تعطیلات 22 بهمن در پیش است و در وضعیت یخبندان کشور، هوای مطبوع و دلپذیر هرمزگان باعث جلب گردشگران از نقاط مختلف به این استان می شود و به نظر می رسد قبل از این که موج بعدی کرونا گریبان هرمزگان را بگیرد و باید جلوی این واقعه را گرفت.

اشاره:
بیش از یک سال از شناسایی اولین ویروس کرونا در جهان می‌گذرد، دستورالعمل‌های محدودکننده این بیماری و قرنطینه اجباری علاوه بر تأثیراتی که در حوزه‌های مختلف زندگی گذاشت، رد پای خود را بر خستگی روحی مردم هم حک کرد؛ هرمزگان هم مانند سایر شهرهای کشور مستثنی از این قضیه نبود و برای کنترل این اپیدمی از راه‌های مختلف اقدام کرد. یکی از این راه‌ها جلوگیری از تردد بین شهری و بین استانی بود.
قانون منع تردد
اکنون چندهفته‌ای می‌شود که در استان هرمزگان با توجه به اعمال محدودیت‌های منع تردد و کنترل ورودی و خروجی شهر در ماه‌های اخیر و همچنین همکاری مردم و اصناف در رعایت پروتکل‌ها و اجتناب از تجمع‌ها، شاهد کاهش چشمگیر آمارهای ابتلا مثبت به کرونا هستیم، اما همین موضوع گویا به برگ برنده‌ای تبدیل شده است که مجوز خروج از استان و ورود مردم استان‌های هم‌جوار به هرمزگان را می‌دهد.
نظرگاه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
«حسین فرشیدی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در جمع خبرنگاران با اعلام این‌که افزایش سفرها به هرمزگان نقش پررنگی در ابتلا به کرونا داشته است، گفت: با توجه به انجام روزانه ۵۰ پرواز به قشم، بندرعباس، کیش و گاهی به جاسک، همچنین سفرهای زمینی و ریلی و ورود اکثر مسافران از استان‌های پرخطر به استان، انجام این سفرها در شیوع این بیماری بسیار مؤثر و نگران‌کننده است.
تاثیر محدودیت‌ها
فرشیدی با اشاره به کنترل پیک کرونا در استان عنوان کرد: در آبان ماه با شروع پیک کرونا در کشور، آمار مبتلایان، بستری‌شدگان و جان‌باختگان کووید۱۹ در استان رو به افزایش رفت اما با انجام محدودیت‌ها و اقدامات اساسی ازجمله رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین همکاری مردم، این بیماری در سطح استان کنترل شد و در اوج بیماری جز استان‌های خوب کشور بودیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در رابطه با وضع کنونی استان گفت: بر اساس آمار بستری‌ها و فوتی‌ها ناشی از کرونا در مراکز درمانی استان، شاهد کاهش این بیماری هستیم و اندک موارد مثبتی که شناسایی می‌شوند به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند؛ در این دو هفته اخیر ۵ بیمار بدحال در آی.سی.یو مراکز درمانی بستری هستند که امیدواریم این روند عدم فوتی در استان ادامه یابد.
دیگر کشورها
البته رویکرد محدودسازی تردد بین شهری منحصر به ایران و هرمزگان نیست. به عنوان مثال «آنتونیو کوستا»، نخست‌وزیر پرتغال نیز راه جلوگیری از شیوع بیماری را اجرای قانون منع تردد شبانه از ساعت ۲۳ تا پنج صبح عنوان کرده بود. اتریش نیز در راستای اجرای محدودیت‌هایی برای مهار کرونا اعلام کرد که منع تردد از ساعت ۲۰ تا شش صبح روز بعد اعمال خواهد شد و روسیه، فرانسه، بلژیک و بسیاری از کشورهای صاحب نام نیز از این طرح حمایت کرده‌اند.
لزوم توجه به سفرهای پایان سال
با این حال با توجه به آمارهای موفق این دست کشورها در اعمال محدودیت‌ها باید بیش از پیش سفرهای پایان سال هرمزگان را در نظر داشت چرا که تعطیلات ۲۲ بهمن در پیش است و باید شاهد سیل میهمانان به استان باشیم. موضوع دیگر یخبندان شدید این روزهای کشور است و هوای مطبوع و دلپذیر هرمزگان دیگر شاخصه‌ای‌ست که باعث جلب گردشگران از نقاط مختلف به این استان می شود و به نظر می رسد قبل از اینکه موج بعدی کرونا گریبان هرمزگان را بگیرد باید جلوی این واقعه را گرفت و به جای اعمال محدودیت شدید بعد از شروع پیک کرونا، از همین حالا برایش تدابیری اندیشید چرا که عدم اجرای طرح منع سفر می‌تواند جان بسیاری از هرمزگان‌نشینان را با خطر جدی مواجه کند.

گزارش اختصاصی:فهمیمه هادی

  • نویسنده : 1008