مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان گفت: اگر قرار است اعتباراتی برای توسعه جزیره اختصاص یابد، پس چرا برای مرمت و بازسازی قلعه تاریخی پرتغالی‌ها اعتباراتی در نظر گرفته نمی‌شود؟!

به گزارش دلفین، در ادامه‌ی بررسی پرونده‌ی توسعه‌ی جزیره‌ی هرمز، در شماره‌ی پیشین گفت‌وگویی را با «رضا برومند» مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان ترتیب دادیم که قسمت گسترده‌ای از این گفت‌وگو به وضعیت قلعه‌ی پرتغالی‌ها و ابهامات در رابطه با این بنا کشیده شد. در ادامه‌ی سعی شده است تا با انتشار قسمت دوم این گفت‌وگو وضعیت قلعه پرتغالی‌ها را‌ در سه سال اخیر موردبررسی قرار دهیم.
چرا به قلعه‌ی پرتغالی‌ها اعتباری نمی‌دهید؟!
برومند با اشاره ضمنی به طرح‌هایی که در جشنواره «مسیر جرون» برای توسعه در هرمز پیشنهاد شده است، بیان داشت: اگر قرار است اعتباراتی برای توسعه جزیره اختصاص یابد، پس چرا برای مرمت و بازسازی قلعه تاریخی پرتغالی‌ها اعتباراتی در نظر گرفته نمی‌شود؟!
بارندگی‌های سال ۱۳۹۷ و آغاز ریزش
وی با مرور اقدامات صورت گرفته‌ی سه سال اخیر در خصوص مرمت و بازسازی قلعه پرتغالی‌ها، گفت: در پی وقوع بارندگی‌های سال ۱۳۹۷ ضلع شرقی قلعه پرتغالی‌ها شروع به ریزش کرد، این در حالی است که حدود ۱۵ سال پیش فقط اقدامات جزئی برای مرمت این قلعه انجام شده بود.
مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اضافه کرد: در اواخر اسفندماه ۱۳۹۷ در ارتباط با مشکل به وجود آمده برای اخذ تسهیلات و اعتبارات، پیگیری‌های لازم را به انجام رسانیدم که در این خصوص به ما اعلام کردند در صورت جذب احتمالی اعتبار، آن را به‌منظور مرمت قلعه در اختیار قرار خواهند داد.
ترس از آبروریزی بین‌المللی
وی گفت: در آن شرایط اگر قلعه تاریخی پرتغالی‌ها ریزش می‌کرد هم اداره میراث فرهنگی زیر سؤال می‌رفت و هم باید به سازمان‌های بین‌المللی پاسخگو می‌شدیم و با توجه به‌ وضعیت اضطراری قلعه، تمام کارشناسان متخصص در حوزه مرمت بناهای تاریخی را فراخواندیم و طبق نظرات کارشناسانه هرکدام پیشنهاد‌شان را بیان کردند.
ورود آقای مشاور
برومند اظهار داشت: پس از مشاوره گرفتن از کارشناسان حوزه مرمت بناهای تاریخی به این نتیجه رسیدیم که صرفاً از نمونه سنگ‌هایی که در زمان ساخت قلعه استفاده ‌شده، برای استحکام‌بخشی قلعه به کار گرفته شود و فردی به‌عنوان‌ مشاور هنری استاندار وقت که در هیئت یک عکاس در هرمز حضور داشت اعلام کرد که طرح مرمت را ارائه خواهد داد اما همان زمان هم من عقیده داشتم که وی از زاویه‌ی یک عکاس و با نگاه غیرکارشناسانه نمی‌تواند طرح مرمت را ارائه کند.
جذب اعتبار و توجهات
وی بیان داشت: با این حال با تلاش بسیار جذب اعتبار به‌منظور جلوگیری از ریزش قلعه پرتغالی‌ها صورت پذیرفت و ما در وهله نخست باید بر استحکام‌بخشی قلعه کار می‌کردیم تا بعد از پایان این مرحله به سراغ مرمت قلعه برویم.
برومند ادامه داد: در دی‌ماه ۱۳۹۸ «علی‌اصغر مونسان» وزیر وقت میراث فرهنگی به جزیره هرمز سفر و تمام فعالیت‌ها در جهت استحکام‌بخشی و مرمت قلعه را از نزدیک مشاهده کرد و بعد از پایان این بود که دستگاه‌ قضایی، خبرنگاران و بازرسان با جدیت تمام به مسئله قلعه پرتغالی‌ها ورود پیدا کردند.
کارشکنی در کار پیمانکار
وی در ادامه با بیان این‌که در جریان مرمت و بازسازی قلعه پرتغالی‌ها، تمام موضوعات حول مدار منفعت‌طلبی فردی خاص می‌چرخید، تصریح کرد: با این حال مراحل اولیه کار مرمت قلعه را به شرکت پیمانکاری تاجواره که در زمینه مرمت بناهای تاریخی از تخصص‌های لازم برخوردار بود، واگذار کردیم و این شرکت کار را به انجام رساند اما در مراحل بعدی مرمت، آقای «مهدی پیکری» مدیرعامل شرکت تاجواره به دلیل کارشکنی افراد معلوم‌الحال به ما اعلام کرد که این شرکت دیگر تمایلی به ادامه کار ندارد.
مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بیان داشت: در این شرایط از وزارتخانه درخواست کردیم تا چند شرکت را برای این موضوع به ما معرفی کنند اما شرکت‌هایی از تهران به ما معرفی می‌شدند ‌که تخصص‌ لازم را در این زمينه نداشتند و می‌خواستند با گرفتن کار آن را به همان شرکت تاجواره به قیمت دو میلیارد تومان واگذار کنند.
درخواست یک میلیارد تومان برای طرحی روی کاغذ
وی با تأکید بر فشارهای اطرافیان استاندار برای در اختیار گرفتن این پروژه، اضافه کرد: تمام سخنم این بود که هر کس طرح مرمت قلعه پرتغالی‌ها را می‌کشد باید مسئولیت اجرا را نیز بر عهده بگیرد و اگر در این زمینه تخصص ندارد باید مشاور اختیار کند چراکه ما نمی‌توانستیم برای یک طرح روی کاغذ حدود یک میلیارد تومان هزینه کنیم.
برومند تشریح کرد: ستاد اجرایی فرمان امام برای ساخت بازارچه قلعه پرتقالی‌ها حدود دو میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار داد و بر سر همین موضوع اختلافاتی ایجاد شد و به من اعلام کردند که برای طراحی این بازارچه حدود یک میلیارد تومان هزینه لازم است و آن را در اختیار فلان فرد قرار دهید و من به‌عنوان مدیرکل میراث به همراه جناب دانشمند به‌عنوان مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) زیر بار این حرف نرفتیم و همین مسئله بعدها من را به دردسر انداخت.
اصلی‌ترین اختلاف با استاندار سابق
مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان ضمن اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین اختلافاتش با استاندار سابق بر سر پروژه‌ی قلعه پرتغالی‌ها بوده است، افزود: اگر هنوز به‌عنوان مدیرکل میراث فرهنگی در مسئولیت خویش باقی‌مانده بودم قطعاً مرمت قطعه پرتغالی‌ها را به سرانجام می‌رساندم.
وی در پایان اضافه کرد: تا پايان مسئولیتم در سمت مدیرکل میراث فرهنگی زیر بار فشارهای منفعت‌گرایانه افراد نرفتم و به این مسئله افتخار می‌کنم.

گفت و گوی اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001