این روزها بار دیگر خطر شیوع سرخک در کشور وجود دارد و همین مسئله خانواده و مسئولان بهداشت و درمان کشور را دچار چالش کرده است.

به گزارش دلفین، این روزها بار دیگر خطر شیوع سرخک در کشور وجود دارد و همین مسئله خانواده و مسئولان بهداشت و درمان کشور را دچار چالش کرده است. برای بررسی وضعیت فعلی شیوع این بیماری، راه‌های پیشگیرانه و همچنین توصیه‌های درمانی گفت‌وگویی را با دکتر «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و سخنگو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
یک بیماری ویروسی علاقه‌مند به بهار
نوروزیان سرخک را یک بیماری ویروسی خواند و افزود: معمولاً کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند و اصولاً طغیان سرخک در فصل بهار در مناطقی که واكسيناسيون صورت نمی‌گیرد یا درصد واکسیناسیون رضایت‌بخش نیست، رخ می‌دهد.
راه‌های انتقال
از وی در رابطه با راه‌های انتقال پرسیدیم که بیان داشت: بیماری سرخک در کودکان از طریق قطرات تنفسی، آب دهان و تماس مستقیم با ضایعات پوستی از یک فردبه‌فرد دیگر منتقل می‌شود و ویروس این بیماری در گلو و بینی کودک بیمار به‌سرعت تکثیر می‌شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اذعان داشت: افراد آلوده به ويروس می‌توانند از چهار روز قبل تا هفت روز بعد از ظاهر شدن ضايعات پوستی بيماری را انتقال دهند و دوره نهفتگی بیماری سرخک ۱۰ تا ۱۴ روز است.
در ابتدا شبیه سرماخوردگی است
وی ابراز داشت: بیماری سرخک با علائم تب شدید، آبریزش بینی و سرفه آغاز می‌شود و این بیماری در ابتدا شبیه سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند.
نوروزیان تصریح کرد: بعد از سه روز از بروز علائم بیماری سرخک، بثورات قرمزرنگ بر پوست نمایان می‌شود و در دوران نقاهت تا زمانی که فرد بهبودی کامل پیدا کند، ادامه دارد.
وی ضمن تأکید بر اینکه مشخصه اصلی بیماری تب‌ شدید و دانه‌های درهم‌فرورفته و نزدیک به هم است، اذعان داشت: پس از بروز ضایعات پوستی تب‌ شدید ایجاد می‌شود و از روز پنجم ضایعات پوستی به‌صورت تدریجی بهبود پیدا می‌کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: حداكثر شيوع بيماری در اطفال كمتر از پنج سال بوده و به‌طورکلی سرخک يک بيماری دوره كودكی است كه می‌تواند به‌صورت يک بيماری خطرناک در افراد بالغ نیز دیده شود.
شایع‌ترین عوارض
وی بیان داشت: شایع‌ترین عوارض بیماری سرخک در برخی کودکان شامل پنومونی و ضایعه مغزی است.
نوروزیان خاطرنشان کرد: دوز اول واکسن سرخک در ۱۲ ماهگی و دوز دوم واکسن در ۱۸ ماهگی به‌منظور پیشگیری از ابتلا کودکان به این ویروس تزریق می‌شود.
زنگ خطر سرخک برای بیماران زمینه‌ای
وی در ادامه در پاسخ به تأثیر این ویروس بر افراد دارای بیماری زمینه‌ای نیز گفت: بیماری سرخک یکی از مسری‌ترین بیماری‌های عفونی است و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در صورت ابتلا به سرخک با عوارض شدید و حتی احتمال فوت مواجه خواهند شد.
کودکانی که تب شدید دارند، مدرسه نروند
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز داشت: با بروز تب شدید در کودکان، ضرورت دارد که والدین فرزندانشان را به مراکز درمانی ببرند و در چنین شرايطی از فرستادن کودکانشان به مدرسه خودداری کنند.
وی گفت: والدین باید بدانند که سرخک فقط بثورات ریز روی پوست ایجاد نمی‌کند، بلکه این بیماری می‌تواند خطرناک باشد و اگر به کودک خود واکسن سرخک تزریق نکرده‌اید؛ در اولین قدم این کار را انجام دهید.
خطر کشورهای همسایه‌ی شرقی
نوروزیان با اشاره به افزایش موارد بیماری سرخک اضافه کرد: هم‌اکنون کشورهای همسایه، بالأخص در کشورهای همسایه شرقی به دلایل مختلف واکسیناسیون به‌موقع انجام نمی‌شود و به همین دلیل بیماری سرخک افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است.
۱۳ نفر مبتلا به سرخک در پارسال هرمزگان
وی در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه کشورمان در حال حذف بیماری سرخک بود و سال‌ها موارد مثبت سرخک نداشتیم اما متأسفانه از سال گذشته شاهد موارد مثبت در جای‌جای ایران بودیم.
نوروزیان گفت: در سال گذشته تنها ۱۳ مورد تائید شده بیماری سرخک را در استان هرمزگان شناسایی کردیم و در همین راستا با تزریق واکسن تکمیلی برای کودکان زیر پنج سال، در تمام جهات اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دادیم.
امسال مورد جدید سرخک نداشته‌ایم
وی افزود: از سال گذشته تاکنون موارد مثبت جدید سرخک شناسایی نشده است اما کشورمان به علت تردد افراد مهاجر کشورهای همسایه شرقی، در معرض خطر جدی طغیان سرخک قرار دارند و ازآنجایی‌که ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مهاجرپذیر محسوب می‌شود، قطعاً احتمال بروز سرخک زیاد است.
دستورالعمل‌های بهداشتی
نوروزیان در خصوص دستورهای بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری نیز بیان کرد: شستن دست‌ها و استفاده از دستمال یک‌بارمصرف حین سرفه و عطسه و همچنین دفع صحیح آن باید به بیمار و اطرافیان آموزش داده شود.
وی در پایان افزود: طی مدت بیماری، بیماران نباید با افراد حساس فامیل به‌ویژه نوزادان و افراد واکسینه نشده در تماس باشند و تنها افراد واکسینه اجازه ملاقات با بیمار را دارند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است