در یکی دو سال اخیر وقوع زلزله‌های متعدد در هرمزگان این مسئله را به اثبات رسانده که نه‌تنها در بحث نظارت بر ساخت‌وساز و کیفیت سازه‌های کنونی باید بازبینی شود.

به گزارش دلفین، در یکی دو سال اخیر وقوع زلزله‌های متعدد در هرمزگان این مسئله را به اثبات رسانده که نه‌تنها در بحث نظارت بر ساخت‌وساز و کیفیت سازه‌های کنونی باید بازبینی شود بلکه نیازمند تجدیدنظر در تصمیم‌گیری‌ها، تربیت مدیران برای مدیریت بحران و فرهنگ‌سازی در میان آحاد مختلف اجتماع هستیم. با این حال به نظر می‌رسد که مسئولان روی دور باطل قرار دارند و قرار نیست کاری اصولی صورت پذیرد.
بی نظارتی بر ساخت‌وسازها به‌ویژه در روستاها
بر اساس مشاهداتمان در زلزله‌ی سایه خوش، بی نظارتی در ساخت‌وسازها بسیار مشهود بود. در بدو ورود به روستای سایه خوش تصور بر این بود که این سازه‌ها، سازه‌های قدیمی هستند و دلیل تخریب نیز فرسودگی بناست اما صحبت‌های یکی از روستانشینان پرده از بی نظارتی و تخلفاتی بزرگ در ساخت‌وساز خانه‌های روستایی برداشت.
این زن روستانشین گفت: اکثر خانه‌های ما قدیمی نیستند، اغلب مردم روستا خانه‌هایشان را چهار یا پنج سال پیش ساخته‌اند، ما فقیر هستیم و توانایی استانداردسازی بناها را نداشتیم و همین باعث شد تا خانه بر سرمان آوار شود.
وی از دریافت وام برای ساخت این خانه‌ها خبر داد و افزود: متأسفانه هنوز اقساط خانه‌هایمان به اتمام نرسیده است که این اتفاق ناگوار به وقوع پیوست و نمی‌دانیم چطور باید بازپرداخت وام را انجام دهیم.
با توجه به این اظهارات به نظر می‌رسد که نه‌تنها ارزیابان بانکی در ارائه‌ی تسهیلات، بنا را مورد ارزیابی دقیق قرار نداده‌اند بلکه مسئولان سازمان راه و شهرسازی و فرمانداران و بخشداران نیز حساسیتی روی کیفیت بنای ساخته شده نداشته‌اند و دیده شدن چوب به‌جای سازه‌های فولادی و بتن وخامت اوضاع را نمایان می‌کند.
فاطمه جراره در نشست علنی شورای شهر بندرعباس با اشاره به اینکه هرمزگان جزو شهرهای حادثه‌خیز است، اظهار داشت: زمین‌لرزه یک پدیده طبیعی است و عدم توجه ما به پدیده زلزله و واقعیت پیرامونش، دامنه بحران را گسترده‌تر می‌کند.
اگر بندرعباس زلزله آمد چه می‌شود؟!
البته این زلزله بیشتر در کانون‌های روستایی به وقوع پیوسته است و مشخص نیست اگر کانون آن شهری مثل بندرعباس باشد باید منتظر چه فاجعه‌ای باشیم.
در همین خصوص فاطمه جراره رئیس شورای شهر بندرعباس نیز به اظهارنظر پرداخت و جلسه علنی شورای شهر نسبت به این مسئله هشدار داد و گفت: در شرایط شهر بندرعباس دو موضوع را باید همیشه مدنظر قرار دهیم یکی ایمنی سازه‌ها و بناهایی است که با نظارت درست و دقیق شهرداری می‌تواند خسارت کمتری را در زمان بحران داشته باشیم و در وهله دوم مهم‌ترین موضوع و اولویت بیشتر، آموزش شهروندان است که در زمان بحران عکس‌العمل مناسبی اتفاق می‌افتد.
آموزش ضروری است
وی با اشاره به اینکه آموزش در مقابله با بحران زلزله ضروری است، گفت: چگونگی عملکرد انسان‌ها در قبل و بعد از وقوع این پدیده طبیعی می‌تواند خسارت کمتری را برای شهروندان وارد کند.
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه اذعان داشت: سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران شهرداری می‌توانند در این زمینه، یاریگر آموزش‌وپرورش و همکاری متقابلی را داشته باشند.
وی ابراز داشت: آموزش مانور زلزله به دانش آموزان در مدرسه امری ضروری است و امیدواریم در این خصوص به آن‌ها مهارت لازم داده شود.
گزارش عملی بدهید
در این شرایط ضروری است تا از صدور دستور و صحبت از بایدها و نبایدها گذر کنیم و با مشخص کردن سهم هر نهاد و فرد در پیشگیری از بحران و مدیریت آن از بازی با کلمه‌ها جلوگیری شود و نیاز نباشد در زمان بروز زلزله مسئولان به‌صورت پیاده و گروهی کوچه به کوچه بگردند یا دست یاری به سوی هر فرد و نهادی دراز کنند و از همین امروز باید به دنبال تقویت زیرساخت‌ها باشند و با ارائه‌ی گزارش عملی در فردای حادثه پاسخگوی اقدامات خود باشند.
نهادهای امدادرسان را دریابید
اگرچه هنوز مشخص نیست چه میزان بودجه‌ برای بازسازی کامل مناطق به استانداری هرمزگان اختصاص یافته است اما مهم‌تر از این بودجه، بودجه سازمان‌های امدادی است. آتش‌نشانی، هلال‌احمر و سازمان مدیریت بحران چه میزان اعتبار دریافت کرده‌اند و وضعیت تجهیزاتی آنان به چه نحو است؟ هنوز باید مردم برای در اختیار گرفتن یک چادر ساده به جان هم بیافتند؟
فشار بر نهادهای نظارتی برای سکوت
البته باید در نظر داشت نه‌تنها همتی برای اصلاح امور نیست که برخی با هدف کنترل افکار عمومی به نهادهای ناظر نیز فشار می‌آورند تا از افشای نام مکان‌های ناایمن، دستگاه‌های دخیل و واقعیت‌های زیرساختی نیز سخن به میان نیاورند و همین ساده گیری ها در تأییدیه یا ارائه ندادن هشدارهای عمومی و افزایش حساسیت اجتماع به موضوع، اصلاح امور را سخت کرده است.
سخن پایانی
در این شرایط به نظر می‌رسد که نه‌تنها هرمزگان روی گدر این شرایط به نظر می‌رسد که نه‌تنها هرمزگان روی گسل قرار دارد که مسئولان نیز تنها با سخنرانی روی دور باطل قرار گرفته‌اند و با فروکش کردن تب هر زلزله مدیران نیز بر دور باطل همچنان می‌رانند.

گزارش اختصاصی: فهیمه هادی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001