در حال حاضر برنامه اجرای اين پروژه در پيک خود قرار دارد و ميزان پيشرفت خالص واحد احيای مستقيم ستاره سيمين هرمز بالغ بر 20 درصد برآورده شده و اين پيشرفت بدون احتساب  فعاليت های مربوط به  تملک زمين، تسطيح، اخذ مجوز و تهيه آب، برق و گاز موقت در دوران ساخت است و اگر  تمام اين موارد در پروژه احيای مستقيم در نظر بگيريم با 41 درصد پيشرفت کلي همراه بوده‌ايم.

اشاره:

يکی از پروژه‌های بزرگ و حياتی کشور در حوزه فولاد، پروژه‌ مگا مدول احيا مستقيم پرد ستاره سمين هرمز به حساب می آيد که مديريت و مالکيت آن بر عهده کنسرسيومی از غول‌هاي فولادی است. اين پروژه به دليل بکارگيری تکنولوژی بومی پرد در مگامدول و همچنين اجرا برای اولين بار در دنيا با ظرفيت ۷۲/۱ ميليون تن در سال و به تبع آن عدم انجام فرآيندهاي مهندسی و بهره مندی از درس آموخته ها در پروژه های مشابه اهميت ويژه‌ای دارد. از اين رو برای جويا شدن آخرين وضعيت اين پروژه روانه‌ی منطقه ويژه اقتصادی صنايع معدنی و فلزی خليج فارس شديم تا از نزديک در جريان پيشرفت آن قرار گيريم.

پيشرفت فراتر از برنامه زمانبندی پروژه

«حسن کيومرثی فارمد» مدير پروژه‌ احيای مستقيم فولاد ستاره سيمين هرمز در اين گفت و گو بيان داشت: در حال حاضر ميزان پيشرفت خالص واحد احيای مستقيم ستاره سيمين هرمز بالغ بر ۲۰ درصد برآورده شده و اين پيشرفت بدون احتساب  فعاليت های مربوط به  تملک زمين، تسطيح، اخذ مجوز و تهيه آب، برق و گاز موقت در دوران ساخت است و اگر  تمام اين موارد در پروژه احيای مستقيم در نظر بگيريم با ۴۱ درصد پيشرفت کلي همراه بوده‌ايم اما در اين يک سال اخير پيشرفت خالص اين پروژه ب بالغ بر ۲۰ درصد است.

وی افزود: در حال حاضر برنامه اجرای اين پروژه در پيک خود قرار دارد و همزمان با فرآيند مهندسی، اقدامات مربوط به تامين و اجرای آن را با توجه به تمام مشکلات پيش رو انجام داديم.

استفاده از بهترين برندهای جهانی

کيومرثی اظهار داشت: تجهيزات سازه کوره، سازه ريفورمر، شل کوره، اسکرابر تاپ، اسکرابر کولينگ و پروداکت کولر که جز تجهيزات اصلی به حساب می آيند، از طريق شرکت های داخلی، مهندسی و ساخته شده‌اند که در سايت پروژه در حال نصب هستند.

وی در ادامه با اشاره به پيشرفت ۸۵ درصدی نصب اسکلت فلزی و پنل های ريفورمر اذعان داشت: ساخت مخازن ۳۰۰ متر مکعبی گاز خنثی تا يک ماه ديگر به پايان می رسد  و به سايت حمل خواهند شد.

مدير پروژه‌ احيای مستقيم فولاد ستاره سيمين هرمز تصريح کرد: اين پروژه با انعقاد قراردادهای تکميلی کنسرسيوم از جمله ماشين هاي HBI مسيرهای اصلی و بحرانی پروژه را پشت سر گذاشته و در حال نهايی سازی برخی تجهيزات ديگر است.

 چشم انداز اميدوارکننده

وی اضافه کرد: هدف‌گذاری اين پروژه تا پايان سال رسيدن به ۴۳ درصد پيشرفت است که تمام توان مجموعه کارفرما، کنسرسيوم و مشاور براي تحقق اين امر گذاشته شده است.

