پخش مواد مخدر در زندان موضوعی است که باعث نگرانی خانواده هایی می شود که عضوی از آن ها با جرایم غیر عمد به زندان می روند هر چند این روزها مسئله کرونا و کمبود مواد ضدعفونی کننده در زندان ها نیز به آن اضافه شده است ولی دغدغه اصلی خانواده ها پخش و توزیع مواد مخدر است.

به گزارش دلفین، زندان محلی است که در آن محکومان با معرفی و تایید مقامات قضایی برای مدت معین به منظور تحمل کیفر و با هدف حرفه‌آموزی، بازپروری و بازسازگاری نگهداری می‌شوند.
همان طور که از اسم زندان مشخص است، قرار نیست به افراد در آن خوش بگذرد اما بی‌شک یکی از تلخ‌ترین اتفاق‌های ممکن در روزهای کرونایی این است که پایتان به زندان باز شود، یا فردی را که در زندان است ملاقات کنید یا با افرادی که نزدیکان‌شان در زندان به سر می‌برند، گفت‌وگویی داشته باشید، آنگاه می‌توانید حال بسیاری از زندانیان به‌ویژه زندانیان جرایم غیرعمد را درک کنید. قانون حکم می‌کند که هر محکومی که جرم آن ثابت شده است به زندان انتقال یابد اما در میان بسیاری از افرادی که جرایم سنگینی مرتکب شده‌اند، هستند جوانانی که به جرایم غیرعمد در زندان گرفتارند و هر لحطه ماندن در اسارت باعث شکل گیری شخصیت و رفتارهای نابهنجاری در آنان خواهد شد که بعد از آزادی و ورود به اجتماع ناخودآگاه اثرات منفی خود را بر سایر افراد جامعه خواهد گذاشت. علی رغم تمام کاستی ها امروز نگرانی درباره وضعیت زندان‌ها از دو جنبه است؛ نخست وضعیت بهداشتی زندانیان، دیگری توزیع مواد مخدر توسط افراد خاص.
امروز خانواده‌های زندانیان نمی‌دانند از وضعیت بهداشت ندامتگاه‌ها گله‌مند باشد یا از دلالانی که تجارت توزیع مواد را در زندان‌ها به راه انداخته اند. شاید صحبت از این موضوع برای هر رسانه‌ای بار سنگین حقوقی داشته باشد و فشارها را بر دست اندرکاران آن بیافزاید اما همان گونه که آیت الله رئیسی رئیس محترم دستگاه قضا اشاره کرد، دیگر نباید در برابر فساد و قانون شکنی کوتاه آمد و باید کاستی‌ها به صراحت بیان شود. البته روند رسیدگی و نظارت سازمان زندان های هرمزگان طی سال های اخیر جای تقدیر و قدردانی دارد اما گویا این نظارت و سرکشی‌ها همچنان نتوانسته جلوی توزیع مواد مخدر را در زندان بندرعباس بگیرد. رسیدگی به پرونده یک مجرم، نظارت بر ریز و درشت جرائم و روانه‌ی زندان شدن نتیجه یک قضاوت عادلانه در شناسایی مجرم است اما مسئولان باید پاسخ دهند که رسیدگی به امور زندانیان و جلوگیری از جرم‌های بیشتر در زندان بر عهده چه کسی است؟
افزایش تعداد زندانیان در شرایطی که ظرفیت زندان ها محدود و استان با بحران کرونا رو‌به‌روست، وضعیت نامطلوب بهداشتی و دور شدن از استاندارهای نگهداری زندانیان را در پی داشته است. حتی اگر شرایط نگهداری را از لحاظ سرانه فضا برای هر زندانی را استاندارد در نظر بگیریم؛ اینکه در هر بند این تعداد انسان در کنار هم حضور داشته باشند، به خودی خود نگران‌کننده است و شرایط زندان برای شیوع بیماری کرونا بسیار مستعد است.
این که نبود امکان رعایت دقیق فاصله گذاری فیزیکی در زندان‌ها به شیوع بیماری‌های عفونی، پوستی، آنفولانزا و کرونا بیانجامد را تا حدودی می‌توان درک کرد اما اینکه چگونه در زندان های دربسته مواد مخدر توزیع می شود و مفسدان و سوداگران مرگ می‌توانند از دیوارهای امنیتی ندامتگاه‌ها عبور کنند و مواد مخدر را در دل زندان ها پخش کنند، سوالی است که باید بیشتر در آن تعمق صورت گیرد. اگر چه همواره در میان افکار عمومی حرف ها درباره نحوه‌ی توزیع مواد مخدر در زندان‌ها وجود داشته اما این بار به سراغ زندانی که طی روزهای گذشته از بند اسارت رهایی یافته رفتیم تا با وی در خصوص وضعیت زندان بندرعباس به گفتگو بنشینیم.
«م.ح» تمایلی ندارد که جرمش را رسانه‌ای کنیم. از خانواده آبروداری است و تنها دلش می‌خواهد که از مشکلات زندان برای بهتر شدن وضعیت زندانیان بگوید. وی در تشریح وضعیت نگران کننده زندان بندرعباس اینطور گفت : مهمترین مشکل این روزهای زندانیان، کمبود مواد ضدعفونی کننده است. از آنجایی که پایه مواد ضدعفونی کننده الکل است، این مواد در زندان توزیع نمی شود. او همچنین در ادامه با ابراز گله مندی از وضعیت نابسامان و اسف بار زندان، گفت: این روزها به دلیل تعداد زیاد زندانیان دسترسی به حمام بسیار محدود است و با توجه به محدودیت تعداد حمام ها و آن هم امکان حمام در ساعات مشخص از روز، رعایت بهداشت بسیار سخت بود. بنا بر گفته های این زندانی که به تازگی از زندان بندرعباس آزاد شده است ؛ نبود امکانات پزشکی، عدم فضای مناسب برای قرنطینه و عدم کنترل سلامتی باعث شیوع کرونا در زندان بندرعباس شده بود. وی با اشاره به اینکه معتادانی که در زندان هستند باید تحت درمان قرار گیرند، ادامه داد: مسئولان باید به دنبال راهی برای پاک شدن مصرف کنندگان مواد مخدر در زندان از آلوگی به مواد مخدر باشند چرا که اعتیاد به سایر افراد هم سرایت خواهد کرد.طبق صحبت های این زندانی چنین وضعیتی نیازمند مداخله موثر و جدی سازمان امور زندان ها، دستگاه قضا و نیروهای حفاظتی در استان است و برای کنترل این معضلات در زندان ها باید تدابیری جدی اندیشیده شود.

این مطلب در نشریه دلفین به چاپ رسیده است.

گزارش: زهرا شاکرمی

  • نویسنده : 1008