مسئول مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در رابطه با شایع‌ترین اختلالات روانی در استان هرمزگان ابراز داشت: اغلب افراد به ما برای درمان اختلالات اضطراب، افسردگی و وسواس مراجعه می‌کنند و در رتبه‌های بعدی مشکلات بین فردی با سایر افراد، به‌ویژه دعواهای بین همسران قرار دارد.

به گزارش دلفین، بی‌توجهی به بهداشت روان یکی از مسائلی است که می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در پی داشته باشد اما فرهنگ توجه به این مقوله چندان در جامعه‌ی ایرانی نهادینه نشده است و افراد هنوز به صورت سنتی فرد مراجعه کننده به روان‌شناس را دیوانه خطاب می‌کنند. برای بررسی سرانه‌ی هزینه‌ی هر فرد در این حوزه و شایع‌ترین اختلالات روانی استان هرمزگان گفت‌وگویی را با «شیوا نظری» روان‌شناس و مسئول مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
بحران بزرگ روانی
نظری در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین با اشاره به اینکه‌ سرانه هزینه بهداشت روانی برای هر فرد در کشور پایین است، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم‌ها و نابسامانی متعدد در کشور، مردم به لحاظ مالی در تنگنا هستند و این مسئله بحران روانی بزرگی را در جامعه ایجاد کرده است.
پوشش ضعیف بیمه‌ای
وی گفت: اگر چه هزینه خدمات روان‌شناختی نسبت به سایر پزشکان کم است اما خدمات مشاوره‌ای، تحت پوشش بیمه خاصی قرار ندارد و ‌این مساله باعث شده تا خانواده‌ها در مواجه با مشکلات و با قرارگیری در شرایط خاص روانی به سلامت روح خود توجه نکنند و از مراجعه به روانشناس بپرهیزند.
چالش‌های عصر کرونا
نظری بیان داشت: در دو سال اخیر با شیوع کرونا میزان چالش‌ها و درگیری‌های پیرامون خانواده نظیر اختلاف شدید بین زوجین، طلاق و جرایم در سطح جامعه به میزان قابل‌توجهی گسترش پیدا کرده است.
وی اذعان داشت: شرایط کرونا باعث شد تا چالش‌های بیشتری در قلب خانواده‌ها نمود پیدا کند و تنش‌ها و اختلافات تشدید شود اما قبل از شیوع کرونا اغلب اعضای خانواده در خارج از محیط خانه به کار و تحصیل مشغول بودند و این چالش‌ها پنهان بود.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در ادامه ضمن بیان اینکه کرونا سبب افزایش فشار اقتصادی بر دوش خانواده‌ها شده است، تصریح کرد: بحران کرونا‌ زمینه‌ساز اختلالات اضطراب و ترس از مرگ، وسواس، اسپاسم عصبی و… در افراد شده و ناگفته نماند شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا، لطمه فراوانی بر بنیان خانواده‌ها وارد کرده است.
شایع‌ترین اختلالات روانی
نظری در رابطه با شایع‌ترین اختلالات روانی در استان هرمزگان ابراز داشت: اغلب افراد به ما برای درمان اختلالات اضطراب، افسردگی و وسواس مراجعه می‌کنند و در رتبه‌های بعدی مشکلات بین فردی با سایر افراد، به‌ویژه دعواهای بین همسران قرار دارد.
ارتقای فرهنگ مراجعه به روان‌پزشک
وی ضمن اشاره به آمار بالای خشونت در خانواده‌های ایرانی و هرمزگانی، ابراز داشت: به‌شخصه حدود ۱۸ سال در عرصه خدمات درمانگری و مشاوره‌ای مشغول به فعالیت هستم و در طول این سال‌ها‌ تغییر نگرش مردم نسبت به بحث مشاوره و درمان را به عینه مشاهده کردم اما گروهی از افراد هنوز برای رفع مشکلات روحی و روانی نزد روانشناس مراجعه نمی‌کنند.
روان‌شناس و مسئول مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در ادامه گفت: زمانی که برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به محلات آسیب‌پذیر مراجعه می‌کنم با افرادی مواجه می‌شوم که به لحاظ اجتماعی و روحی در شرایط مناسبی قرار ندارند؛ اما وقتی‌که به این افراد خدمات مشاوره‌ای در باب مسئله فرزند پروری، روانشناسی و… ارائه می‌دهیم اشتیاق‌شان برای یادگیری دوچندان می‌شوند.
اهمیت روانشناسان حرفه‌ای
وی افزود: یک گروه از روانشناسان با حضور در بطن جامعه می‌توانند افراد را به جهات مثبت دگرگون ‌کنند و در مقابل هم برخی افراد به‌ظاهر روانشناس، موج منفی نسبت به پیرامون جامعه را در افراد تشدید می‌کنند و به همین علت باید روانشناسان حرفه‌ای برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به اقشار جامعه ورود کنند.
طیف سنی مراجعان
در پایان از نظری در رابطه با طیف سنی غالب مراجعه کنندگان به مراکز روانشناسی پرسیدیم که وی پاسخ داد: طیف‌های مختلفی از گروه‌های سنی ۱۹ تا ۴۰ سال برای ارائه خدمات مشاوره‌ای نزد ما مراجعه می‌کنند و البته اغلب آن‌ها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007