فاضلاب بندرعباس از جمله معضلات شهری است که بدون تعامل بین بخشی سرانجامی نخواهد داشت و علی رغم برخی حرکات نمایشی، شاهد هم‌افزایی در حل این معضل نیستیم.

اشاره:
موضوع فاضلاب شهر بندرعباس علی‌رغم این که همواره یکی از دغدغه‌های مردم هرمزگان بوده است اما هنوز با استانداردهای زیست محیطی فاصله‌ی بسیاری دارد و تغییر شرایط آب و هوایی سبب ایجاد اختلال شدید در آن می‌شود. در این شرایط به نظر می‌رسد که عزمی جدی برای حل این معضل اساسی نیاز است و باید استاندار، شهردار بندرعباس، شورای شهر، مدیران آبفا استان و مردم برای تحقق این مطالبه‌ی عمومی در یک راستا عمل کنند تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود.
وعده‌های فریدون همتی و حافظه مردم بندرعباس
«فریدون همتی» استاندار هرمزگان در بدو ورود به ساختمان سفید استانداری در نطقی آتشین به موضوع ورود فاضلاب به دریا پرداخت و سیستم فاضلاب شهر بندرعباس را ناکارآمد خواند و خواستار اصلاح هر چه سریع تر این سیستم شد اما با گذشت نزدیک به دو سال از تصدی این پست، اما حمایتی عملی در راستای حل این معضل از وی ندیده‌ایم. آقای استاندار باید در نظر داشته باشند که اگر چه حافظه‌ی تاریخی مردم هرمزگان چندان خوب کار نمی‌کند اما آرشیو رسانه‌ها را نمی‌توان از بین برد.
البته همتی چندی پیش تصویب خرید تضمینی پساب تصفیه شده شهر بندرعباس برای نخستین بار را اتفاقی بزرگ خوانده و گفت: از پساب تصفیه شده فاضلاب بندرعباس در راستای آبیاری فضای سبز این شهر و همچنین برای تامین نیاز واحدهای صنعتی غرب بندرعباس استفاده خواهد شد.
اما مردم بندرعباس دیگر از فعل‌های «می‌شود» و «خواهد شد» خسته شده‌اند و تنها اقدامات عملی آن‌ها را راضی می‌کند نه نطق‌های پشت تریبون.
متولی فاضلاب بندرعباس
در هر منطقه شركت آب و فاضلاب متصدی ساماندهی موضوع فاضلاب است و کاملا منطقی است که مطالبه‌ی‌های عمومی به سمت این شرکت روانه شود. با این حال از شواهد چنین برمی‌آید که در چند سال اخیر تمرکز شركت آب و فاضلاب هرمزگان بر مسائلی غیر از فاضلاب شهر بندرعباس بوده و اقدامات بنیادی برای حل این معضل صورت نپذیرفته است. البته از زاویه‌ای دیگر نیز می‌توان این موضوع را مورد بررسی قرار داد چرا که هیچ گاه یک دست صدا ندارد و در صورت عدم همراهی سایر دستگاه‌ها کار به پیش نخواهد رفت.
حساسیت به حق دادگستری هرمزگان و چند سوال حساس!
با این حال بعد از سال‌ها انتظار رکن قضایی استان نیز به موضوع فاضلاب ورود کرد و ضرب الاجل دوماهه رئیس کل دادگستری هرمزگان برای ساماندهی فاضلاب بندرعباس صادر شد و پای «امین قصمی» مدیرعامل شركت آب و فاضلاب هرمزگان را به دادگستری باز کرد.
حجت الاسلام و المسلمین «محمدصادق اکبری» در این رابطه بیان کرد: مجموعه دادگستری هرمزگان تمام سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا معضل ورود پساب فاضلاب به دریا و دیگر مشکلات موجود، رفع و به مطالبات مردمی پاسخ داده شود چرا که خورها و نوار ساحلی شهر بندرعباس فرصت بسیار مناسبی برای رونق گردشگری است، دستگاه‌های متولی باید برای رفع مشکلات این بخش برنامه‌ریزی کنند و در صورت بی‌توجهی با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
وی گفت: عزم مجموعه قضایی استان حمایت از مدیران ساعی و برخورد قانونی با کسانی است که بی‌دلیل در اجرای امور تعلل می‌کنند.
با این حال سوال این است که مگر شهرداری و نواحی نظامی بندرعباس نیز در بروز این آلودگی‌ها دخیل نبوده‌اند و چرا پای آن‌ها به ماجرا کشیده نمی‌شود؟! آیا با مطالبه‌ی همه جانبه حصول نتیجه راحت‌تر نخواهد بود؟!
منتظر اقدام عملی
قصمی نیز چندی پیش با تاکید بر لزوم ساماندهی فاضلاب و پساب بندرعباس، بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب با هماهنگی استانداری هرمزگان و اداره‌کل محیط زیست استان، کارگروه مشترکی را به منظور نظارت بر عملیات بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس تشکیل داده است و نشست‌های این کارگروه به صورت مستمر برگزار می‌شود که یکی از مهم‌ترین خروجی‌های نشست‌های این کارگروه مشترک، اتمام عملیات بازسازی تصفیه خانه بر اساس زمانبندی تعیین شده است.
وی با بیان این‌که در این تصفیه‌خانه پساب با استانداردهای محیط‌زیست تولید و در بخش فضای سبز شهری استفاده می‌شود، قول مساعد داد که طرح انتقال پساب، شیرین‌سازی و استفاده آن در صنعت نیز به اتمام برسد.
علی رغم تمام صحبت‌های مطرح شده امیدواریم پویشی به وجود آید که خروجی عملی آن حل معضل فاضلاب و ارتقای استاندارد زندگی در شهر بندرعباس باشد.