انگار وضعيت کشور آن‌قدر خراب است که استان هرمزگان موفق به کسب رتبه اول بين استان‌های کشور در حوزه امنیت سرمایه گذاری می شود، شايد هم آمارها و سنجش به عمل آمده چندان با واقعيت‌هاي ميداني هم‌خواني ندارد.

هشدار فعالان اقتصادي در خصوص خروج سرمايه

در سال هاي اخير بارها بحث ضعف در زيرساخت هاي اقتصادي هرمزگان و فرار سرمايه از استان به اين دليل مطرح بوده است. از موارد اخير آن مي توان به اظهارات «مهران نجاتي» عضو هيئت‌رئيسه اتاق بازرگاني هرمزگان نيز در نشست با دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان استناد کرد که وي ضمن اشاره به مشکلات توليدکنندگان در ترخيص کالا از گمرکات بيان داشت: فرآيند خروج کالا از گمرک شهيد رجايي براي توليدکنندگان و فعالان اقتصادي آزاردهنده است و باعث شده تا صاحبان کالا براي ترخيص کالاهاي اساسي از طريق بندر امام خميني اقدام کنند و همين امر در کوتاه‌مدت زمينه‌هاي رکود بندر شهيد رجايي را فراهم مي‌کند.

گرد مرده روي شهرک صنعتي و روزگار بد شيلاتيها

از تعطيلي گسترده واحدهاي توليدي در شهرک هاي صنعتي که بگذريم، در حوزه‌ي شيلات نيز برخي از سرمايه گذاران ترجيح مي دهند به دليل چالش هاي برقي موجود در هرمزگان، استان بوشهر را براي فعاليت انتخاب کنند و نبود عزمي جدي براي رفع مشکلات شان آنان را به استان همجوار سوق داده است.

چه خبر از ستاره سيمين هرمز؟

البته موضوع به اين چند مورد خاص خلاصه نمي شود و موضوع چالش برانگيز ديگر کنسرسيوم فولادي موسوم به شرکت ستاره سيمين هرمز است که به دليل ضعف در حاکميت، نبود ساختار مناسب براي حل مناقشات و جدي نبودن عزم مديريت ارشد استان براي برطرف سازي موانع موجود، سال‌هاست که بلاتکليف مانده است و اين شرکت جز نقشه اي در جيب مديرعاملش و يک زمين که تنها گوشه اي از آن تسطيح شده است، موجوديتي ندارد.

ساير حوزه ها هم تعريفي ندارد

مساله فرار سرمايه و نبود امنيت سرمايه گذاري را در بخش هاي ديگري از جمله کوچ سرمايه گذاران حوزه ي گردشگري از جزيره ي هرمز و قشم به دليل فشارهاي مختلف، از دست رفتن فرصت تعمير و ساخت سفارشات شرکت ملي نفت کش در ايزوايکو، خروج سرمايه گذار طرح بازيافت زباله از مبدا از استان علي رغم ممارست بسيار و ده‌ها و ده‌ها مورد ديگر ديد.

هرمزگان، رتبه اول

با همه‌ي اين تفاسير اما انگار وضعيت کشور آن‌قدر خراب است تا جايي که استاندار هرمزگان با افتخار خبر مسرت بارش را اعلام مي کند و اظهار مي دارد که بر اساس گزارش پايش امنيت سرمايه‌گذاري کشور، استان هرمزگان موفق به کسب رتبه اول بين استان‌ها شده است.

وي در تشريح اين خبر گفت: بر اساس گزارش پايش امنيت سرمايه‌گذاري کشور که توسط مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي تهيه شده است، هرمزگان توانسته به اين دستاورد نايل شود.

مهدي دوستي افزود: گزارش پايش امنيت سرمايه‌گذاري با استفاده از آمارهاي رسمي و ارزيابي بيش از ۳ هزار و ۶۰۰ فعال اقتصادي نمونه انجام شده است.

وي تأکيد کرد: در اين گزارش، ميزان حمايت مسئولان استاني از داوطلبان سرمايه‌گذاري، عمل به وعده‌هاي اقتصادي داده شده، ثبات قيمت، ميزان وفاي عهد در اجراي قراردادهاي کتبي و شفاهي، شفافيت و سلامت اداري جزو مهم‌ترين معيارهاي ارزيابي بوده است.

استاندار هرمزگان، با بيان اينکه هرمزگان در پايش امنيت سرمايه‌گذاري پاييز ۱۴۰۱ داراي جايگاه سوم کشوري بوده، عنوان‌کرد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس، شاخص امنيت سرمايه‌گذاري هرمزگان در پاييز ۱۴۰۱، ۶٫۴۸ بوده است که اين شاخص در زمستان ۱۴۰۱ به ۵٫۵۷ رسيده و هرمزگان جايگاهي بالاتر از استان‌هاي سمنان، مازنداران و کرمان را کسب کرده است.

وي تاکيد کرد: استان هرمزگان تقريبا در تمام شاخص‌هاي اقتصادي اين ارزيابي جزو ۱۰ استان برتر بوده و در نماگر شفافيت و سلامت اداري، ثبات و پيش‌بيني پذيري مقررات و رويه‌هاي اجرايي نيز موفق شده رتبه اول ارزيابي‌ها را از آن خود کند.

دوستي خاطرنشان‌کرد: جايگاه امنيت سرمايه‌گذاري استان هرمزگان طبق آمار منتشره توسط مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در زمستان ۱۴۰۰، يازدهم بوده است.

سخن پاياني

در اين شرايط واقعا بايد نسبت به آينده‌ي کشور بدگمان بود يا شايد هم آمارها و سنجش به عمل آمده چندان با واقعيت‌هاي ميداني هم‌خواني ندارد.