مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بیان داشت: اکوکمپ‌های طبیعی می‌تواند جایگزین آپارتمان‌سازی و ساخت هتل شود اما متأسفانه استاندار سابق مخالف این کار بود و به وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد که مسئولیت نظارت را به شخص دیگری محول کرده است.

به گزارش دلفین، این روزها آزادسازی سواحل و رعایت حریم ۶۰ متری دریا از موضوعات مورد تأکید دولت است و این حرکت موجی از امید را در دل عموم ایجاد کرده اما برخی برخوردهای سلیقه‌ای سبب شده تا سؤال‌های بسیاری در افکار عمومی نسبت به تعدادی از اماکن واقع در حریم دریا مطرح شود. یکی از مناطق موردبحث جزیره‌ی هرمز است و اگرچه برخی از سواحل این جزیره آزادسازی شد اما مشخص نیست چگونه هتل یا به قول سازندگان و سرمایه‌گذاران آن «اقامتگاه بوم‌گردی ماجرا» از این قاعده مستثنی شده است و مسئولان نسبت به چرایی و چگونگی اجرای این پروژه اعتراضی ندارند؟! این در حالی است که در رابطه با افراد پشت پرده‌ی این پروژه و ارتباط آنان با تیم مدیریتی پیشین استان هرمزگان حرف‌وحدیث‌های بسیاری وجود دارد. به همین جهت گفت‌وگویی را با «رضا برومند» مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ترتیب دادیم و نظرات کارشناسی وی راجع به تغییر اکوسیستم جزیره‌ی هرمز، طرح‌های مفید گردشگری برای این جزیره و موضوع بوم‌گردی ماجرا و نحوه‌ی صدور مجوزهای این هتل را جویا شدیم.
جذابیت هرمز به طبیعی بودن آن است
برومند با بیان این‌که جذابیت جزیره رنگی هرمز به طبیعی بودن آن است، تصریح کرد: طبیعت و فرهنگ جزیره هرمز خاص است و در گذشته طرح و ایده‌ام برای هرمز این بود که جزیره به‌عنوان مقصد گردشگری طبیعی باقی بماند و تنها به دنبال ایجاد اکوکمپ‌های طبیعی در دل جزیره با رعایت مسائل زیست‌محیطی بودیم.
استاندار سابق مسئولیت را از من گرفت
وی بیان داشت: اکوکمپ‌های طبیعی می‌تواند جایگزین آپارتمان‌سازی و ساخت هتل شود اما متأسفانه استاندار سابق مخالف این کار بود و به وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد که مسئولیت نظارت را به شخص دیگری محول کرده است.
وی اظهار داشت: این روزها گردشگران فقط برای بکر و طبیعی بودن جزیره هرمز به این منطقه سفر می‌کنند و اجرایی کردن طرح‌های نامتناسب به‌ظاهر توسعه‌ای در جزیره درست نیست چراکه جاذبه‌های طبیعی هرمز بر همه‌چیز غلبه دارد و گردشگران هرگاه به جزیره ورود پیدا می‌کنند به‌طورقطع در پی استفاده از زیبایی‌های طبیعی جزیره هستند.
تنها رفت‌وآمد را تسهیل کنید
برومند گفت: تنها کاری که می‌توان برای رونق گردشگری جزیره هرمز انجام داد این است که مسئولان زیرساخت‌های ارتباطی برای رفت‌وآمد گردشگران به این جزیره و بازدید از اماکن را تسهیل کنند اما نباید دست به طبیعت بکر هرمز زده شود.
تلاش برای ثبت هرمز به‌عنوان جزیره طبیعی
مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در خصوص ثبت ملی جزیره هرمز نیز گفت: کارشناسان با تمام چالش‌ها طی ۱۵ روز تمام جزیره را مورد رصد قرار دادند و پرونده را آماده‌سازی کردند تا تمام هرمز به‌عنوان جزیره طبیعی به ثبت ملی برسد و بعد از آن‌که جزیره هرمز به‌عنوان یک جزیره طبیعی به ثبت ملی رسد قطعاً باید متناسب با استانداردها و ضوابط، طرح‌هایی را اجرایی کرد که با طبیعت جزیره سازگاری داشته باشد.
برومند گفت: به عقیده من نباید طبیعت بکر جزیره هرمز دست‌کاری شود اگر قرار است اقدامات توسعه‌ای انجام شود باید در حدفاصل بین اسکله نخل ناخدا تا جزیره هرمز برای ساخت پلاژ بانوان، هتل دریایی و… باشد.
ایجاد پلاژ بانوان در جنگل حرا؟!
وی بیان داشت: در جشنواره مسیر جرون یکی از طرح‌ها ایجاد پلاژ بانوان در محدوده جنگل‌های حرا عنوان شده است درحالی‌که جنگل حرا از اهمیت بین‌المللی ویژه‌ای برخوردار است و هرگونه تغییر و دست‌کاری در طبیعت آن می‌تواند پیامدهای نامطلوبی را به همراه داشته باشد.
مجوز ماجرا پیش از حضور من صادر شده بود
مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان ضمن تقدیر از آغاز نهضت آزادسازی سواحل به موضوع اقامتگاه بوم گردی ماجرا در جزیره هرمز نیز اشاره کرد و گفت: پیش از حضور من در اداره کل مجوز ساخت اقامتگاه بومگردی ماجرا صادر شده و تنها از آنجایی که این طرح نیمه‌تمام باقی مانده بود ما مکلف بودیم که اعتباراتی به عملیات ساخت و بهره‌برداری از این اقامتگاه اختصاص دهیم.
افراد پاسخگو باشند
وی با اشاره به این‌که بررسی در حریم ۶۰ متری دریا واقع شدن ماجرا وظیفه‌ی میراث فرهنگی نبوده است، افزود: در این خصوص باید افرادی که مجوز ساخت را صادر کردند پاسخگو باشند و گذر زمان نافی مسئولیت نخواهد بود.
سازه‌های ناسازگار با جزیره
برومند در خصوص سازگاری سازه‌ی این اقامتگاه با محیط جزیره نیز گفت: باید در نظر داشت سازه‌هایی که برای اقامتگاه ماجرا به کار گرفته شده با طبیعت هرمز هیچ‌گونه سازگاری ندارد.
وی در ادامه اضافه کرد: هم‌اکنون مجوز سه هتل در جزیره هرمز صادر که دو هتل آن به‌صورت نیمه‌کاره رها شده است و صاحبان این زمین‌ها با قیمت کارشناسی شده برای توسعه گردشگری این زمین‌ها را خریداری کردند اما آن‌ها هم دریافته‌اند که ساخت هتل در این جزیره توجیه اقتصادی ندارد.
مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان بیان داشت: اگر به جای هتل‌های نیمه‌کاره، دو اکوکمپ در هرمز ساخته می‌شد با این اقدام جزیره هنگام، لارک و ابوموسی نیز از این طرح برای توسعه جزایر استان الگوبرداری می‌کردند و امروز ما با مشکل ماجرا روبه‌رو نبودیم.

گفت و گوی اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001