یکی از حوزه‌های پراهمیت که استاندار آتی هرمزگان را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهد کرد، حوزه‌ی بهداشت و درمان است.

به گزارش دلفین، یکی از حوزه‌های پراهمیت که استاندار آتی هرمزگان را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهد کرد، حوزه‌ی بهداشت و درمان است. برای موشکافی توقعات در این حوزه و همچنین بررسی رویکرد صحیح در حوزه‌ی بهداشت و درمان استان به سراغ دکتر «غلامعباس مؤمنی» رئیس سابق بیمارستان خلیج فارس و مشاور استاندار هرمزگان در زمان سکان‌داری مرحوم «جاسم جادری» رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
لزوم استفاده از مشاور بهداشتی و درمانی
«غلامعباس مؤمنی» پیش از ورود به این موضوع که استاندار آینده باید چه رویکردی در حوزه‌ی بهداشت و درمان داشته باشد، به چرایی وضعیت امروز هرمزگان پرداخت و گفت: در شرایط فعلی هیچ مشاور بهداشتی و درمانی به‌صورت آزاد و مستقل در کنار استاندار وجود ندارد و به نظر من باید یک کانون درمان یا اتاق فکر برای حوزه بهداشت و درمان شکل می‌گرفت تا استاندار را در تصمیم‌گیری‌ها یاری کند.
وی تصریح کرد: همان‌طور که استاندار مشاور اهل سنت، مشاور بازاریابی و مشاور اقتصاد دارد، باید مشاور بهداشت و درمان هم داشته باشد و ضروری است این مشاور، فردی مستقل باشد و از بین مردم و کادر درمان انتخاب شود.
امتیازگیری از مسئولان کشوری
وی استفاده از مشاوران بهداشتی را سبب امتیازگیری بهتر از وزیر بهداشت و درمان و همچنین رئیس سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارتقای زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی عنوان کرد و افزود: به‌کارگیری یک مشاور قوی، مردمی، باانصاف و بدون خط و خطوط سیاسی در جوار استاندار بزرگ‌ترین نعمت برای هرمزگان خواهد بود و می‌تواند تکمیل‌کننده اقدامات شبکه‌ی بهداشت و درمان استان باشد.
مؤمنی ادامه داد: اگر صرفاً رئیس دانشگاه علوم پزشکی در کنار استاندار باشد، فقط آمارهای مثبت و به‌اصطلاح اطلاعات گل‌وبلبل گزارش خواهد شد اما نیاز است تا فردی خارج از این مجموعه نیز در کنار استاندار آتی قرار گیرد.
کمبود مدیران لایق در شبکه‌ی درمان هرمزگان
مشاور سابق استاندار هرمزگان ضمن تقدیر از رئیس دانشگاه علوم پزشکی به سبب کوشش‌های فراوان در راستای بهبود شرایط درمان استان به‌ویژه در وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا، اضافه کرد: با وجود تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی ما امروز با مشکلات عدیده‌ای در حوزه بهداشت و درمان هرمزگان روبه‌رو هستیم.
مؤمنی افزود: متأسفانه در حوزه‌های مختلف استان کمبود مدیران لایق مشهود است تا جایی که برخی از مسئولان بهداشت و درمان حتی حاضر به سرکشی از بیمارستان‌ها نیستند.
مؤمنی ادامه داد: استاندار آینده کاش از تمام مدیران بپرسد که از زمان شیوع ویروس چند بار به بیمارستان‌ها سرکشی کرده‌اند؟ آیا تابه‌حال برای شنیدن درد پرستاران و پزشکان وقت گذاشته‌اند؟
وی گفت: وقتی از بعضی مسئولان گلایه می‌کنیم که چرا به بیمارستان‌ها سر نمی‌زنید، پاسخ می‌دهند چون می‌ترسیم و نگران بیمار شدن هستیم، اما باید به آنان گفت که آیا خون شما مسئولان از خون پرستاران این سرزمین رنگین‌تر است؟ آیا از خون مردم این کشور باارزش‌تر است؟
مؤمنی بیان داشت: من در هفته به چهار بیمارستان رفت‌وآمد دارم اما هنوز هیچ فرمانداری ندیده‌ام که از بیمارستانی سرکشی کرده باشد، حتی نماینده‌ای هم از فرمانداری برای سرکشی فرستاده نشده، حتی بازرسی استانداری هم برای سرکشی نیامده است و تنها یک مرتبه بازرس استاندار به بیمارستان آمد، ما اعتراض کردیم و قرار شد با در نظر گرفتن شرایط بهداشت و درمان دوباره برای سرکشی به بیمارستان بیاید که تا به امروز هیچ خبری نشده است.
مسئول باید قلبش برای مردم بتپد
وی ضمن بیان این‌که مسئول واقعی باید قلبش برای مردم بتپد، افزود: آیا مسئولان از مشکلات پرستاران استان باخبرند؟ آیا مسئولان به کمک رئیس دانشگاه و مسئولان درمان هرمزگان آمده‌اند؟ همین مسئولانی که در موردشان حرف می‌زنم، زمانی که خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان بیمار می‌شوند، به دنبال پزشک و تخت ویژه در بیمارستان هستند و این مسئله واقعاً شرم‌آور است.
مؤمنی گفت: مسئولانی با من تماس می‌گیرند و درخواست کمک‌های خاص دارند؛ اما خوب است بدانند برای یک پزشک هر مسئول و مدیری مانند بقیه بیماران است و هیچ تفاوتی وجود ندارد، پس خواهش می‌کنم دست از این رفتارها بردارند.
الگوبرداری از سردار سلیمانی
وی افزود: ما مسئولان عملیاتی مانند سردار سلیمانی می‌خواهیم، نه مسئولانی که همچون بنی‌صدر پشت جبهه‌ها و سنگرها را خالی کرده و میزهای مدیریت خود را محکم چسبیده بودند.

مؤمنی با اشاره به این‌که در دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران امنیت و سلامت دو عنصر حیاتی به‌حساب می‌آیند، تأکید کرد: امنیت امروز کشور بسیار عالی است و سرداران حفظ امنیت کشور که امروز به وادی بهداشت و درمان هم وارد شده‌اند انشالله برکات بسیاری برای کشور خواهند داشت.

 

گفت وگوی اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007