مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با اشاره به موانع ورود این پالایشگاه به بازار بورس گفت: باوضعیت کنونی ورود به بازار سرمایه صلاح نیست و سبب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود.

اشاره:
چند ماهی است که بحث ورود شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس به بازار بورس مطرح است اما موانع متعددی برای ورود این شرکت به بازار سرمایه وجود دارد و افرادی که بازار بورس و سازوکار آن را درک می‌کنند بر این باورند که ورود این ابرپالایشگاه با وضعیت کنونی به‌هیچ‌عنوان به صلاح نیست و سبب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه می‌شود.
بدهی‌های سنگین ارزی
«محمدعلی دادور» مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس چندی پیش در گفت‌وگو با «بااقتصاد» در تشریح مهم‌ترین مانع برای ورود این پالایشگاه به بازار بورس بیان داشت: نکته مهم اینجاست که حجم زیادی معادل چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو وام ارزی برای ساخت این مجموعه گرفته شده است که تا حدودی ساختار مالی شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی گفت: با توجه به افزایش نرخ تسعیر ارز، بدهی سنگینی معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان میزان تسعیر وام مزبور به ریال خواهد بود که در حال حاضر با بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم بازپرداخت این تسهیلات را به‌صورت ریالی کنیم که هنوز سازوکار ریالی شدن این وام‌های ارزی نهایی نشده و پیگیر این موضوع هستیم.
فشار دولت
بااین‌حال به نظر می‌رسد که فشارهای دولتی کار خود را کرده است و تا روزهای آینده باید شاهد عرضه‌ی سهام ستاره خلیج‌فارس در بازار بورس باشیم و بنا بر اخبار رسیده این شرکت دیگر ماهیت سهامی خاص ندارد و به سهامی عام تبدیل شده است.
چاره‌ای نیست
دادور در آخرین گفت‌وگوی خود که هفته‌ی گذشته‌ی با خبرنگار «بورس ۲۴» داشت در رابطه با اصولی بودن ورود این شرکت به بازار بورس بیان داشت: چاره‌ای نیست؛ شرکت هم‌اکنون در حال تسویه بخشی از بدهی‌های خود با پیمانکار است و از طرفی ۱۰ درصد از بدهی‌های ارزی یعنی رقمی معادل با ۴۰۰ میلیون یورو مشمول ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید شده و به‌صورت ریالی با نرخ سالانه ۱۸ درصد از زمان دریافت وام یعنی سال ۹۰ پرداخت خواهد شد.
فروش ارزی نداریم که ارزی پرداخت کنیم
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس ادامه داد: به هر حال ما به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور متولی صادرات فرآورده بنزین نیستیم و فروش به‌صورت ارزی نیست تا بتوانیم بدهی را ارزی بپردازیم و امیدواریم در این راه از سوی مقامات مساعدت شود.
وی گفت: یا بخشی از صادرات باید به‌صورت ارزی انجام شود تا بدهی‌ها راحت‌تر پرداخت کنیم یا در تسهیل پرداخت بدهی از ارزی به ریالی می‌بایست اقدامات مقتضی صورت گیرد.

گزارش اختصاصی

  • نویسنده : 1008