فرماندار حاجی‌آباد گفت: اراضی که برای این طرح پیش‌بینی شده در حدود ۵۰۰ هکتار است که در هر هکتار ۱۰۰ اصله انجیر کشت می‌شود و جهاد کشاورزی نهال را به‌صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

به گزارش دلفین، هفته‌ی گذشته «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان از تأمین زیرساخت‌های طرح کاشت انجیر دیم در شهرستان حاجی‌آباد خبر داد و تأکید کرد که ایجاد استخرها و تأمین نهال به‌صورت کمک دولتی خواهد بود. برای بررسی بیشتر ابعاد این طرح اقتصادی با «علی خرم نسب» فرماندار حاجی‌آباد گفت‌وگویی ترتیب دادیم که گوشه‌هایی از آن در ادامه آمده است.
جناب فرماندار بسیار خرسندیم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، با توجه به صحبت‌های مطرح شده در خصوص کشت انجیر دیم در حاجی‌آباد، این طرح زیر نظر چه دستگاهی اجرا خواهد شد؟
طرح کاشت انجیر دیم را جهاد کشاورزی تهیه کرده است و در اراضی روستاهای گیس، خدادادی و چند روستا دیگر شهرستان حاجی‌آباد اجرا می‌شود.
چرا این مناطق را انتخاب کردید؟
این مناطق در اراضی شیب‌دار جنگلی است که پیش‌تر خود مردم این روستاها کشت انجیر دیم را انجام می‌دادند. کشت انجیر دیم طبق مطالعاتی که صورت گرفته است نیازمند شرایط آب هوایی ویژه است.
لطفاً این مسئله را بازتر کنید.
برای کشت انجیر دیم نیاز است در ۳ سال اول هرماه دو نوبت آب نیاز است. در هر نوبت ۱۵ روزه باید آب از طریق برکه یا استخر تأمین شود تا اهالی درختان را آبیاری کنند و بعد از سه سال نهال دیگر نیاز به آبیاری ندارد.
این درخت‌های انجیر پس از چند سال به ثمردهی می‌رسند؟
این نژاد بعد از پنج سال به ثمردهی می‌‌رسد و باید پس از این تاریخ تأثیر اقتصادی آن را بررسی کرد. بااین‌حال من معتقدم اجرای این طرح مواهب اقتصادی بسیاری در پی دارد و بخشی از اقتصاد منطقه را رونق خواهد داد.
چند اصله انجیر برای کشاورزان در نظر گرفته شده است و آیا کشاورزان باید هزینه‌ای برای تهیه این انجیر پرداخت کنند؟!
اراضی که برای این طرح پیش‌بینی شده در حدود ۵۰۰ هکتار است که در هر هکتار ۱۰۰ اصله انجیر کشت می‌شود و جهاد کشاورزی نهال را به‌صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.
و اما پرسش پایانی، بودجه طرح انجیر دیم از کجا تأمین شده است؟
بودجه طرح انجیر دیم را از اعتبارات ملی تأمین کرده‌ایم و امیدواریم با توجه به شرایط آب و خاک منطقه و حاصلخیز بودن خاک، کشاورزان بتوانند با تولید محصولی کاملاً ارگانیک و قابل‌رقابت اقتصاد منطقه را متحول کنند و شاهد برکات آن باشیم.

گفت و گوی اختصاصی: نرجس حسن‌زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007