در این شماره از نشریه دلفین سعی کرده‌ایم تا بر زوایای مختلف تأثیرات این بیماری در استان هرمزگان نور بتابیم و آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت آن را در بخش‌های مختلف بررسی کنیم.

به گزارش دلفین، ویروس کرونا یا همان کووید ۱۹ تنها یک بیماری نبود، بلکه وسیله‌ای برای آشکارسازی ضعف‌ها و کاستی‌ها در بخش‌های مختلف بود که نقصان‌های موجود را برجسته کرد و نشان داد که بشر از آن‌چه فکر می‌کند، ناتوان‌تر است.

پیش کشیدن تئوری توطئه و تشخیص منشأ آزمایشگاهی یا طبیعی این بیماری در شرایط فعلی نه‌تنها کارساز نیست که انرژی را از جبهه‌ی مبارزه با این بیماری به سمتی غیرسازنده هدایت می‌کند؛ اما سؤال این است که ما به‌عنوان مردم و دولت به‌عنوان گروهی از افراد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز چه تکالیف و حقوقی در این وضعیت بر عهده داشته‌اند و دارند؟!

با ورود کرونا عمق آسیب‌های خانوادگی با بروز خشونت‌های خانگی متعدد و افزایش درخواست‌های طلاق نمایان شد و کرونا ضعف در آموزش مهارت‌های زندگی را برجسته کرد.

ارائه‌ی خدمات از سوی دولت در دوران شیوع کرونا عمدتاً می‌بایست بر بستر فضای مجازی صورت می‌پذیرفت و ضعف در زیرساخت‌های دولت الکترونیک مردم را به‌ویژه در مناطق کم‌تر برخوردار به ستوه آورد.

شکاف طبقاتی در این دوره خود را بیشتر نشان داد و نبود توان خرید تبلت از سوی خانواده‌های محروم و عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت در بسیاری از مناطق استان، ضعف در زیرساخت‌های آموزش آنلاین و همچنین مشکلات عدیده‌ی شبکه‌ی ارتباطات هرمزگان را آشکار ساخت؛ موضوعی که در برخی موارد شاید باورش برای یک پایتخت‌نشین دشوار باشد.

با هجوم بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها ظرفیت محدود تخت‌های بیمارستانی استان بیش‌ازپیش بی‌تفاوتی‌های مسئولان را در این حوزه طی سال‌های گذشته نمایان کرد و هنر و هنرمندان نیز به حال خود رها شدند و ‌بی‌حمایت‌تر از همیشه ماندند.

در این دوره مشکلات معیشتی به اعتصابات گسترده انجامید و شاهد اعتراضات صنفی بسیاری بودیم؛ اعتراضاتی که در صورت عدم مدیریت صحیح می‌توانست فاجعه‌آفرین باشد و ابعاد گسترده‌تری بیابد.

البته کرونا غیرخلاق بودن و ناکارآمدی بسیاری از مدیران دولتی در شرایط بحران را نیز مشخص کرد و کاهش دسترسی خبرنگاران به منابع خبری به‌تبع محدودیت‌های کرونایی بسیاری از صداها را به حاشیه برد و سبب شد برخی از تخلفات و بداخلاقی‌ها افزایش یابد.

در این شماره از نشریه دلفین سعی کرده‌ایم تا بر زوایای مختلف تأثیرات این بیماری در استان هرمزگان نور بتابیم و آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت آن را در بخش‌های مختلف بررسی کنیم.

یادداشت اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007