گروهی معتقدند که بود و نبود ادارات کل در استان ها تاثیری در پاسخ‌گویی به نیاز جوانان ندارد.

مهم‌ترین داشته‌ها و سرمایه‌های هر کشور جوانان آن کشور هستند، بنابراین برنامه‌ریزی برای این قشر امری خطیر و مهم به شمار می‌رود و متولی اصلی آن در ساختار حکمرانی کشور وزارت ورزش و جوانان است؛ با این حال گروهی معتقدند که بود و نبود ادارات کل در استان ها تاثیری در پاسخ‌گویی به نیاز جوانان ندارد و تنها با دستگاه‌هایی بی‌اثر و فربه مواجهیم که نماد ادارت بی پول و تزئینی هستند.

بیکاری، اعتیاد، فروپاشی ارزشی، افسردگی، نبود امید به آینده و … دیگر موضوعی قابل کتمان نیست و اگر چه این مشکلات را یک دستگاه به تنهایی قادر به حل آن نیست اما به نظر می رسد که بزرگی مشکلات باعث بی عملی محض اداره کل ورزش و جوانان شده است.

در همین راستا خبرنگار دلفین پای صحبت‌های «مجتبی عامری» معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان نشست تا وی در برابر انتقادات موجود به تشریح اقدامات این اداره کل در خصوص توجه و رسیدگی به امورات جوانان بپردازد.

وظایف دفتر نظارت بر امور جوانان

عامری در گفت و گو با دلفین به بیان اهداف این سازمان در حوزه‌ی جوانان پرداخت و اظهار داشت: هویت، مشارکت، اوقات فراغت، مسکن، فناوری اطلاعات، ازدواج، اشتغال، سلامت، شناسایی ئ تقویت و توسعه سمن‌های جوانان، ارتقا نقش نهاد خانواده و شاخص‌های ساماندهی امور جوانان ۱۳ برنامه گنجانده شده در سند ملی توسعه و ساماندهی امور جوانان است که دفتر نظارت بر امور جوانان این موضوعات را پیگیری می‌کند.

وی افزود: با توجه به فرابخشی بودن امور جوانان، ستادهای ساماندهی امور جوانان از سطح ملی تا شهرستانی با هدف ساماندهی امور جوانان، مقدمات اجرای برنامه‌ها، هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نظارت بر عملکرد دستگاه راه‌اندازی شده‌اند تا با هماهنگی و هم‌افزایی به امور جوانان پرداخته شود.

از وی در خصوص ماموریت‌های اصلی این معاونت به صورت شفاف پرسیدیم که گفت: مأموریت‌های معاونت ساماندهی امور جوانان در سه حوزه رصد و ساماندهی امور جوانان، اقدامات فرهنگی و هویتی و ارتباط با سازمان‌های مردم‌نهاد است.

مهارت آموزی به ۵۱۴ جوان هرمزگانی

از معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان اقدامات عملی و دستاوردهای این اداره کل در حوزه‌ی جوانان را جویا شدیم که گفت: سه خانه جوان در بندرعباس، قشم و به‌تازگی در رودان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و ما طی یک سال گذشته مهارت آموزی بیش از ۵۱۴ نفر از جوانان را در برنامه قرار دادیم و همچنین با همکاری نهادهای مرتبط ازجمله کمیته امداد امام خمینی «ره»، ستاد کل نیروهای مسلح و جهاد دانشگاهی دوره‌های مهارتی برای گروه‌های هدف و تحت پوشش این نهادها برگزار کردیم.

ایجاد مراکز نوآوری و شتاب‌دهی جوانان

وی راه‌اندازی و بهره‌برداری از مراکز نوآوری و شتاب‌دهی جوانان «منش» در استان را از دیگر اقدامات معاونت امور جوانان در حوزه اشتغال پذیری می‌توان برشمرد و گفت: ترویج فرهنگ ازدواج و تسهیل ازدواج از وظایف وزارت ورزش و جوانان محسوب می‌شود که می‌تواند هم از جهت سیاست‌گذاری و هم تنظیم برنامه‌ها و قوانین به مرتفع کردن این مسائل کمک کند.

عامری در ادامه گفت: وزارت ورزش و جوانان متولی آموزش‌های قبل از ازدواج است و برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل از ازدواج از تکالیف قانونی این وزارت خانه به شمار می‌رود و به‌وفور در سطح استان‌ها برگزار می‌شود.

صدور ۸۰ مجوز سازمان مردم نهاد

وی با بیان اینکه توسعه مشارکت‌های اجتماعی یکی از مأموریت‌های اصلی ما در معاونت امور جوانان است، ابراز داشت: هم‌اکنون بیش از ۸۰ سازمان مردم‌نهاد جوانان مجوز فعالیت خود را از سوی وزارت ورزش و جوانان جهت فعالیت در استان هرمزگان با موضوعات و محورهای مختلف دریافت کرده‌اند.

آمارهای قانع نکننده

وی بیان داشت: برگزاری ۴۸ کارگاه‌ دانش‌افزایی و ارتقاء مهارت اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان شامل پنج کارگاه مجازی ملی و ۲۵ کارگاه حضوری استانی و ۱۸ کارگاه حضوری شهرستانی با موضوعاتی همچون مشارکت اجتماعی جوانان، آسیب‌های اجتماعی جوانان، توسعه در سمن‌های جوانان، کارآفرینی اجتماعی، آموزش مسائل اعتقادی مذهبی در سمن‌های جوانان، روش‌های تأمین منابع مالی در سمن‌ها و مدیریت بحران توسط اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان انجام می‌شود.

مردم را چه گیر آورده‌اید؟!

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان در ادامه به حمایت از ۱۹ طرح و برنامه سمن‌های جوانان و ۱۲ شبکه تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان نیز اشاره کرد اما این توضیحات بیشتر شبیه ارائه‌ی آمار مدیران دولتی به سازمان‌های بالادستی برای گل و بلبل نشان دادن فضا بود و اصلا نتایج، دستاورد یا حتی اقدامی ملموس نبود و بهتر است نتیجه‌گیری راجع به آن را به وجدان بیدار افکار عمومی واگذار کنیم.

گزارش اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007