بهره برداری طبق برنامه

وي در خصوص زمان رسيدن به بهره برداري نيز خاطرنشان کرد: عليرغم شرايط سخت آب و هوايي تلاش داريم که تا پايان شهريورماه ۱۴۰۴ ستاره سيمين هرمز بتواند به توليد دست پيدا کند.

مدير پروژه‌ احياي مستقيم فولاد ستاره سيمين هرمز افزود: اميدواريم اين طرح با مجموعه اقدامات انجام گرفته و با همکاري منطقه ويژه اقتصادي خليج فارس، شرکت برق منطقه اي و شرکت گاز استان هرمزگان در موعد مقرر به بهره برداري برسد.

بهينهسازي مصرف

وي تاکيد کرد: همزمان با احداث اين پروژه مهم، اقدامات لازم براي زيرساخت هاي آن انجام شده و به منظور ورود مواداوليه برنامه ما در آينده اين است که واحد ۵ ميليون تني توليد گندله اجرا شود تا بتوانيم ازکنستانتره  وارداتي استفاده کنيم اما در حال حاضر واحد تراک آنلودينگ به منظور تامين خوراک کارخانه در دستور کار قرار دارد.

تقويت خطوط ريلي

کيومرثي به مساله تقويت خطوط ريلي نيز اشاره کرد و گفت: در خصوص ارتقا ظرفيت ريلي براي بهبود عملکرد اين واحد در آينده اي نه چندان دور سيستم ريلي براي تامين خوراک و جابجايي محصول پيش بيني شده است اما درحال حاضر براي واحد احيا تامين خوراک از طريق تراک و کاميون از واحد گندله سازي انجام خواهد شد.

آب مورد نياز پروژه

وي نحوه‌ي تامين آب براي اين پروژه‌ي عظيم را نيز تشريح کرد و گفت: آب مورد نياز پروژه از محل تسويه فاضلاب شهر بندرعباس و در راستاي بهبود شرايط زيست محيطي تامين خواهد شد.

سرمايههاي ارزي و ريالي

کيومرثي در خصوص سرمايه گذاري هاي صورت گرفته نيز بيان داشت: هزينه اين طرح ها بالغ بر ۴۵ ميليون يورو به لحاظ ارزي و همچنين دو هزار و ۶۸۰ ميليارد تومان به لحاظ ريالي است و هم‌اکنون سهامداران بزرگي همچون ايميدرو، شرکت فولاد هرمزگان و شرکت گل گهر در راستاي به اتمام رسيدن پروژه از طرح حمايت مي‌کنند و خوشبختانه با توجه به اقدامات صورت گرفته تا اين مرحله مشکل تامين منابع مالي وجود نداشته است.

۷۰ درصد بومي گزيني در زمان ساخت

کيومرثي در پاسخ به نحوه‌ي بکارگيري نيروها در زمان ساخت نيز بيان داشت: در اين پروژه در بخش اجرا و ساخت در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰ نفر مشغول به فعاليت هستند که ۷۰ درصد آنان را نيروهاي بومي تشکيل مي‌دهند.

وي افزود: اشتغالزايي طرح در فاز يک واحد احيا مستقيم ۲۵۰ نفر به صورت مستقيم و هزار و ۲۰۰ نفر به صورت غيرمستقيم است و با توجه به اينکه طول مدت اجراي طرح سه سال پيش بيني شده از سال دوم براي جذب نيروي متخصص در روزنامه هاي کثير الانتشار فراخوان منتشر خواهيم کرد و از آنجايي که ترجيح شرکت بر استفاده از نيروهاي توانمند داراي شرايط احراز بومي است، معمولاً قاطبه نيروهايي که جذب خواهند شد از نيروهاي بومي خواهند بود.

مدير پروژه‌ احياي مستقيم فولاد ستاره سيمين هرمز تصريح کرد: همچنين براي نيروهاي تازه وارد بومي آموزش هاي تئوري و عملياتي در واحدهاي مشابه نظير فولاد کاوه، فولاد هرمزگان و صبا فولاد خليج فارس انجام مي شود و با وجود اينکه فولاد مبارکه به لحاظ تعداد واحد در ايران سرآمد است، مرحله دوم آموزش عملي در واحد فولاد مبارکه انجام خواهد شد.

گفت و گوی اختصاصی

  • نویسنده : زهرا شاکرمی