مشخص نیست قیمت سرسام‌آور ماهی و میگو به دلیل افزایش نرخ ارز است یا باید این مسئله را در نبود نظارت‌های سازمان‌های متولی کنترل بازار ازجمله جهاد کشاورزی دید.

به گزارش دلفین، از قدیم ماهی و میگو از لذیذترین مواد مغذی در برنامه غذایی ساحل‌نشینان هرمزگان بوده و این استان به دلیل دارا بودن طویل‌ترین خط ساحلی در کشور موقعیت ویژه‌ای برای صید، تولید و بهره‌برداری از این نعمات الهی را داشته است. در استان هرمزگان سالانه مقادیر قابل‌توجهی از میگو و ماهی چه به‌صورت پرورشی و چه به‌صورت دریایی، تولید و صید می‌شود که بخش عمده‌ای از آن نیاز داخل را برطرف می‌کند و بخشی از آن هم جنبه‌ی صادراتی دارد. با این حال مشخص نیست قیمت سرسام‌آور ماهی و میگو به دلیل افزایش نرخ ارز است یا باید این مسئله را در نبود نظارت‌های سازمان‌های متولی کنترل بازار ازجمله جهاد کشاورزی دید.

عدم نظارت و رسیدگی

بنا بر اعلام شهروندان این روزها یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات بازار میگو و ماهی در هرمزگان عدم وجود نرخ ثابت است و این موضوع گلایه‌ای را باید گلایه‌ای مشترک از پارسیان تا جاسک قلمداد کرد. در مرکز استان هم اوضاع بسیار وخیم‌تر است و اگر به بازار اصلی ماهی‌فروشان در بندرعباس هم سر بزنید متوجه نابسامانی قیمت‌ها خواهید شد.

یکی از شهروندان در رابطه با قیمت‌های بازار به خبرنگار دلفین گفت: ماهی هوور به کیلویی ۲۳۰ هزار تومان رسیده است و من در عمر ۶۰ ساله‌ای چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم.

وی وضعیت ماهی‌های به قول خودش «سرحدی پسند» را به‌مراتب گران‌تر عنوان کرد و گفت: این روزها هامور در حدود کیلویی ۳۰۰ هزار تومان و حلوا بیش از ۳۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

این شهروند بندرعباسی ادامه داد: میگو نیز با توجه به‌اندازه و تازگی قیمت‌های متفاوتی دارد اما هر کیلو به‌صورت متوسط ۲۶۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که این اتفاق نشانه‌ی عدم نظارت و رسیدگی متولیان است.

اگرچه این قیمت‌ها در بازار دست‌فروشان بندرعباس به‌مراتب کمتر از بازار اصلی است اما واقعاً این قیمت‌ها با چند ماه پیش قابل‌مقایسه نیست و همین امر باعث نارضایتی عموم مردم هرمزگان شده است و از سفره‌ی خیل عظیمی از مردم ساحل‌نشین میگو و ماهی کاملاً پر کشیده است.

صادرات میگو

شاید بر این تصور باشید که تولید یا صید ماهی و میگو کاهش یافته است و این امر دلیل گرانی این مواد غذایی است اما طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادرات میگو در سال جاری با رشد چشمگیری مواجه شده و با برداشته شدن برخی موانع و کمتر شدن تعرفه‌های صادراتی، صادرات میگو در سال جاری ۳.۵ درصد رشد داشته است.

پرورش ماهی و میگو در قفس

به گفته روابط عمومی سازمان شیلات هرمزگان، تولید ماهی در قفس در سال ۱۴۰۰ به چهار هزار و ۴۰۰ تن رسیده و تولید میگوی پرورشی در استان در حدود ۲۷ هزار تن در سال بوده است.

این منبع میزان رسمی صید میگو دریایی را نیز دو هزار و ۴۹۰ تن در سال گذشته عنوان کرده که نشان در دسترس بودن حجم وسیعی از آبزیان است.

شیلات هرمزگان شهرستان میناب را با هشت هزار و ۹۹۲ تن در سال ۱۴۰۰ سکان‌دار تولید در هرمزگان عنوان کرد اما جالب است بدانید نابسامانی قیمت‌ها در میناب از بندرعباس هم بدتر است و نبود قدرت خرید را باید درد مشترک اغلب مردم هرمزگان خواند.

میگو لوکس است کم بخورید

اما حین تهیه‌ی این گزارش، طی مکالمه‌ با یکی از متولیان امر با جمله‌ای شوکه‌کننده مواجه شدیم. این مسئول بیان داشت که میگو و ماهی جز کالاهای لوکس در جهان هستند و طبیعی است که گران باشند.

سخن پایانی

نمی‌دانم طبیعی بودن از دید آقایان به چه معناست اما واقعاً ساده نخواهد بود که به ساحل‌نشینان این پیام را منتقل کرد که ماهی و میگو دیگر کالای لوکس است و نباید به آن فکر کنند اما آقایان مسئول حق مردم هرمزگان این نیست که همسایه دریا باشند و در سال چند وعده ماهی و میگو از سفره‌هایشان دریغ شود. مدیریت‌ها و بی‌کفایتی‌های متعدد از سوی مجموعه‌های عریض و طویل دولتی نه‌تنها گره‌گشا نبوده است که هرروز باعث رقم خوردن اتفاقی تلخ در جای‌جای کشور به‌ویژه در مجاورت دریاست.

گزارش اختصاصی: راضیه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001