مسئول فنی مرکز نگهداری بیت الزهرا و بیت الرقیه در خصوص فعالیت‌های این مرکز بیان داشت: مرکز نگهداری بیت الزهرا با مجوز نگهداری دختران 6 تا 12 سال و مرکز نگهداری بیت الرقیه برای دختران 12 تا 18 سال است که تنها مرکز نگهداری دختران در استان هرمزگان به شمار می‌رود و از دی‌ماه سال 1391 فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش دلفین، «زهرا قرائتی» مسئول فنی مرکز نگهداری بیت الزهرا و بیت الرقیه در گفت‌وگو با دلفین در خصوص فعالیت‌های این مرکز بیان داشت: مرکز نگهداری بیت الزهرا با مجوز نگهداری دختران ۶ تا ۱۲ سال و مرکز نگهداری بیت الرقیه برای دختران ۱۲ تا ۱۸ سال است که تنها مرکز نگهداری دختران در استان هرمزگان به شمار می‌رود و از دی‌ماه سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی ادامه داد: این مرکز در ابتدا فعالیت خود را با نگهداری از ۱۰ دختر شروع کرد و در حال حاضر در گروه ۶ تا ۱۲ سال مجوز نگهداری ۱۵ نفر و رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز مجوز نگهداری ۱۵ نفر را دارد که مجموعاً ۳۰ نفر را می‌توانیم تحت پوشش قرار دهیم.
دخترانی که حتی شناسنامه ندارند
قرائتی گفت: کودکانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند بد سرپرست یا بی‌سرپرست و عموماً بازمانده از تحصیل هستند، به‌طور مثال دختر ۱۰ ساله‌ای که به این مرکز آورده می‌شود امکان دارد شناسنامه هم نداشته باشد، برای رفع این چالش‌ها بهزیستی در اقدامی سقف نگهداری تا ۱۸ سال را به ۲۳ سال افزایش داد و دختران می‌توانند تا این سن در این مرکز بمانند و تحصیلاتشان را ادامه دهند.
۲۰ درصد بهزیستی، ۸۰ درصد خیران
وی ادامه داد: بعد از ترخیص، بهزیستی وامی را برای این افراد در نظر گرفته که برای امسال این مبلغ ۲۰ میلیون تومان است و می‌توانند از این وام برای تهیه جهیزیه، اسکان، اشتغال یا در موارد دیگر و به صلاح‌دید خودشان استفاده کنند، همچنین سازمان بهزیستی تنها ۲۰ درصد از کل هزینه‌های این مرکز را تقبل می‌کند و مابقی هزینه‌ها از طریق کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.
مسئول فنی مرکز نگهداری بیت الزهرا و بیت الرقیه تشریح کرد: به همت خیران زمینی برای ساخت مرکز در کوی ولی‌عصر وقف شد که خوشبختانه دختران در آنجا سکونت یافتند؛ یک طبقه دختران ۶ تا ۱۲ سال، طبقه دیگر ۱۲ تا ۱۸ سال و طبقه‌ای نیز برای بچه‌های ترخیصی در نظر گرفته شده است که گروه سنی بالای ۱۸ سال را در برمی‌گیرد تا استقلال بیشتری داشته باشند و طبقه چهارم نیز برای توانمندسازی افراد و برگزاری کلاس‌های هنری، ورزشی و… در نظر گرفته شده است.
توجه به استعدادها
وی گفت: برای توانمندسازی این فرزندان به استعدادهای آن‌ها توجه شده و هر شخص بر اساس استعدادش در کلاس‌ها نام‌نویسی می‌شود.
وی تصریح کرد: تا پیش از شیوع کرونا سعی بر این بود کلاس‌ها خارج از مجموعه و همراه با سایر گروه‌های همسالان در سطح شهر باشد اما با اپیدمی کرونا رفت‌وآمدها محدود شد و آموزش‌ها در مرکز یا به‌صورت آنلاین صورت می‌پذیرد.
ایجاد منبع درآمد
قرائتی ادامه داد: با استفاده از هنر دست دخترها مانند مکرومه‌بافی و فروش آن‌ها توانستیم منبع درآمدی برای آن‌ها ایجاد کنیم که در حسابی به نام خودشان پس‌انداز می‌شود، با اجرای این برنامه همچنین کودکان می‌آموزند که چگونه اشتغال‌زایی کنند، این روند را معمولاً از ۹ یا ۱۰ سالگی شروع می‌کنیم.
سرنوشت
وی در تشریح سرنوشت دختران این مرکز، گفت: برخی تا سنین ۱۸ یا ۲۳ سالگی در اینجا می‌مانند و بعد از آن به سراغ زندگی خود می‌روند، بعضی زیر ۱۸ سال ازدواج می‌کنند و بعضی از این کودکان نیز به فرزندخواندگی گرفته می‌شوند و شانس این را دارند که در محیط خانواده رشد پیدا کنند.
مسئول فنی مرکز نگهداری بیت الزهرا و بیت الرقیه با بیان اینکه بیشتر تأکید ما بر بازگشت به خانواده است، ادامه داد: اکثر این فرزندان خانواده‌دار هستند اما در بیشتر مواقع خانواده بضاعت نگهداری از آن‌ها را ندارد که در این مواقع بهزیستی مستمری برای آن‌ها در نظر می‌گیرد تا فرزندان بتوانند با این حمایت در کنار خانواده زندگی کنند.
مشاوره‌های روانشناسی و روان‌شناختی
وی گفت: با توجه به اینکه فرزندان معمولاً از قشر آسیب‌دیده جامعه هستند در ابتدای ورود مشاوره‌های روانشناسی و روان‌شناختی شروع می‌شود، همچنین توجه به رژیم غذایی صحیح و تغذیه مناسب با توجه به فیزیک بدن بانوان بسیار در این مرکز حائز اهمیت است و علاوه بر مسائل روانشناسی سلامت جسمانی و آزمایش‌هایی دراین‌باره در اولویت قرار می‌گیرد.
قرائتی گفت: زمانی که اصلاح تغذیه انجام و خون‌رسانی به مغز صورت گیرد بسیاری از مسائل و علائم روانشناسی مانند بی‌قراری، پرخاشگری و افسردگی کاهش پیدا می‌کند و روانشناس و مشاور به تشخیص درست‌تری دست می‌یابد.

