین‌تر آمده است، اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما افزایش قیمت با افزایش درآمد همراه نیست و این موضوع باعث شده است که هر روزی که می‌گذرد سفره های مردم نیز کوچک‌تر شود.

گرانی به همه چیز سرایت کرده است

وی با تاکید بر اینکه دولت باید فکری به حال این وضعیت کند، گفت: گرانی بی رویه در بازار مسکن، طلا و خودرو سبب تاثیر در دیگر بازارها و اقلام مصرفی مردم مانند تخم مرغ و مرغ شده است.

این پدر بندرعباسی بیان داشت: مردم از گرانی بیشتر از جنگ و کرونا می‌ترسند، گرانی معضلی است که مسئولان نه تنها از پس حل آن برنمی‌آیند بلکه روز به روز بر غول شدن آن دامن می‌زنند.

گرانی و سختی آغاز زندگی مشترک

البته این موضوع تنها مختص خرید کالاهای اساسی نظیر میوه نیست و گرانی در تمام ابعاد زندگی مردم را دچار تنش کرده است. به عنوان مثال مریم و مهران از اقوام نه چندان دور ما هستند که مدت هاست نتوانسته‌اند مراسم عروسی خود را برگزار و سرپناهی برای شروع زندگی مهیا کنند و حالا کرونا و گرانی هر دو فشار را بر آنان افزایش داده است. مریم نوعروس فامیل با بیان اینکه جوانان در وضع کنونی دیگر شوقی به ازدواج ندارند، در خصوص تاثیر گرانی بر گذران زندگی‌شان بیان داشت: دولت آنقدر عرصه را بر جوانان تنگ کرده است که افراد با گذشتن سن ازدواج نیز دیگر میلی به تشکیل خانواده ندارند.

مسکن، حقی که آرزو شده است

مهران در تکمیل صحبت های مریم اینگونه اذعان داشت: قرار بود بعد از ازدواج سرپناهی را برای خود مهیا کنیم اما آنقدر تورم و گرانی سر به فلک کشید که نه الان بلکه تا ده سال دیگر نه تنها توانایی خرید خانه را نخواهیم داشت که برای اجاره یا رهن نیز مشکلات عدیده‌ای بر سر راه‌مان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: فرقی نمی‌کند این خانه‌ها در کجای شهر و با چه امکاناتی باشند، برخی مشاوران املاک به دنبال سودجویی از وضع موجود هستند و قراردادها را با مبلغ های نجومی می‌بندند و نظارتی هم وجود ندارد.

این جوان با تاسف از اینکه در این آشفته بازار هیچکس پاسخگو نیست، عنوان کرد: حال این سوال در ذهن من و سایر جوانان مطرح است که علت این آشفته بازار مسکن چیست؟ و چرا این قیمت‌ها در حال افزایش است؟ چرا هیچگونه نظارتی بر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها وجود ندارد؟ چرا مسئولان چاره ای نمی اندیشند؟….

وی افزود: حتی خانه های مسکن مهر بندرعباس نیز با قیمت‌های سرسام‌آور و غیرواقعی به فروش می‌رسند و اجاره آنان نیز سخت شده است.

این جوان گله‌مند از گرانی، افزود: در وضعیتی که مردم درگیر کرونا هستند و از سوی دیگر نیز در تحریم به سر می‌بریم، چرا باید موضوع مسکن تا این اندازه آشفته شود. چرا دلالان می توانند به هر نوعی که دلشان می خواهد مسکن را قیمت گذاری کنند.؟

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از مسئولان دولتی وعده‌های عوام فریبانه می‌دهند اما در عمل اقدامی برای بهبود معیشت مردم و رونق وضع زندگی آنان انجام نمی‌شود، ادامه داد: مردم با سختی زندگی می‌کنند، کاسبی بسیاری از مردم نابود شده و این روزها درآمدی ندارند و دولت باید برای حل مشکلات معیشتی مردم و به ویژه این افراد، چاره‌ای بیاندیشد.

به خدا مردم سوتغذیه دارند

وی با بیان اینکه متأسفانه گرانی‌ها باعث سوءتغذیه برخی از مردم شده است، گفت: این روزها شاهد گرانی کالاهای اساسی چون گوشت، مرغ و تخم مرغ هستیم و سوال ما این است که چه اتفاقی افتاده است که باعث روند صعودی قیمت کالاهای اساسی شده است؟

این مطلب در نشریه دلفین چاپ شده است

گزارش: افسانه سالاری

  • نویسنده : 1007