در روزهای اول زمستان سال گذشته طی حکمی از سوی مهدی دوستی استاندار هرمزگان یعقوب دادعلی زاده به‌عنوان سرپرست فرمانداری این شهرستان منصوب شد، اما یک سال است جناب فرماندار به‌عنوان سرپرست مشغول به فعالیت است.

به گزارش دلفین، شهرستان بشاگرد در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده و ازجمله مناطق محروم کشور و هرمزگان به‌حساب می‌آید و سال‌هاست که غبار محرومیت از سر و روی این منطقه شسته نشده است و پس از چهل و اندی سال از پیروزی انقلاب اسلامی مردم این خطه با مشکلات متعددی روبرو هستند، مشکلاتی که ضعف شدید مدیریتی و نبود الگوی صحیح توسعه‌ی پایدار را در بشاگرد به رخ می‌کشد.
تغییرات ضروری است اما…
اگرچه با روی کار آمدن هر دولتی تغییرات حوزه مدیریتی در شهرستان یا استان‌ها امری طبیعی است اما استفاده از نیروهای کارآمد، با تجربه و دارای تخصص لازمه‌ی این حرکت باید باشد.
در بشاگرد نیز به همین منوال و در روزهای اول زمستان سال گذشته طی حکمی از سوی مهدی دوستی استاندار هرمزگان یعقوب دادعلی زاده به‌عنوان سرپرست فرمانداری این شهرستان منصوب شد و با روی کار آمدن دولت جدید با شعار «دولت مردمی» انتظار می‌رفت موضوع انتصابات و دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این موضوعات بیشتر موردتوجه قرار گیرد اما به‌مرورزمان مشخص شد که این دولت هم در بسیاری از موارد روال سابق را در انتصابات پیش گرفته است و نتیجه‌اش هم امروز در میزان ‌اعتماد به دولتمردان هویدا شده است.
سوابق فرماندار جدید
در سوابق یعقوب دادعلی زاده سه دوره ریاست شورای اسلامی شهرستان بشاگرد، سه دوره عضو شورای بخش مرکزی بشاگرد و حدود پنج سال معاونت آموزشی و نوآوری آموزش‌وپرورش بشاگرد و ۲۱ سال سابقه کار دیده می‌شود که به نظر می‌رسد سابقه‌ی قابل‌توجهی برای فرمانداری این شهرستان باشد. همچنین دادعلی زاده تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بشاگرد و مدیریت مدارس شبانه‌روزی این منطقه را نیز در کارنامه دارد و باید این‌گونه بیان داشت که دادعلی زاده نیروی استخدامی آموزش‌وپرورش است که وارد فرمانداری بشاگرد شده، اما نکته حائز اهمیت اینجاست که یک سال است جناب فرماندار به‌عنوان سرپرست مشغول به فعالیت است و کسی حکم فرمانداری وی را صادر نمی‌کند.
قانون چه می‌گوید؟!
بر اساس قانون حداکثر زمان سرپرستی برای پست‌های مدیریتی شش ماه است تا فرد به‌صورت آزمایشی فعالیت کند و در صورت تائید صلاحیت مراجع نظارتی حکم قطعی وی صادر شود اما مشخص نیست که دادعلی زاده چگونه این مدت به‌عنوان سرپرست بر سر کار مانده است.
محدودیت را نمی‌توان کتمان کرد.
کاملاً محرز است که در زمانی که یک نیرو به‌صورت سرپرست تصدی امور را بر عهده دارد قطعاً با یک سری محدودیت‌ها تا زمان قطعی شدن حکم مواجه می‌شود که این موضوع به ضرر دستگاه اجرایی و کل منطقه در جهت پیشرفت و آبادانی خواهد بود.
گزینه‌ی ریش‌سفیدان
اما شنیده‌ها حاکی از آن است که نظر ریش‌سفیدان منطقه روی «یوسف حسینی» بوده از نیروهای بومی منطقه و نیروی وزارت کشور بوده که با اعمال‌نفوذ یکی از نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، یعقوب دادعلی زاده از دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان سرپرست فرمانداری بشاگرد معرفی شده و حسینی نیز به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی این فرمانداری در حال فعالیت است.
کسی به سخنان ائمه جمعه توجهی نکرد
نتیجه‌ی این وضعیت برای بسیاری از نخبگان سیاسی استان مشهود بود و گروهی از ائمه جمعه هرمزگان نسبت به این‌گونه انتصابات در شهرستان‌ها انتقاد و خواستار توجه بیشتر شورای نگهبان در حوزه نظارت بر عملکرد نمایندگان شدند.
برای نمونه حجت‌الاسلام و المسلین عباس ذاکری امام‌جمعه جاسک تیرماه امسال در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به عدم اعتماد به نیروهای بومی و آمدن نیروهای پروازی به این شهرستان انتقاد کرد و گفت: این مسیر در دولت گذاشته تجربه شده و اشتباه است.
وی با اشاره به اینکه در دولت انقلابی انتظار داریم مسئولان به شایستگی در انتصابات خود توجه داشته باشند افزود: این‌گونه نباشد مسائل سیاسی و حزب‌بازی بر شایسته‌سالاری و انتصاب مدیران غلبه می کند.
حجت‌الاسلام و المسلین جواد اسماعیل نیا امام‌جمعه بندرلنگه هم در همایش بصیرتی شورای نگهبان در بندرلنگه با تأکید بر نظارت بیشتر این نهاد افزود: نظارت شورای نگهبان نباید فقط برای روز برگزاری انتخابات باشد.
وی عنوان کرد: شورای نگهبان باید نظارت چهارساله بر عملکردها داشته باشد چراکه دشمن در دستگاه‌ها نفوذ کرده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا حاجبی امام‌جمعه قشم مدتی قبل نیز در جمع مطالبه گران با بیان اینکه خجالت می‌کشیم که افرادی با مدارک تحصیلی عالی بیکار هستند، افزود: نمایندگان مجلس کمر برخی از استاندارها را با سفارشات خود شکسته‌اند که مطرح شدن این موضوعات باعث ناامیدی مردم خواهد شد.
سخن پایانی
با این تفاسیر به نظر می‌رسد که باید بازنگری در روند انتصابات و مدیریت امور صورت گیرد چراکه زمان زیادی تا پایان این دولت نیز نمانده است و مردم کارنامه‌ها و نه بهانه‌ها را خواهند نگریست.

گزارش اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007