یکی از کشاورزان باسابقه منطقه هشت‌بندی گفت: دولت و جهاد کشاورزی هیچ‌گونه حمایتی از کشاورزان ندارند که الان یک‌شبه دست به چنین اقدامی می‌زنند.

به گزارش دلفین، این روزها قیمت یک کیلو پیاز در هرمزگان تا چهل هزار تومان هم می‌رسد و این در حالی است که در سال‌های پیشین بارها محصولات پیاز در مزارع رها شدند و هیچ مشتری برای آنان وجود نداشت. در همین شرایط این بلا بر سر گوجه‌کاران استان به‌ویژه در شرق هرمزگان آمده است و آنان با کاهش شدید قیمت محصول مواجه شده‌اند و محصولات خود را در مقابل ساختمان‌های دولتی به نشانه‌ی اعتراض رها کردند؛ مسئله‌ای که بار دیگر بی‌تدبیری مسئولان استانی در برنامه‌ریزی برای کشت را نشان می‌دهد.

تعرفه ۷۰ درصدی صادرات گوجه

«آقا حسین» یکی از کشاورزان باسابقه منطقه هشت‌بندی در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین ضمن اعلام نارضایتی از وضعیت مدیریت کشاورزی در هرمزگان، عنوان کرد: این روزها منطقه هشت‌بندی بیشتر زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی قرار دارد و خریداران محصولات این منطقه از کشور افغانستان هستند که دولت به‌صورت یک‌شبه و ناگهانی تعرفه ۷۰درصد را برای صادرات گوجه‌فرنگی اعمال کرد و ضربه شدیدی به کشاورزان با اعمال تعرفه وارد شد.

بی واکنشی مسئولان محلی در روزهای ابتدایی

وی با ابراز تأسف از اینکه مسئولان منطقه در ساعت اولیه هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نداشتند، گفت: روز دوم مطرح شدن تعرفه و بی‌تفاوتی مسئولان منطقه گروهی از کشاورزان به سمت بخشداری و گروهی دیگر به سمت فرمانداری شهرستان حرکت کردیم تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانیم تا چاره‌ای اندیشیده شود.

این کشاورز منطقه هشت‌بندی اظهار داشت: پس از دو روز و با پیگیری‌های فرماندار میناب، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی هرمزگان و نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی برای بررسی‌های لارم وارد منطقه شدند و دیداری را با کشاورزان ترتیب دادند.

وی با اشاره به اینکه نماینده وزارت جهاد کشاورزی در این بازدید وعده حل مشکل کشاورزان را داد و افزود: قرار شد این موضوع در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی‌های لازم مطرح شود تا بازه زمانی بیشتری به کشاورزان داده شود.

مصوبه‌ای برای اخلال در بازار

به گفته «آقا حسین» مصوبه تعرفه ۷۰درصدی قرار بوده از سال آینده اعمال شود؛ اما به‌صورت یک‌شبه اعمال شد که باعث اخلال در بازار شد.

وی تأکید کرد: دولت و جهاد کشاورزی هیچ‌گونه حمایتی از کشاورزان ندارند که الان یک‌شبه دست به چنین اقدامی می‌زنند.

همه چیز را آزاد می‌خریم و صادراتمان هم باید آزاد باشد

وی با بیان اینکه همه کشاورزان کود و سم خود را با دلار آزاد خریداری می‌کنند، گفت: دولت متأسفانه توانایی کوتاه کردن دست دلالان را ندارد و محصول گوجه‌فرنگی منطقه ما سهم کوچکی را از بازار داخل دارد و در سال‌های گذشته گوجه فرهنگی هشتبندی اکثرا به کشورهای حاشیه خلیج فارس و افغانستان صادر شده است.

هیچ جلسه‌ای با کشاورزان در خصوص الگوی کشت برگزار نشده

این کشاورز ضمن اشاره به این که دولت باید در خصوص قیمت‌گذاری نظارت داشته باشد و از کشاورزان حمایت کند، تصریح کرد: جهاد کشاورزی فقط با کشاورزان از الگوی کشت صحبت می‌کند؛ اشکالی ندارد جهاد برای ما الگوی کشت تعیین کند؛ ولی جهاد کشاورزی هیچ جلسه یا دیداری با کشاورزان در خصوص اجرای الگوی کشت در منطقه نداشته است.

وعده‌ی سرخرمن مؤیدی

وی گفت: دو سال پیش زمانی که عباس مؤیدی هنوز مدیرکل نشده و رئیس جهاد کشاورزی میناب بود، وعده‌ی خرید محصولات گوجه‌فرنگی جهت گرفتن رب برای شرکت روژین تک اصفهان را داد ولی دریغ از خرید یک کیلو گوجه و انگار این صحبت‌ها تنها وعده سرخرمن بود.

وی در پایان افزود: بازار در این مدت روبه‌بهبود بود ولی با این وضعیتی که آقایان پیش آورده‌اند بازار ما خراب شده است.

سخن پایانی

در این شرایط می‌طلبد تا مسئولان استانی ضمن توجه به اصول علمی در مدیریت کشاورزی کشور، بیش‌ازپیش پای صحبت کشاورزان بنشینند و با بررسی میدانی مشکلات به دنبال راه‌حل و شیوه‌های مدیریت صحیح وضعیت باشند؛ موضوعی که در سالیان گذشته علی‌رغم نقد دلسوزانه رسانه‌ها هیچ‌گاه اصلاح نشده است و هر سال باید با تلف شدن منابع، التهاب در بازار و ضربه به کشاورزان روبه‌رو باشیم.

گزارش اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007