مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در رابطه با ابتلای سه کودک هرمزگانی به سرخک، گفت: باوجود واکسیناسیون عمومی علیه سرخک در سطح کشور، ابتلای حتی یک مورد به این بیماری ازنظر پزشکی طغیان محسوب می‌شود.

به گزارش دلفین، فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با نشریه دلفین در رابطه با ابتلای سه کودک هرمزگانی به سرخک، اذعان داشت: باوجود واکسیناسیون عمومی علیه سرخک در سطح کشور، ابتلای حتی یک مورد به این بیماری ازنظر پزشکی طغیان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های بندرعباس، رودان و قشم، سه کودک ۳ تا ۱۲ ساله باوجود تزریق واکسن، به سرخک مبتلا شده بودند، ادامه داد: این مسئله تنها مختص استان ما نیست و مواردی نیز در سایر استان‌ها ازجمله سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران و آذربایجان شرقی مشاهده‌ شده است که در مجموع تعداد مبتلایان به ۲۵ نفر در سطح کشور رسید.

نوروزیان تصریح کرد: ذات بیماری‌های واگیر این‌گونه است که وقوع این‌گونه اتفاقات دور از انتظار نیست، با این حال به دلیل اینکه این کودکان واکسینه شده بودند ابتلای آن‌ها به این بیماری خفیف بوده است.

ردیابی سایر مبتلایان احتمالی

وی ادامه داد: در پی ‌شناسایی این سه مورد برای ردیابی بیمارهای احتمالی، ۹۸ کودک دیگر که با آن‌ها در تماس بودند، معاینه و بررسی شدند که در ابتدا ۲۰ کودک مشکوک اعلام شد اما با بررسی‌های دوباره به اثبات رسید که هیچ‌یک از آنان مبتلا نیستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن بیان اینکه کودکان در تماس با آن‌ها نیز واکسینه شدند، افزود: بیماریابی خانه به خانه و آموزش چهره به چهره در مناطق محل سکونت کودکان مبتلا، از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در زمینه جلوگیری از گسترش این بیماری بوده است.

علائم سرخک

وی تشریح کرد: علائم اولیه در ابتلای به سرخک، تب و علائم مشترک با سرماخوردگی است، به این صورت که بیمار سه روز تب خواهد کرد و طی سه روز دوم جوش‌های قرمز روی سطح پوست نمایان می‌شود و در سه روز بعدی این جوش‌ها محو خواهند شد که موارد بعدی توسط پزشک و به‌واسطه معاینات مشخص می‌شود.

نوروزیان گفت: باوجود شیوع بیماری کرونا و اینکه علائم تب در این بیماری نیز نمایان می‌شود، پیش از نمایان شدن دانه‌های پوستی، خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به پزشک از ابتلا کودک به بیماری سرخک آگاه شوند.

یک خواهش

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان تأکید کرد: از مردم هرمزگان خواهشمندیم واکسیناسیون به‌موقع کودکان را جدی بگیرند و در صورت مشاهده تب به همراه دانه‌های جلدی در پوست کودک، ضمن جلوگیری از تماس کودک با دیگران، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و خانواده‌ها واکسیناسیون نوزادان را مرتب و بر اساس برنامه اعلام‌شده انجام دهند.

گفتنی است بيماری سرخك يكی از مسری‌ترین بیماری‌های عفونی است که از طریق تنفس منتقل می‌شود و به‌شدت واگیردار است به‌طوری‌که بيش از ۹۰% افراد حساس در تماس نزديك با بيمار آلوده می‌شوند. حدود ۱۰% كل مرگ‌ومیر قابل‌پیشگیری كودكان زير ۵ سال در جهان به علت سرخك است و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ساليانه ۲۰۰ هزار كودك را به كام مرگ می‌کشد.

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