دو شرکت بورسی مهم و فعال استان هرمزگان در صنعت فولاد ایران یعنی فولاد کاوه جنوب کیش و فولاد هرمزگان طی روزهای ۳۰ و ۳۱ خردادماه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام خود را در بندرعباس برگزار کردند.

به گزارش دلفین، دو شرکت بورسی مهم و فعال استان هرمزگان در صنعت فولاد ایران یعنی فولاد کاوه جنوب کیش و فولاد هرمزگان طی روزهای ۳۰ و ۳۱ خردادماه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام خود را در بندرعباس برگزار کردند؛ فولاد هرمزگان در هتل هما و فولاد کاوه در هتل هرمز. هرچند امکان رصد کردن این دو رویداد با پخش زنده مراسم فراهم شده بود اما کمترین اطلاع‌رسانی به رسانه‌های محلی استان برای پوشش خبری آن‌ صورت نگرفته بود که جای گلایه‌مندی بسیاری دارد و از مدیریت جدید الانتصاب روابط عمومی استانداری هرمزگان به‌عنوان دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها در گام نخست حضورش در عمارت سفید استانداری انتظار می‌رود به این‌چنین دهن‌کجی‌های همیشگی صنایع غرب بندرعباس واکنش جدی داشته باشد.

هرچند فولاد هرمزگان چندین سال است که مجامع عمومی بورسی خود را به‌جای هزینه‌های هنگفت سفر هوایی و ذینفع سازی هتل‌های پایتخت در استان هرمزگان برگزار می‌کند اما فولاد کاوه تجربه کمتری در این مسیر دارد و از یک سال اخیر به این‌سو، با اعمال تغییرات مدیریتی تا حدودی توانسته گام در عرصه هرمزگان‌دوستی بگذارد که همچنان جای کار، بسیار دارد.

از سوی دیگر فولاد کاوه به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد استان هرمزگان تا مرحله پویایی و نقش‌آفرینی مؤثرتر در حوزه افکار عمومی و تحقق مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی و ارتباطات با جامعه محلی به‌ویژه رسانه‌ها راه درازی در پیش دارد اما آنچه در جلسه مجمع عمومی پایان خردادماه هر دو شرکت به‌ویژه فولاد کاوه عیان و آشکار بود، سیاست کهنه رسانه گریزی و سیاست ضد شفافیت و فسادزای چراغ خاموش عمل کردن این شرکت‌ها در حوزه رسانه و ارتباطات عمومی است.

شاید از شرکتی نوپا انتظار چنین نابسامانی داشته باشیم اما از شرکتی مانند شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، وابسته به بنیاد مستضعفان و با بیش از یک دهه فعالیت پس از بهره‌برداری انتظار نمی‌رود در حوزه روابط عمومی و ارتباطات رسانه‌ای چنین عمل کند تا جایی که در مجمع عمومی عادی سالیانه آن رسانه‌های محلی و خبرنگاران هرمزگانی عناصری بیگانه و غریبه محسوب ‌شوند. کارکرد ضعیف در تقویت اقتصاد رسانه‌های محلی و خبرگزاری‌ها، توزیع غیرعادلانه آگهی‌ها با رانت‌های فرا استانی، برگزار نکردن حتی یک نشست خبری فصلی و سالانه و مواردی از این قبیل است که حتی برای شکستن فضای بسته درون خود شرکت هم تاکنون دستاورد عملی در توسعه ارتباطات درون و برون‌سازمانی نداشته است.

نتیجه این سیاست نخ‌نما ده‌ساله اخیر فولاد کاوه را می‌توان در نحوه پرسش‌های سهامداران حاضر در مجمع عمومی عادی سالیانه مشاهده کرد که بسیاری از پرسش‌ها و ابهامات بنیادین سهامداران این شرکت از اقصی نقاط ایران که به بندرعباس سفر کرده بودند، ریشه در عدم ارتباط روابط عمومی این شرکت با رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و حتی ایرادات جدی نسبت به ضعف تولید محتوای پایگاه اطلاع‌رسانی و وب‌سایت فولاد کاوه دارد.

انتظار می‌رود مدیرعامل جدید فولاد کاوه جنوب کیش در ساختار ارتباطی و نگرش‌های ضدرسانه‌ای این شرکت تجدیدنظر جدی کند تا هیئت‌مدیره در مجمع عمومی سال آینده، شاهد هجوم سؤالات و ابهامات سهامداران به دلیل ضعف‌های اطلاع‌رسانی ۳۶۵ روزه و بروز سیل ویرانگر یک‌روزه سؤالات در جلسه مجمع عمومی نباشد.

تجربه تغییر استراتژی‌های ارتباطی و مدیریت روابط عمومی در مجموعه‌های صنعتی پرحاشیه‌ی غرب بندرعباس نشان داده است که بدون اعمال تغییر نگاه رسانه‌ای و تعاملات روابط عمومی نمی‌توان با افکار عمومی هرمزگان به زبان مشترک رسید و آشتی کرد و نیاز است تا با دعوت از اصحاب رسانه پای نظرات کارشناسی آنان نشست و سعی داشت در تعاملی دوسویه دردهای صنعت بازتاب بیشتری یابد و از آن سو صاحبان صنایع نیز حمایت گسترده‌تری از این حوزه داشته باشند.

یادداشت اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001