اعتیاد و فساد اخلاقی مادران
مسئول فنی مرکز نگهداری بیت الزهرا و بیت الرقیه مشکلات اخلاقی و اعتیاد را شایع‌ترین آسیب اجتماعی در محل زندگی این کودکان دانست و ادامه داد: طی نزدیک به ۹ سال همراهی با این کودکان آنچه را بیشترین عامل در نابسامانی آن‌ها یافتم اعتیاد و فساد اخلاقی در مادر است.
وی ادامه داد: موارد معدودی وجود داشتند که پدر دچار مشکل اما مادر سالم بود؛ این افراد شاید در برهه‌ای به دلیل عدم بضاعت مالی خانواده در این مرکز نگهداری می‌شدند اما بعد از اصلاح پدر، دوباره فرزند به آغوش خانواده بازمی‌گشت اما در مواردی که مادر درگیر اعتیاد و فساد اخلاقی باشد موردی مشاهده نشده که کودک به آغوش خانواده بازگردد.
اینجا یتیم‌خانه نیست
مسئول فنی مرکز نگهداری بیت الزهرا و بیت الرقیه گفت: مردم اصطلاحات ناپسندی را برای این‌گونه مراکز به کار می‌برند؛ مانند یتیم‌خانه و پرورشگاه، درحالی‌که تمام سعی ما بر این است این مرکز خانه بچه‌ها باشد، حتی شماره تماس این مرکز در تلفن همراه من «خانه‌ی بچه‌ها» ذخیره شده است.
وی ادامه داد: مواردی پیش آمده که بچه‌ها جلوی در مرکز مشغول بازی بوده‌اند و شخصی آمده و از آن‌ها آدرس یتیم‌خانه را پرسیده است، کودکان از شنیدن این لغت بسیار ناراحت می‌شوند درصورتی‌که اکثر آن‌ها در واقعیت یتیم نیستند، این قبیل کلمات برای کودکانی که خود دچار آسیب هستند، بسیار آزاردهنده است.
قرائتی در پایان با بیان اینکه همسرم نیز در این مرکز مشغول به فعالیت است، اذعان داشت: خود این فرزندان از لغت مامان و بابا برای من و همسرم استفاده می‌کنند و سعی دارند این محیط را هر چه بیشتر به خانه تبدیل کنند و استفاده از کلماتی مانند «خانه دخترها» یا «خانه بیت الزهرا» احساس امنیت بیشتری را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

 

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.