جوانان مانند گنجینه ای زیبا و ارزشمندی هستند که از توانایی‌ها و استعدادهای متفاوتی برخوردارند و می‌طلبد با نگاه ویژه‌ای این شورونشاط و توانمندی‌های جسمی و روحی را در آنان شکوفا و حفظ کرد.

به گزارش دلفین، بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشورمان را جوانان تشکیل می‌دهند. جوانان مانند گنجینه ای زیبا و ارزشمندی هستند که از توانایی‌ها و استعدادهای متفاوتی برخوردارند و می‌طلبد با نگاه ویژه‌ای این شورونشاط و توانمندی‌های جسمی و روحی را در آنان شکوفا و حفظ کرد.
موفقیت جوانان ایرانی در عرصه‌های مختلف ازجمله رقابت‌های ورزشی، هنری، علمی و… بر این امر تأکید دارد که با ایجاد فضایی مناسب می‌توان شخصیت جوانان این مرزوبوم را شکوفا ساخت و به این استعدادهای بی‌نظیر ثابت کرد که سرمایه‌های عظیم این جامعه هستند، رویکردی که سبب رشد ابعاد اجتماعی آن‌ها نیز خواهد شد چراکه بعد اجتماعی فرد بسیار مهم و قابل‌توجه است و در این دوره تعلقات روحی فرد به اجتماع، شوق حضور در گروه‌های خارج از مدرسه و محیط کار، علاقه به عضویت در سازمان‌های گوناگون و… همه مطرح می‌شوند تا جوانان بتوانند آرزوهایی خود را ترسیم و برای رسیدن به آرمان‌های خود تلاش کنند. علاوه بر آن توجه جوان به خانواده خود نیز قابل‌درک است و تأثیر مثبت یا منفی اعضای خانواده در شخصیت فرد مبرهن است.
موضوع مهم دیگر توجه ویژه به مسائل روحی و روانی جوانان است. کم‌توجهی به این مقوله سبب یاس و ناکامی و از بین رفتن روحیه آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی خواهد شد. بایدها و نبایدهای افراد با رسیدن به سن بلوغ متحول و دگرگون می‌شود تا جایی فرد نسبت به افکار خود شک می‌کند و ممکن است این تردید فکری و روحی جوان را دچار هراس و بدگمانی کند. در این شرایط بایستی توجه و گرایش آن‌ها را به سوی مذهب و آموزه‌هایی دینی هرچه بیشتر و گسترده‌تر معطوف ساخت و نوعی بیداری مذهبی و دینی در آنان به وجود آورد چراکه ارتباط با ارزش‌های دینی و الهی در تشکیل شخصیت سالم افراد تأثیر بسزایی دارد و در برخورد شایسته و مناسب آن‌ها با اطرافیان به‌خصوص والدین مؤثر است چراکه پایه‌های دینی و مذهبی با سرعت چشمگیری در قلب و اندیشه جوانان ریشه میکند و آن‌ها را شیفته ارزش‌هایی اصیل و الهی خواهد کرد. در این وضعیت لازم است نیازهایی واقعی جوانان را دریابیم و شرایط بروز خلاقیت‌ها و استعدادهایشان را فراهم کنیم و این وظیفه علاوه بر مسئولان بر دوش تمامی اقشار جامعه قرار دارد.

یادداشت اختصاصی:عبدالحسین اسدپور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007