از نفرات برگزیده جشنواره شناخت سعدی سازمان سما تقدیر به عمل آمد.

به گزارش دلفین، به همت دو مدرسه دخترانه ابتدایی و متوسطه سما در روز شنبه هفدهم اردیبهشت، از ۱۳ کودک و نوجوان راه‌یافته از مدارس استان به مرحله کشوری جشنواره شناخت‌ سعدی سازمان سما با حضور دو استاد برجسته، «علی رضایی» و «اسدالله نوروزی» و همراهی مدیران فرهنگی استان «امینه دریانورد» مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، «پروین پشت کوهی» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «صادق ارشیا» معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، «ابوذر دیوجان» معاون ابتدایی ناحیه یک آموزش‌وپرورش بندرعباس و «محمود صباحی زاده» معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس تقدیر شد.
ایجاد شوق مضاعف
در این جلسه که در سالن اجتماعات سازمان سما برگزار شد، بعد از خوانش نیایشی از بوستان سعدی، امیرحسین والا، گرداننده این برنامه با بیان اینکه موفقیت کودکان و نوجوان هرمزگانی و کسب مقام‌های کشوری در سال گذشته، موجب ایجاد شوق مضاعفی در دوره جدید این جشنواره شده است، بیان داشت: حضور مدیران ارشد فرهنگی و استادان برجسته ادبیات استان در این محفل بسیار ارزشمند است و قطعاً باعث تقویت روحیه دانش‌آموزان برای حرکت در این‌ مسیر خواهد شد.
سعدی شاعری بی‌بدیل
محمود صباحی زاده معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس با ستایش از تلاش و همت کودکان و نوجوانان در فراگیری ادبیات، به‌ویژه آثار برگزیده سعدی، ضمن برشمردن برخی از آثار بازنویسی شده برای کودکان گفت: سعدی در ادبیات تعلیمی جزو شاعران بی‌بدیل شعر فارسی قرار دارد و از این حیث، نمی‌توان کسی را همانند او دانست.
ما به زبان سعدی سخن می‌گوییم
در ادامه برنامه استاد علی رضایی، چهره شاخص فرهنگ و هنر استان هرمزگان نیز با شرح ویژگی‌های ادبیات سعدی و ویژگی شعر آن در قیاس با دیگر شاعران بیان داشت: بسیاری می‌گویند سعدی به زبان امروزی ما سخن می‌گوید اما به قول محمدعلی فروغی، این ما هستیم که همچنان به زبان سعدی سخن می‌گوییم.
پیشنهاد روخوانی سالانه‌ی سعدی
در بخشی دیگر از این محفل، دکتر اسدالله نوروزی، استاد برجسته ادبیات دانشگاه هرمزگان با بیان مثال‌هایی از ویژگی‌های بارز شعر سعدی عنوان کرد: من پیشنهاد می‌کنم در هر سال تحصیلی حداقل یک‌بار به طور کامل از گلستان و بوستان سعدی روخوانی شود.
سعدی خوانی دانش آموزان
در ادامه برنامه دانش‌آموزان برگزیده در مقطع ابتدایی و راه‌یافته به مرحله کشوری به نام‌های آسا عسکری، کیارش خوش ودود، شایلین شکراللهی، کیان فتاحی، آلما رستگار جو، سیده دینا سلامی، با اجرای سومیتا والا؛ به خوانش حکایت‌هایی از گلستان و بوستان و غزلیات سعدی پرداختند. همچنین دانش‌آموزان برگزیده در مقطع متوسطه و راه‌یافته به مرحله کشوری به نام‌های لوا قنواتیان، فاطمه سالمی، آریانا ابراهیمی، آنیسا میری، سپیده بردبار، مهرو زراعت‌کار نیز با حضور نمادین در کلاس درس ادبیات معلم خود، سرکار خانم مریم سیدافقهی حکایت‌هایی از گلستان و بوستان و غزلیات سعدی را خواندند.
در بخش‌های دیگری از این برنامه نیز نگار ابراهیمی باصره، نگین ابراهیمی باصره، سدنا هاشم‌پور، یسنا حاج علیزاده، الیانا دبیر، محمدهانی چشم پیش، علی‌اصغر قریشی و رادین خلیلی حکایت قدر عافیت از گلستان سعدی را به‌صورت نمایش برای حضار اجرا کردند. همچنین ترانه شجاعی نیز در این محفل به اجرای قطعاتی با سنتور پرداخت و آخرین بخش ِ خوانش این برنامه نیز مناجاتی از سعدی شیرازی بود.
در پایان این محفل علاوه بر تقدیر از ۱۳ کودک و نوجوانان راه‌یافته به مرحله کشوری با اهدای لوح تقدیر و تندیس سعدی، از ۹ شرکت‌کننده دیگر به نام‌های سپهر دهقانی، سینا دهقانی، مهرآرا کاکوان، امیرعلی رستگارجو، الینا امامزادی، ماهان بحرینی مقدم، آیلا نوروزی، آرشیدا رمضان مظفری و رادین خلیلی که موفق به حضور در مرحله استانی شده بودند نیز تقدیر به عمل آمد.
تقدیر از پشتیبانان فرهنگی
همچنین به پاس قدردانی از تلاش‌های فرهنگی و حضور مؤثر و حمایتگر مدیران و چهره‌های شاخص استان، توسط ۸ کودک برگزیده تندیسهای یادبودی به مدیران فرهنگی حاضر در این نشست اهدا شد.
قابل ذکر است در طول مراسم تابلو خطی از یکی از اشعار سعدی بر روی بوم، توسط معصومه رئیسی، معلم هنر مدرسه سما، ترسیم که از طرف مجتمع مدارس دخترانه سما به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیم شد.

خبر اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001