رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان گفت: در آینده به دلیل احتیاج مبرم به تکنسین‌های ماهر نیازمند راه‌اندازی مرکز تخصصی نفت و گاز هستیم.

به گزارش دلفین، در جوامع مترقی دانشگاه‌هایی که به صورت کاربردی آموزش‌های خود را ارائه می‌دهند از درجه‌ی اعتبار بالایی برخوردارند و نقش ویژه‌ای در توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کنند. در راستای بررسی وضعیت این دانشگاه‌ها در هرمزگان، گفت‌وگویی اختصاصی را با «محمود صباحی زاده» رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

تمایز دانشگاه علمی-کاربردی

صباحی زاده ضمن اشاره به این که دانشگاه جامع علمی کاربردی ۱۰ مرکز در سطح استان دارد، اظهار داشت: ماهیت این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است، شاید سایر دانشگاه‌های برای تقویت آموزش عالی آمده‌اند اما در دانشگاه جامع علمی کاربردی هدف فقط تربیت دانشجو برای آموزش عالی نبوده بلکه ایجاد اشتغال محوریت است؛ درواقع ما به دنبال تربیت تکنسین‌های متخصصی هستیم که بر اساس نیاز بازار کار امروز و آینده بتوانند شاغل شوند.

وی با بیان این که سه دسته مرکز علمی کاربردی شامل خصوصی، وابسته به وزارت علوم و وابسته به مؤسسات مختلف در استان وجود دارد، تصریح کرد: در این راستا ما نیازسنجی‌های لازم را انجام می‌دهیم اما به نیاز آفرینی توجه جدی‌تری داریم

نیازمند مرکز تخصصی نفت و گاز هستیم

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان ضمن تاکید بر خلا‌های آموزشی جدی در استان، به ذکر نمونه پرداخت و گفت: در آینده به دلیل احتیاج مبرم به تکنسین‌های ماهر نیازمند راه‌اندازی مرکز تخصصی نفت و گاز هستیم.

وی با اشاره به طرح‌های نفت و گاز در سواحل مکران و شرق استان، بیان داشت: در چشم‌اندازی ترسیم شده در منطقه جاسک، کوه مبارک و سواحل مکران قطعاً نیاز به تکنسین‌های ماهر بیشتر احساس خواهد شد و امروز باید هشیار باشیم.

دست به دامان خارجی ها می شویم

صباحی زاده افزود: در این شرایط اگر احداث این دست دانشگاه‌ها در دستور کار قرار نگیرد مجبور به وارد کردن تکنسین از خارج از کشور خواهیم بود اما این ظرفیت در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد تا تربیت نیروی انسانی مورد نیاز رقم بخورد.

نفت ستاره پیش قدم شود

وی ضمن تاکید بر این که دستگاه‌ها باید در خصوص راه‌اندازی این مراکز متقاضی باشند، گفت: به‌عنوان‌مثال در حوزه نفت و گاز شرکت نفت ستاره خلیج فارس به‌عنوان یک شرکت خصوصی می‌تواند متقاضی مرکز تخصصی نفت و گاز باشد یا شرکت‌های مستقر در منطقه کوه مبارک جاسک می‌توانند مرکز تخصصی برای تربیت نیروی انسانی موردنیازشان راه اندازی کنند.

شرط اشتغال

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان تأکید کرد: شرطی که برای راه‌اندازی مراکز وجود دارد تضمین اشتغال است، یعنی هر موسسه‌ای که متقاضی راه‌اندازی مرکز علمی کاردی است باید اشتغال فارغ‌التحصیلان خود را هم تضمین کند.

حوزه‌ی فرهنگ و هنر فراموش نشود

وی با بیان اینکه نیازمند راه‌اندازی مرکز تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر هستیم، اضافه کرد: بنا بر بررسی های ما، هرمزگان به مرکز تخصصی در حوزه‌های موسیقی، صنایع‌دستی و علوم دریایی نیز نیازمند است که شهرداری‌ها می‌توانند در خصوص راه‌اندازی این مراکز همکاری داشته باشند.

شهر فولاد، شیشه و نساجی

صباحی زاده با اشاره به مطرح شدن احداث شهرهای فولاد، شیشه و نساجی در استان افزود: همه این‌ها نیازمند تکنسین‌های متخصص و ماهر هستند اما دستگاه متقاضی در این حوزه بسیار کم است.

وی در پایان با بیان این که دانشجویان دانشگاه علمی-کاربردی ۷۰ درصد دروس خود را به‌صورت مهارتی و ۳۰ درصد را به‌صورت تئوری می‌گذرانند، تصریح کرد: اگر روال کم توجهی به دانشگاه‌های علمی-کاربردی ادامه پیدا کند قطعاً در ۱۰ سال آینده با کمبود کاردان و تکنسین مواجه خواهیم شد.

گفت و گوی اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001