امام‌جمعه شهرستان سیریک گفت: متأسفانه در این برهه از زمان اغلب جوانان ما بلد نیستند قرآن تلاوت کنند.

به گزارش دلفین، دلفین به مناسب میلاد باسعادت امام هشتم (ع) در مورد خصوصیات اخلاقی آن حضرت که بهترین الگوی رفتاری برای مؤمنان و دنبال کنندگان مکتب رضوی محسوب می‌شود، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن سالاری امام‌جمعه شهرستان سیریک به گفت‌وگو پرداخته که گوشه‌هایی از آن در ادامه آمده است.
ترقی جوامع در گرو پیروی از رهنمودهای ائمه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سالاری اظهار داشت: در زیارت‌نامه امام رضا علیه‌السلام نوشته شده است «السلام علیک یا امام الهادی والولی المرشد ابرا الی الله» سلام بر تو ای امام همام که به اذن خدا اسباب رشد و هدایت مردم را فراهم کردید، از این رو تنها جوامعی به معنای واقعی طعم رشد و ترقی را خواهند چشید که پیروی از فرامین و رهنمودهای امامان معصوم به‌ویژه امام رضا (ع) را در دستور کار خویش قرار دهند.
خصلت‌های بارز حضرت رضا
وی با اشاره به اینکه مکتب اهل‌بیت زمینه‌ساز پیشرفت انسان‌ها است، ابراز داشت: قرائت قرآن کریم، اخلاق نیکو، صدقه پنهانی و خیرات از خصلت‌های بارز امام رضا (ع) است و قطعاً این خصلت‌های پسندیده اسباب رشد و ترقی انسان‌ها را در دنیای امروزی فراهم می‌سازد.
امام‌جمعه شهرستان سیریک تصریح کرد: امام رضا (ع) دارای عالی‌ترین و نیکوترین رفتارهای اخلاقی بود و ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت، بهترین الگوی رفتاری برای مؤمنان و دنبال کنندگان مکتب رضوی است.
مکتب نرم‌خویی
وی گفت: همان‌طور که اسلام مکتب نرم‌خویی است مؤمن واقعی هم باید اخلاقش از عسل هم شیرین‌تر باشد، بنابراین اگر اخلاق ما انسان به عطر واقعی معنویت معطر شود قطعاً پیرامون جامعه هم عطرآگین خواهد شد.
اهمیت تلاوت قرآن
سالاری با استناد به آیه ۲ سوره جن گفت: پیامبر خاتم (ص) در مسجدالحرام با بزرگان طایفه جن درباره قرآن سخن گفت و آنان تعجب کردند و در پاسخ به ایشان گفتند؛ تلاوت قرآن مایه نیکبختى است، ازاین‌رو به آن ایمان آورده‌ایم و هرگز کسى را شریک پروردگارمان نخواهیم گرفت.
وی یادآور شد: بنا برکلام و بیان امام رضا (ع)، ارتباط با قرآن و صحن امام رضا (ع) مایه رشد و تعالی است اما متأسفانه در این برهه از زمان، اغلب جوانان ما بلد نیستند قرآن تلاوت کنند.
ارتباط با خدا
وی عنوان کرد: از دیگر ویژگی‌های بارز امام رضا (ع) به نقل از کتب تاریخی، ارتباط با خداوند است و در دورانی که استرس و اضطراب وجود تمام انسان‌ها را فراگرفته، ما می‌توانیم با الگوبرداری از ائمه اطهار به‌ویژه امام رضا (ع) ارتباطمان را با خداوند متعال نزدیک‌تر کنیم.
امام‌جمعه سیریک ارتباط با خدا را مایه آسایش و آرامش دنیوی و اخوی انسان‌ها خواند و تصریح کرد: احمد بن علی انصاری می‌گوید؛ رجاء بن ابی ضحاک که از مدینه تا خراسان همراه حضرت بود، در مورد رفتار آن حضرت این‌گونه گزارش داده است؛ وقتی صبح می‌شد، نماز صبح را می‌خواند و بعد از فراغت از نماز، تسبیحات اربعه «سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ وَ اللهُ أکْبَرُ» و صلوات بر نبی و آلش می‌‌فرستاد و تا آفتاب طلوع می‌کرد، سپس به سجده می‌رفت و آن‌قدر طول می‌داد که آفتاب بالا می‌آمد.
صدقه پنهانی و خیرات
وی یادآور شد: در کتاب عیون اخبار الرضا جلد ۲، مطالبی از ویژگی امام رئوف نقل و تأکید شده که صدقه پنهانی و خیرات، امر لازم و پسندیده است و مؤمنان باید این موضوع را از امامان معصوم (ع) الگوبرداری کنند.
وی گفت: در این کتاب همچنین نقل شده است «اَلصَّدَقَةِ فِي اَلسِّرِّ وَ أَكْثَرُ ذَلِكَ يَكُونُ مِنْهُ فِي اَللَّيَالِي» در صدقه پنهانی باید کرامت نفس شخص مورد صدقه حفظ شود، اما متأسفانه در این برهه از زمان برخی مؤمنان در بدترین حالت ممکن سعی در کمک کردن به نیازمندان را دارند اما بالعکس بهترین حالت برای کمک به نیازمندان این است که غیرمستقیم و پنهانی و با رعایت کرامت نفس وجوه نقدی خود را واریز کنند.
امام‌جمعه شهرستان سیریک در پایان بیان داشت: امامان معصوم (ع) صدقه پنهانی را در شب‌های تاریک انجام می‌دادند و در این راه ما با الگوبرداری از رهنمودهای امامان معصوم به‌ویژه امام رضا (ع) می‌توانیم به انجام کار خداپسندانه به‌صورت پنهانی بپردازیم و در این راه باید از غرور خود بکاهیم تا احساس خجالت در فرد نیازمند فروکش کند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش‌پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007