سلمان ستوده نیا استاد اقتصاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس، به وضعیت تورم استان و چرایی صدرنشینی هرمزگان در شاخص‌های تورمی می پردازد.

«سلمان ستوده نیا» استاد اقتصاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین به دلایل صدرنشینی هرمزگان در شاخص‌های تورمی پرداخت.
وی بیان داشت: تورم همان افزایش میانگین سطح عمومی قیمت‌هاست و این‌طور نیست که وقتی تورم ۳۰ درصد است همه قیمت‌ها ۳۰ درصد افزایش داشته باشند بلکه میانگین سطح عمومی قیمت‌ها ۳۰ درصد بالا رفته است.
مجموعه‌ای انواع تورم
وی میزان تورم در استان هرمزگان نسبت به مهرماه سال گذشته را ۳۲ درصد خواند و گفت: این تورم دلایل مختلفی دارد؛ مثل تورم روانی که همان انتظارات مردم نسبت به قیمت‌هاست.
ستوده نیا به تورم طولی نیز اشاره کرد و افزود: تورم ناشی از افزایش نرخ ارز از این نوع تورم طولی است همچنین تورم ناشی از فشار تقاضا و تورم ناشی از فشار هزینه نیز در استان وجود دارد که متأسفانه استان در شرایط فعلی همه این تورم‌ها را به‌صورت هم‌زمان تجربه می‌کند.
تأثیر اجاره‌بها در تورم
ستوده نیا ادامه داد: در سبد کالای موردنظر برای محاسبه‌ی تورم تقریباً ۳۶۰ قلم کالا وجود دارد که اجاره‌بها و قیمت خرید مسکن یکی از این موارد است که تأثیر زیادی در میزان تورم دارد و در دو شهر مهم استان یعنی بندرعباس و کیش قیمت مسکن و اجاره مسکن به‌شدت افزایش پیدا کرده است.
اشتغال گسترده و افزایش تقاضا
این استاد اقتصاد به تأثیر درآمدهای بالای افراد شاغل در صنایع استان بر وضعیت تورمی نیز اشاره کرد و گفت: هرمزگان به‌ویژه صنایع غرب بندرعباس نرخ اشتغال خوبی دارد و نرخ درآمد سرانه مردم به نسبت بالاست و هنگامی‌که درآمد مردم بالا باشد از آن‌طرف تقاضا برای خرید کالا و خدمات نیز بیشتر می‌شود و اگر عرضه محصولات جواب‌گوی تقاضا نباشد روز به روز قیمت هم بالا می‌رود.
چرایی بی‌واکنشی اغلب مردم بندرعباس
وی در تشریح وضعیت بندرعباس گفت: در مرکز استان مصرف فوق‌العاده زیاد است و اگر دقت کنید قشر وسیعی از مردم هم چون درامد بالایی دارند، چندان در مواجهه با افزایش قیمت‌ها به نسبت سایر استان‌ها واکنش نشان نمی‌دهند.
ستوده نیا تصریح کرد: این وضعیت باعث شده نرخ تورم بالا برود چرا که در استان فروشنده‌ها خیلی راحت قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و کمتر با اعتراض مواجه می‌شوند.
ضعف در نظارت
وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در بندرعباس یک دوش حمام با برندی مشخص را در مغازه‌های مختلف بین ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تومان می‌فروشند درحالی‌که همین محصول در تمام فروشگاه‌های سیرجان ۱۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است و این نشان می‌دهد که متأسفانه نظارت وجود ندارد و آسیب این عدم نظارت مستقیم به مردم و مصرف‌کننده بازمی‌گردد.
قیمت‌ها با سطح کشور متفاوت است
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس به تفاوت قیمت‌ اجناس در بندرعباس نیز اشاره کرد و افزود: همه‌ی ما در این استان زندگی می‌کنیم و همه می‌دانیم که در بندرعباس قیمت‌ها بسیار متفاوت با دیگر شهرهای کشور است.
تأثیر هزینه‌ی حمل‌ونقل
وی هزینه حمل‌ونقل در هرمزگان را بسیار بالا خواند و تأکید کرد: اکثر اقلامی که مصرف می‌شود اقلام وارداتی به استان است و به دلیل این‌که نرخ ارز به‌شدت افزایش پیدا کرده، قیمت کالا و خدمات هم افزایش چشمگیری داشته است.
ستوده‌نیا در توضیح یکی دیگر از عوامل تورم‌زای هرمزگان، گفت: واحد‌های تولیدی در زمینه‌های مواد خوراکی، مبلمان، لوازم‌خانگی؛ دخانیات و … در استان به‌اندازه کافی وجود ندارد و این موضوع نیز به تورم دامن زده است.
وی تصریح کرد: هر کالایی که از مبدأ پایتخت به مقصد بندرعباس برسد هزینه حمل‌ونقل بالایی را مترتب می‌شود؛ پس مسلماً بر قیمت نهایی هم تأثیر می‌گذارد و درنهایت این هزینه حمل‌ونقل از جیب مصرف‌کننده کسر خواهد شد.
کمبود افراد متخصص
وی اضافه کرد: در بحث خدمات هم این تفاوت قیمت‌ها وجود دارد؛ به‌عنوان تعمیر جلوبندی اتومبیل با کیفیت بسیار خوب در شهرستان‌های مختلف هم‌جوار با سه میلیون تومان انجام می‌شود اما در بندرعباس همین خدمات با کیفیت پایین‌تر پنج یا ۶ میلیون تومان هزینه می‌برد.
در پایان از ستوده‌نیا دلیل این رخداد ناگوار را پرسیدیم که وی تشریح کرد: این مسئله شاید به این موضوع بازمی‌گردد که تعداد افراد فنی و متخصص در استان کم است و در بندرعباس تعمیرکارها بیشتر تعویض‌کار هستند تا تعمیرکار، یعنی به کار تعمیر تسلط ندارند و تنها قطعه معیوب را تعویض می‌کنند و همین موضوع نیز به میزان تورم و هزینه‌های زندگی افزوده است.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

  • نویسنده : 1008