با توجه به تأخيري که در انجام تعهدات قراردادي پروژه توسعه فاز 11 توسط ايزوايکو صورت گرفته است؛ وزير نفت طي نامه اي به وزير صمت از روند اجرايي اين پروژه گلايه کرد و خواستار اصلاح ساختاري و مديريتي در اين مجتمع صنعتي شد.

با توجه به تأخيري که در انجام تعهدات قراردادي پروژه توسعه فاز ۱۱ توسط مجتمع کشتي سازي و صنايع فراساحل ايران (ايزوايکو) صورت گرفته؛ جواد اوجي، وزير نفت طي نامه اي به عباس علي‌آبادي، وزير صنعت، معدن و تجارت از روند اجرايي اين پروژه گلايه کرد و خواستار اصلاح ساختاري و مديريتي در اين مجتمع صنعتي شد.

وزير نفت در اين نامه با اشاره به بروز افت فشار طبيعي در ميدان گازي پارس جنوبي، نوشت: توليد از اين ميدان مشترک به‌تدريج در خلال سال‌هاي آتي کاهش خواهد يافت؛ بر همين اساس شرکت ملي نفت ايران در نظر دارد تأسيسات تقويت فشار را در بخش فراساحل ايجاد کند.

اوجي بابيان اينکه در نظر است از خدمات پيمانکاران داخلي جهت ايجاد اين تأسيسات استفاده شود گفت: در اين راستا توانمندي چهار شرکت پيمانکاري فعال در بخش فراساحل که در طرح‌هاي پارس جنوبي نيز حضورداشته‌اند ارزيابي‌شده است.

وي با اشاره به سابقه‌ي ايزوايکو در احداث موفقيت‌آميز سکوهاي فراساحلي طرح فازهاي ۱۴ و ۱۸-۱۷ پارس جنوبي از انتخاب اين شرکت به‌عنوان پيمانکار پروژه توسعه فاز ۱۱ خبر داد.

وزير نفت با اشاره به اخلال درروند اجرايي اين پروژه در ايزوايکو، خاطر نشان کرد: عليرغم موفقيت‌هايي که اين شرکت درگذشته داشته در حال حاضر در روند اجرايي اين پروژه با چالش مواجه شده است.

وي تغييرات متعدد در سطوح مديريتي و ساختار نيروي انساني را دليل اخلال ايجاد شده در روند اجرايي پروژه ارزيابي و تأکيد کرد: به منظور چابک سازي و رسيدن به نتيجه مطلوب ضروري است در وضعيت مديريتي شرکت يادشده اصلاحات اساسي اعمال شود.

وي در پايان با اشاره به ابعاد و حساسيت طرح‌هاي پارس جنوبي از وزير صمت خواست ساختار سازماني و عملکرد شرکت ايزوايکو بررسي و اصلاحات لازم صورت گيرد.

عليرغم گذشت ۸ ما از ابلاغ قرارداد پروژه توسعه فاز ۱۱ و گذشت ۲۵ درصد از زمان قرارداد اين پروژه هيچ‌گونه پيشرفت فيزيکي نداشته است و شرکت پتروپارس به عنوان کارفرما و مجري اين پروژه پيش‌ازاين طي نامه‌اي عدم انجام تعهدات قراردادي توسط ايزوايکو را يادآور و اخطار اول فسخ قرارداد را به اين شرکت ابلاغ کرده است.

 

زهرا بيگلري

گزارش  اختصاصي