امروز هزینه‌های ساخت واحدهای ساختمانی به‌ویژه به‌صورت انبوه سرسام‌آور شده است و فعالان اقتصادی در بخش ساختمانی مبالغ هنگفتی را سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش دلفین، همه‌ی فعالان حوزه‌ی ساخت‌وساز معتقدند که كندی روند صدور پروانه ساختمانی رغبت سرمایه‌گذار را می‌گیرد و تسهیل و تسریع در روند سرمایه‌گذاری و صدور پروانه ساختمانی بدون تردید تأثیر بسیاری در جذب سرمایه‌گذار دارد. امروز هزینه‌های ساخت واحدهای ساختمانی به‌ویژه به‌صورت انبوه سرسام‌آور شده است و فعالان اقتصادی در بخش ساختمانی مبالغ هنگفتی را سرمایه‌گذاری می‌کنند اما زمان‌بر بودن روند صدور پروانه و پایان كار منجر به معطل ماندن سرمایه و در نتیجه افزایش هزینه‌های تمام‌شده برای آن‌ها می‌شود.
مشقت‌های پاس‌کاری شدن
«محمود رضا ذاکری» یکی از فعالان صنعت ساختمانی چندی پیش در گفت‌وگو با دلفین دلیل اصلی گرانی مسکن و اجاره خانه را افزایش قیمت مصالح عنوان کرد و افزود: بااین‌حال روند اداری کند صدور پروانه، سختی‌های تأمین پارکینگ برای واحدها و ناهم‌خوان بودن جیب مردم با قیمت آپارتمان ما را از ساخت‌وساز دور کرده است.
وی با بیان این‌که این روزها دلالی در مراکز مشاور املاک سود به‌مراتب بیشتری نسبت به ساخت‌وساز دارد، افزود: همین‌که برای صدور پروانه باید جلوی همه کس گردن خم کنیم و هزار بار بین اتاق‌های مختلف پاس‌کاری شویم ارزش میلیون‌ها تومان سود را ندارد و در این وضعیت مصرف‌کننده‌ها باید تاوان را بپردازند.
افزایش قیمت تمام‌شده
این موضوع در نطق هفته‌ی گذشته‌ی «احمد کناری نژاد» عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز انعکاس یافت و وی با اشاره به فرآیند زمان‌بر صدور پروانه ساختمانی، گفت: با توجه به تأثیر این موضوع در مقوله‌های مختلف ازجمله قیمت تمام‌شده ساختمان، نیازمند تدابیر اساسی جهت کاهش زمان فرآیند هستیم.
کناری نژاد با بیان اینکه تأخیر در دریافت پروانه، آفت بزرگ ساخت‌وساز است، اضافه کرد: تأخیر در دریافت پروانه ساختمانی سبب می‌شود برنامه مالی سازندگان از حیث برآورد هزینه‌های ساخت با توجه به‌احتمال تغییر نرخ مصالح به هم بریزد و با افزایش نرخ مصالح، سازندگان متضرر شوند که این امر به‌نوبه خود بر افزایش بهای تمام‌شده ساختمان تأثیرگذار است و به دنبال آن ضرر مصرف‌کنندگان را نیز باعث می‌شود.
بدون پروانه نمی‌شود وام گرفت
وی ضمن تأکید بر این‌که اخذ هرگونه اعتبار و وام بانکی از سوی سازنده نیازمند ارائه پروانه ساخت است و بانک پروانه را به‌منزله سند آغاز عملیات ساختمانی می‌داند، ابراز داشت: تا زمان صدور پروانه ساختمانی، دریافت وام نیز امکان‌پذیر نیست و کند شدن روند نوسازی بافت فرسوده و کاهش فرصت‌های اشتغال نیروهای کار رده‌های مختلف در حوزه ساخت‌وساز ازجمله مشکلات دیگری است که در نتیجه اطاله زمانی در فرآیند صدور پروانه ساختمانی حاصل می‌آید و این امر سبب سردرگمی شهروندان و بی‌انگیزگی سازندگان و سرمایه‌گذاران این حوزه می‌شود و حتی می‌تواند در افزایش تمایل به ساخت‌وساز غیرمجاز نیز تأثیر بگذارد.
کاهش درآمد شهرداری
کناری نژاد ضمن بیان اینکه یکی از منابع درآمدی شهرداری از حوزه شهرسازی و محل صدور پروانه ساختمانی است عنوان داشت: کاهش آمار صدور پروانه باعث وارد آمدن فشار مالی بر مجموعه شهرداری می‌شود، این در حالی است که فرآیند صدور پروانه ساختمانی شامل مراحل مختلفی اعم کارشناسی اولیه، طراحی نقشه معماری و استعلام شهرداری از چند بخش درون‌ و برون‌سازمانی است.
لزوم تعامل بین بخشی
وی اذعان داشت: کاهش زمان فرآیند علاوه بر عزم‌ جدی شهرداری به‌عنوان عهده‌دار وظیفه صدور پروانه ساختمانی، نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای تحقق این مهم و تعامل و همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط با این موضوع ازجمله اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، آب، برق، گاز، مخابرات و… است.
اهمیت سامانه یکپارچه شهرسازی
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان داشت: به‌منظور سرعت بخشی در ارائه خدمات اداری، تسریع در فرآیند پاسخ استعلامات، کاهش مراجعات حضوری، افزایش شفاف‌سازی در امور شهرداری و به‌عنوان یک زیرساخت و پیش‌نیاز در فرآیند تحقق هوشمند سازی، پیشنهاد می‌شود سامانه‌ای در شهرداری تحت عنوان سامانه یکپارچه شهرسازی به‌منظور ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان در حوزه شهرسازی ازجمله صدور پروانه ساختمانی و ایجاد تعامل بین شهرداری به‌عنوان مرجع صدور پروانه ساختمانی برای تمام ساختمان‌های واقع در شهر و سامانه‌های دستگاه‌های دخیل در صدور پروانه به‌صورت آنلاین و مبتنی بر شناسه یکتا با بهره‌گیری از تجارب کلان‌شهرهای موفق، طراحی و راه‌اندازی شود.
کارگروه رفع موانع تولید
در گذشته بارها شاهد برگزاری کارگروه رفع موانع تولید با حضور فعالان صنفی حوزه‌ی ساخت‌وساز بوده‌ایم و در شرایط فعلی برگزاری این کارگروه با موضوع ایجاد رونق در صنعت ساخت‌وساز بسیار ضروری است و «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان باید در راستای ایجاد رونق در این حوزه جدیت بیشتری را نشان دهد.

گزارش اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001