معضلات اجتماعی در هرمزگان هرروز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند و همین مسئله در بلندمدت می‌تواند به کاهش سرمایه‌های اجتماعی و بروز معضلات امنیتی بیانجامد.

به گزارش دلفین، معضلات اجتماعی در هرمزگان هرروز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند و همین مسئله در بلندمدت می‌تواند به کاهش سرمایه‌های اجتماعی و بروز معضلات امنیتی بیانجامد. برای بررسی چالش‌های اجتماعی پیش روی استاندار آینده‌ی هرمزگان و اهمیت مدیریت مسائل اجتماعی برای توسعه‌ی استان گفت‌وگویی را با «رضا هاشمی زاده» دکترای علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه انجام دادیم که وی به‌صورت موشکافانه‌ی مسائل را مطرح کرد و سعی داریم در این شماره گوشه‌ای از صحبت‌های ردوبدل شده را با هم مرور کنیم.
بیکاری جوانان و رتبه‌ی سوم در شاخص فلاکت
وی با بیان این‌که هرمزگان استان پرجمعیتی نیست اما دومین استان جوان کشور به‌حساب می‌آید، گفت: بالغ‌بر ۳۰ درصد از جمعیت استان را جوانان بین ۱۵ تا ۲۰ ساله تشکیل داده‌اند و این مسئله باعث شده است تا شاخص بیکاری در هرمزگان افزایش پیدا کند، سرمایه‌گذاری متناسب با ظرفیت جوان انجام نگرفته و شاخص فلاکت را اگر مجموعی از بیکاری و نرخ تورم بدانیم، می‌توان گفت هرمزگان در طی سه سال گذشته در رتبه سوم از نظر شاخص فلاکت قرار داشته است.
بیکاری و افزایش آسیب‌های اجتماعی
هاشمی زاده اضافه کرد: امروز شیوع کرونا نیز در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به جامعه هرمزگان ضربه وارد کرده و بیکاری و کم‌رونق شدن کسب‌وکارها یکی از پیامدهای مهم این اپیدمی بوده است. این مدرس دانشگاه تشریح کرد: مسئله بیکاری مشدد و مسبب بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد، طلاق، سرقت، نزاع و بسیاری دیگر از آسیب‌ها و جرائم است و درواقع می‌توان گفت پدر و سرمنشأ بسیاری از مشکلات مسئله بیکاری است و روی افراد به اقتصاد زیرزمینی، قاچاق و مشاغل کاذب ریشه در بیکاری دارد.
افزایش فاصله طبقاتی
وی ضمن بیان اینکه حدود ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار در استان شناسایی شده‌اند که خود این مسئله موضوعی به نام فقر زنانه را به وجود آورده است، تشریح کرد: درنهایت این مسئله افراد را به سمت آسیب‌های اجتماعی مانند خودکشی، تن‌فروشی، سرقت و… سوق می‌دهد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به این مسئله که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه سال گذشته در استان هرمزگان ۴۰ درصد برآورد شده است، گفت: فاصله طبقاتی در استان افزایش داشته و اکنون بالغ‌بر ۳۰۰ هزار نفر در هرمزگان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.
لزوم انتخاب استانداری کارکشته
این فعال اجتماعی ادامه داد: با توجه به تمام آنچه ذکر شد، به نظر می‌رسد که دولت آقای رئیسی که با شعارهای کار، کرامت، اشتغال، مسکن و رفع بسیاری از مشکلاتی که امروز مردم با آن درگیر هستند به قدرت رسید، لازم است که برای سکان‌داری استانی با این اهمیت و با توجه به چالش‌هایی که گفته شد، فردی کارکشته، پخته و مدیری کار بلد و مجربی را انتخاب کند.
استاندار ویژه
وی تأکید کرد: نباید هرمزگان، آزمونگاه افراد ناآزموده و ناواردی شود که بخواهند از این منطقه درس مدیریت کلان ببینند و تا جایی که اطلاع دارم رئیس‌جمهور منتخب در نظر دارد برای استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان که دارای مشکلات گسترده و همه‌جانبه‌ای در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و…، هستند، استاندارهای ویژه‌ای را انتخاب کند.
هاشمی زاده عنوان کرد: از دیدگاه من استان هرمزگان نیز نیازمند یک استاندار ویژه‌ است تا بتواند اختیارات داشته باشد و اگر قرار باشد به سهم‌خواهی‌های افرادی که خود را مطرح کرده‌اند، پاسخ داده شود و افراد بر اساس لابی‌گری مدیریت را در دست گیرند، پیش‌بینی من این است که هیچ توفیقی در از بین بردن این حجم از مشکلات حاصل نخواهد شد و حتی ابعاد آن نیز روزبه‌روز گسترش خواهد یافت.
نباید بگذاریم اتفاقات ۹۶ و ۹۸ تکرار شود
وی ادامه داد: اگر به اتفاقاتی که در سال ۹۶ و ۹۸ افتاد توجه کنیم هر دو مورد جنبش‌های بی‌سری بودند که هرچند ابعاد اقتصادی داشتند اما از ناهنجاری‌ها و ناخشنودی‌هایی رونمایی می‌کرد که در بدنه اجتماع وجود دارد و الان نیز رفع نشده است و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.
هاشمی‌زاده اذعان داشت: استانداری که قرار است در این دریای پرتلاطم سکان کشتی هرمزگان را در دست گیرد، باید مجرب و باتجربه باشد و بتواند در هرمزگان به‌عنوان استاندار ویژه خدمت کند و صدایش در سطح کلان شنیده شود و این‌گونه نباشد که با توجه به نگاه مرکزگرایی که به استان وجود دارد با لابی‌گری‌های سیاسی به قدرت برسد.

انتخاب استاندار توانمند بدون توجه به گرایش‌های سیاسی
وی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد مسائل کشور را حل کند، باید از افراد توانمند با هر گرایش سیاسی استفاده کند وگرنه باید منتظر آشفتگی‌های دوباره باشیم که این دفعه ممکن است خاتمه دادن به آن چندان آسان نباشد.
جلوگیری از تبدیل مسائل اجتماعی به مسائل امنیتی
هاشمی زاده گفت: از دیدگاه من قبل از انتخاب استاندار، سیاسیون استان از منظر مسئولیت اجتماعی نه نگاه سیاسی و نفع خواهانه، فردی را از دولت طلب کنند که آزموده، کاربلد، مدیر، مدبر و… باشد تا بتواند در این وضعیت اجتماعی توفیق پیدا کند، چراکه عدم مدیریت مسائل اجتماعی می‌تواند تبعات امنیتی گسترده‌ای را به بار آورد.
این مدرس دانشگاه اذعان داشت: سطح تاب‌آوری اجتماعی مردم، چه آن‌هایی که رأی دادند و چه آن‌هایی که رأی ندادند، به دلیل فشارهای اقتصادی، کوچک شدن سفره خانوار، افزایش نرخ تورم و… کاهش یافته و به‌اصطلاح کاسه صبرشان لبریز شده است و این نشان می‌دهد که دولت جدید زمانی برای از دست دادن ندارد.
وی در پایان در تشریح ویژگی‌های استاندار آتی هرمزگان برای موفقیت، گفت: حل معضلات اجتماعی استان به استانداری مجهز به دانش برنامه‌ریزی نیاز دارد و وی باید در برابر سفارش‌ها ایستادگی کند و پیگیر استیفای حقوق مردم از دولت باشد.

 

گفت و گوی اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007