یکی از اقدامات اساسی در رابطه با فسادستیزی و افزایش شفافیت در شورای شهر فعلی، نشان دادن جدیت در برخورد با متخلفان و حذف چنین افرادی از سیستم مدیریت شهری است.

به گزارش دلفین، در سال‌های اخیر در شهرداری بندرعباس حرف‌وحدیث‌های بسیاری در رابطه با نحوه‌ی عقد برخی از قراردادها و واگذاری‌ امتیازاتی خاص بدون تشریفات قانونی به افراد ذی‌نفوذ وجود داشته است و به نظر می‌رسد یکی از اقدامات اساسی در رابطه با فسادستیزی و افزایش شفافیت در شورای شهر فعلی، نشان دادن جدیت در برخورد با متخلفان و حذف چنین افرادی از سیستم مدیریت شهری است.
«فرهاد عذباشی» عضو هیئت‌علمی گروه عمران دانشگاه آزاد بندرعباس و مشاور کمیسیون عمران شورای پنجم چندی پیش در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین ضمن تائید شلختگی در قراردادهای شهرداری بندرعباس، گفت: قراردادهایی که در شهرداری منعقد می‌شود هیچ روال مشخصی ندارد، هیچ‌کس نسبت به روند انتخاب پیمانکار و بستن قراردادها آگاه نیست و حتی متن قراردادها طبق اصول نوشته نمی‌شود.
وی با بیان اینکه قدرت در شهرداری زیاد است و شهردار در بسیاری از مواقع از شورای شهر نیز حساب نمی‌برد، ادامه داد: قدرت‌هایی خارج از شهرداری و شورای شهر این معادلات را کنترل می‌کنند، انتصابات در شهرداری نیز از همین روند پیروی می‌کند و اصولاً اشخاص کارآمد در حاشیه قرار می‌گیرند.
این عضو هیئت‌علمی گروه عمران دانشگاه آزاد بندرعباس اذعان داشت: مسئله‌ی دیگری که باعث بروز مشکل در مدیریت شهری شده مقاومت در مقابل تغییر و مدیریت سنتی است، مکانیزه کردن سیستم بسیار در رفع این چالش‌ها می‌تواند مؤثر واقع شود.
عذباشی ادامه داد: شهرداری باید سیستمی داشته باشد که بتواند شکایات و انتقادات را دریافت و در کوتاه‌ترین زمان اقدام کند و در این راستا کاغذبازی صورت نگیرد.
با این تفاسیر و در تائید سخنان این عضو هیئت‌علمی گروه عمران دانشگاه آزاد بندرعباس باید گفت که در این وضعیت اعضای شورای شهر باید سامانه‌ای را برای گزارش تخلفات احتمالی تعیین کنند و با تشکیل کارگروهی ضمن جلوگیری از اعمال نفوذ در قراردادهای آتی، قراردادهای شائبه‌دار دوره‌ی پیشین را نیز مورد بررسی قرار دهند؛ قراردادهایی که برخی از اعضای فعلی که در دوره‌ی پیشین نیز در شورای شهر حاضر بوده‌اند در رابطه با آن نقطه نظراتی دارند و باید در این دوره نشان دهند که در استیفای حقوق مردم بندرعباس از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

 

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007