مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان هرمزگان عدم تخصص برخی از کارشناسان حوزه ی روابط عمومی را یکی از چالش‌های روابط عمومی های سازمان های دولتی و خصوصی ذکر کرد.

فرارسیدن هفته روابط عمومی فرصتی است مغتنم که ضمن گرامیداشت این روز و تبریک به تمامی فعالان این عرصه کمی هم به چالش های موجود در روابط عمومی ادارات ودستگاه های اجرایی پرداخت. هرچند روز ۲۷ اردبیهشت ماه تداعی گر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده است؛ بطوری که اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و فن آوری دو چندان شده است و اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز است به گونه ای که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکت ها و دوامشان در عرصه های مختلف و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی های آن ها وابسته است اما با توجه به تمام این تفاسیر گاها پای درد دل مدیران و کارشناسان در روابط عمومی که می نشینیم متاسفانه می بینیم با وجود اینکه کارکنان ومدیران روابط عمومی از جمله خادمان دولت در ادارات هستند که با تمام توان زحمتکش می کشند و همیشه در پشت صحنه هستتد و کمتر دیده می شوند اما باز با عشق و علاقه وافر و بدون هیچ گونه ادعایی مشغول به ادامه خدمت خود میشوند.

اما دردناکتر ازهمه چالش های موجود دراین حوزه است که در اکثریت ادارات به وضوح مشاهده می شود که من فقط در اینجا به چند چالش مهم و اساسی که دراین حوزه عمومیت دارد، می پردازم. امید دارم هرچه زودتر با همت مقامات و مسئولین این چالش ها بررسی و رفع و رجوع گردد.

یکی از مهمترین چالش روابط عمومی حرفه ای نبودن کارکنان و کارشناسان است که متاسفانه هر کارمندی که در سایر حوزه کاری خود یا دربخش های مختلف کارمند خوب و موفقی نبوده به این حوزه فرستاده می شود و همین عدم نیروی های متخصص و کارشناس در روابط عمومی هم از لحاظ تخصص و هم به لحاظ تعداد نیرو باعث می گردد که روابط عمومی، روابط عمومی کار آمد و موفقی نباشد و باید با کمال تاسف اذعان داشت نیروهای متخصص و کارشناس درادارات دراین حوزه اندک و بسیار کم هستند که از چشم مسئولین به دور ماندند و دیده نمی شوند و توانمندی های آنها هم تحت الشعاع همان افراد غیر متخصص وحرفه قرار گرفته وبه قول معروف تر و خشک با هم می سوزند .
چالش بعدی که میتوان به آن اشاره کرد نامشخص بودن جایگاه و تشکیلات روابط عمومی و اهمیت ندادن به کارکنان ومدیران ونظرات وجایگاه آنهاست زیرا از نظر من روابط عمومی باید بهترین مکان و تجهیزات در اختیار داشته باشد تا بتواند فردی خلاق باشد .از منظر یک ارباب رجوع و مخاطب بخش یک روابط عمومی نماد دسیپلین و پرستیژ آن اداره است یعنی کسی بخواد پی ببرد که آن اداره در چه حدی ست می تواند از جایگاه ،نحوه برخورد ،گفتار وپوشش کارکنان ومدیر روابط عمومی و همچنین مکان و اتاق کار نگاه میکند و قضاوت خواهد کرد که آن اداره در چه سطحی است.
چالش دیگر روابط عمومی کمبود بودجه وتخصیص ندادن اعتبارات لازم وکافی وندادن اختیارات تام به مدیران روابط عمومی میباشد که این امر باعث میگردد ارتباط دوسویه ای که باید بین رسانه ها و روابط عمومی ادارات و دستگاههای اجرایی بخوبی برقرار نگردد که قطعا منجر به ضعیف جلوه نمون فعالیتهای دستگاههای اجرایی در نزد مردم میشود که نشات گرفته از دیدگاه بعضی مدیران ارشد میباشد که هنوز به این باور نرسیده اند که روابط عمومی است که میتواند نام یک سازمان را در سطح جامعه ،با اطلاع رسانی به موقع و شایسته و شفاف سازی خدمات قابل ارائه آن دستگاه ،دستاوردها وعملکردهای شبانه روزی که توسط همکاران وخادمان دولت در اداره صورت میگیرد باعث جلب اعتماد مردم نسبت به دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اهداف اداره مخل خدمت خود شود .
یکی از وظایف ذاتی روابط عمومی هااینست که باید در توسعه استان وکشور اثربخش باشند اما گاها متاسفانه بعضی از رسانه ها بجای همسو بودن وهمدل وهمراه بودن با روابط عمومی درمقابل روابط عمومی ها مغرضانه قرار می گیرند .امید دارم که مدیران ار شد روزی به دید گاه برسند که روابط عمومی یعنی تلاش خالصانه وصادقانه که اقتدار هرسازمان در گروه توجه ویژه به نقش این حوزه و توانمندی آن است که موجب پیشرفت وسرافرازی مدیر ارشد ومجموعه تحت الامر آن میگردد وبه نوعی عدم استقلال مدیر روابط عمومی و کم توجه بودن وکم اهمیت جلوه دادن روابط عمومی آفت بزرگی است که اولین متضرر اصلی مدیر دستگاه خواهد بود .
یکی از مباحث مهم در موفقیت واقتدار روابط عمومی حضور قدرتمند روابط عمومی در تشکیلات سازمان و بینش مدیر ارشد نسبت به مدیر روابط عمومیست که بعتوان مشاور عالی مدیر باید دیده شود وکلام آخر مدیران روابط عمومی معرف اقتدار وعزت ملی دولت و دستگاههای اجرایی می توانند باشند پس آنها را دست کم نگیرید به امید روزی که جایگاه مدیران و کارشناسان روابط عمومی به نحو شایسته ای درادارت با همت مدیران ارشد تثبت شده باشد .

مریم ذوالفقارپور
مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان هرمزگان _ اردبیهشت ۹۸