اگر پروژه بازار میناب به مرحله بهره‌برداری کامل می‌رسید تحول عظیمی در میناب ایجاد می‌کرد.

به گزارش دلفین، احداث پروژه بازار «میناب مال» از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تجاری و تفریحی این شهر در زمینی بالغ‌بر ۱۲ هزار مترمربع با ۸۰۰ باب مغازه در قلب شهر میناب آغاز شد. اگر پروژه بازار میناب به مرحله بهره‌برداری کامل می‌رسید تحول عظیمی در میناب ایجاد می‌کرد اما اکنون پس از هفت سال از شروع به کار، این پروژه هنوز تکمیل نشده و به گفته‌ی مال‌باختگان در مرحله‌ی ابتدایی زمان تحویل این پروژه ۶ ماه و پس از دریافت مبایعه‌نامه این زمان دو سال اعلام شده بود.
در این پروژه افراد زیادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برخی بر این عقیده‌اند که تمام اندوخته خود را به سبب این پروژه از دست داده‌اند و در حال حاضر متروکه‌ای را پس از سال‌ها در حال مشاهده‌اند. برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ دو تن از شاکیان این پروژه رفتیم تا بیشتر در جریان جزئیات ماجرا قرار گیریم.
تبلیغات غیرواقعی
شعبانی یکی از شاکیان این پروژه به خبرنگار دلفین گفت: در زمان شروع عنوان شد که «میناب مال» یکی از سریع‌ترین پروژه‌ها در ایران است و پس از ۶ الی ۱۰ ماه تحویل داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۳ تبلیغات گسترده‌ای برای پروژه میناب مال انجام شد، افزود: دراین‌باره حتی به ارگان‌های مختلف هم برای واگذاری این مغازه‌ها نامه زده می‌شد و خیلی از مردم نیز به دلیل حجم تبلیغات اغفال شدند و من نیز ۶ سال مانده به بازنشستگی این پروژه فرصت خوبی برای آینده‌ام دیدم.
موافقت با هر نوع شیوه پرداخت
شعبانی با اشاره به اینکه با توجه به تبلیغات گسترده در خصوص پروژه مردم نیز از خرید این مغازه‌ها استقبال می‌کردند، گفت: در آن زمان معمولاً با هر شرایطی در نحوه پرداختی‌ها موافقت‌ می‌شد و اگر شخصی پرداختی خود را به‌صورت نقد انجام می‌داد از تخفیف ویژه برخوردار بود.
وی اظهار داشت: خیلی از افراد به‌صورت نقد و شرایطی پرداختی خود را انجام دادند و خیلی از افراد به تعهدات خود عمل کردند، اما آقای «ب» به‌عنوان متولی این پروژه بیان می‌دارد که به تعهدات خود عمل کرده و پروژه آماده تحویل است.
مشکلات اساسی
وی ادعا کرد: پروژه میناب مال پیشرفت فیزیکی خوبی داشته ولی اگر بخواهیم به‌صورت تخصصی نگاه کنیم این پروژه دارای مشکلات متعددی است و حتی گودبرداری آن نیز صحیح نبوده و علی‌رغم گستردگی هیچ‌گونه مهندس ناظر تأسیساتی نداشته است.
این شهروند مینابی ضمن بیان اینکه کیفیت مصالح بکار رفته در این پروژه به‌هیچ‌عنوان مطلوب نیست و برای ساخت مجریان باید خاک را تعویض می‌کردند، افزود: اکنون زمین و موزاییک‌ها ترک برداشته‌اند و این موضوع باعث شده درب‌ها شکسته شود و دیوارهای جداکننده شکاف بردارند چراکه دیوارهای بی‌کیفیت تحمل چنین فشاری را ندارند.
ایجاد پرونده قضایی
«آ فریدونی» یکی دیگر از شاکیان پروژه میناب مال نیز به تشریح وضعیت پرداخت و اظهار داشت: زمانی که با آقای «ب» قرارداد امضا کردیم، برگه‌ای در اختیار ما گذاشته شد که طبق آن مجری متعهد شده بود در ۶ ماه به‌صورت کامل پروژه را تحویل دهد که متأسفانه پس از ۶ ماه مبایعه‌نامه با تغییرات زیادی ازجمله زمان تحویل دوساله تحویل شد.
وی در خصوص روند شکایت شکات این پرونده در دستگاه قضایی بیان داشت: نامه‌های مختلفی به دستگاه‌های امنیتی و نظارتی ارسال کرده‌ایم و پرونده به سازمان بازرسی کشور ارجاع و پس از بررسی‌های لازم به سازمان بازرسی استان هرمزگان ارجاع داده شد که در حال حاضر نزدیک به سه ماه است پرونده را به شورای حل اختلاف ارجاع داده‌اند اما ما معتقدیم با توجه به ماهیت پرونده بررسی آن در صلاحیت شورای حل اختلاف نیست.
عدم رسیدگی در شورای حل اختلاف
وی ضمن بیان اینکه هنوز به این پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی نشده و روند آن به‌کندی در حال طی کردن است، افزود: بنا بر اعلام شورای حل اختلاف و به دلیل تماس‌های انجام شده، این پرونده باید سه ماه در شورای حل اختلاف بماند تا پس از آن به دادگستری ارجاع داده شود.
این شهروند شاکی با اشاره به اینکه بسیاری از مالباختان‌ پروژه میناب مال از روند پیگیری قانونی آن اطلاعی ندارند، عنوان کرد: تمامی مال‌باختگان از ساکنان میناب نیستند بلکه از شهرهای بندرعباس، یزد، تهران و مشهد در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
وی اضافه افزود: این پرونده با توجه به داشتن قریب به ۹۰ شاکی از جنبه عمومی برخوردار است و تقاضا داریم رسیدگی صحیحی در رابطه با آن صورت پذیرد.

واکنش دستگاه قضا

این در حالی است که «علی صالحی» رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان در نامه‌ای خطاب به حسن نیک طبع رئیس دادگستری شهرستان میناب بر نظارت مستقیم در روند پرونده و تسریع در ادامه روند قانونی آن تأکید داشته است و شاکیان این پرونده خواستار تعیین تکلیف وضعیت خود هستند.
گفتنی است مجری این طرح علی‌رغم پیگیری‌های خبرنگار دلفین حاضر به پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی در رابطه با این پروژه نشد.

 

گزارش اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007