شرکت فلات قاره پرداخت جریمه‌های زیست‌محیطی نیز با توجه به حجم گردش مالی این شرکت چندان برای مدیران آن مسئله‌ای نیست.

شرکت فلات قاره با سه شرکت زیرمجموعه یکی از اصلی‌ترین مراکز آلوده‌کننده‌ی محیط‌زیست در هرمزگان به‌حساب می‌آید که بنا بر اظهارات مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در سال‌های متمادی همواره در این لیست قرار داشته است و انگار پرداخت جریمه‌های زیست‌محیطی نیز با توجه به حجم گردش مالی این شرکت چندان برای مدیران آن مسئله‌ای نیست؛ موضوعی که در نشست خبری روز هوای پاک از میان مسائل مطرح شده سر برآورد.
«حبیب مسیحی تازیانی» به مناسبت روز هوای پاک در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان این‌که در ۹ ماهه‌ی ابتدای سال جاری ۱۱۹ اخطار به مراکز مختلف آلوده‌کننده‌ی محیط‌زیست صادر شده است، گفت: در پی پایش‌های صورت گرفته ۱۷ صنعت در لیست صنایع آلاینده هرمزگان منظور شده که در پایان بهمن‌ماه در سامانه محیط‌زیست ثبت می‌شود.
وی تعداد صنایع آلاینده هرمزگان در سال گذشته را ۲۷ صنعت عنوان کرد و افزود: اخذ و میزان جرائم در اختیارات سازمان امور مالیاتی است و این سازمان تکلیفی مبنی بر اعلام میزان جرائم ندارد.
مسیحی تازیانی در ادامه تصریح کرد: شرکت‌های زیرمجموعه‌ی شرکت فلات قاره و همچنین توانیر هرمزگان در زمره‌ی شرکت‌هایی بوده‌اند که در پنج سال متوالی اخیر جز صنایع آلاینده منظور شده‌اند.
وی در خصوص صدمات این صنایع بر سلامت شهروندان نیز افزود: بررسی تأثیر فلزات سنگین بر زندگی و سلامت مردم بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و سازمان حفاظت محیط‌زیست هرمزگان وظیفه‌ی اظهارنظر راجع به آن را ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در رابطه با وضعیت سلامت هوا در ۹ ماهه‌ی اخیر نیز بیان داشت: در این مدت تعداد روزهای پاک ۱۶ روز، تعداد روزهای قابل‌قبول ۲۱۸، تعداد روزهای ناسالم ۳۹ و تعداد روزهای خیلی ناسالم سه روز بوده است.
وی به وضعیت این شاخص‌ها در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ نیز تعداد روزهای پاک ۱۳ روز، تعداد روزهای قابل‌قبول ۲۰۴، تعداد روزهای ناسالم ۵۲ روز و تعداد روزهای خیلی ناسالم هفت روز بوده است.
مسیحی تازیانی در پاسخ به انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی صحیح از وضعیت سلامت هوا در هرمزگان نیز گفت: در کارگروه مذکور صداوسیما باید وضعیت را اعلام کند اما از این به بعد اطلاع‌رسانی را گسترده‌تر خواهیم کرد تا سایر رسانه‌ها و قشر وسیع‌تری از مردم در جریان موضوع قرار گیرند.
با وضعیت کیفیت هوا در هرمزگان این سؤال پیش می‌آید که اگر شرکت‌های آلوده‌کننده محیط‌زیست مانند شرکت فلات قاره حتی به‌صورت تمام و کمال جرائم خود را پرداخت کنند؛ آن‌گاه چه کسی تبعات گسترش سرطان و ده‌ها بیماری صعب‌العلاج دیگر را جبران خواهد کرد و آیا این مسائل اصلاً جبران‌شدنی هستند؟!

گزارش اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007