بانکداری در ایران با همه جای جهان متفاوت است؛ نه بانک‌ها به‌عنوان یک شخصیت حقوقی و منفک از دولت استقلال کامل دارند و نه مانند بانکی دولتی به دنبال رفع مشکلات اقتصادی کشور هستند؛ وضعیتی که آن‌ها را تبدیل به شترمرغی کرده که نه شتر است و نه مرغ.

اشاره:

به گزارش دلفین، بانکداری در ایران با همه جای جهان متفاوت است؛ نه بانک‌ها به‌عنوان یک شخصیت حقوقی و منفک از دولت استقلال کامل دارند و نه مانند بانکی دولتی به دنبال رفع مشکلات اقتصادی کشور هستند؛ وضعیتی که آن‌ها را تبدیل به شترمرغی کرده که نه شتر است و نه مرغ.

ماجرا در هرمزگان اما از مقیاس کشوری وضعیتی بغرنج‌تری دارد و سطح نارضایتی مردم و همچنین دولت از بانک‌ها خصوصاً در ارائه‌ی وام به حدی رسیده که انجام حرام شرعی دریافت پول نزول از گرفتن وام از دردسرها و تبعات کمتری دارد.

تکلیف دولت را توی سطل آشغال انداختند

همین چند هفته پیش بود که یک شهروندی با تحریریه‌ی دلفین ارتباط برقرار گرفت و برای ما نوشت که در مراجعه به بانک سپه برای دریافت وام تکلیفی اداره کار به مشکل خورده است.

وی تشریح کرد: وامی را که اداره کار بعد از بررسی کارشناسان به بانک تکلیف کرده بود به بهانه‌های رد شد و پس از شش ماه دوندگی من را بازیچه‌‌ی دست خود قرار دادند و در عمل تکلیف دولت را توی سطل آشغال انداختند.

این شهروند ساکن بندرعباس ادامه داد: از من ده‌ها تضمین خواستند که از گردش حساب، مجوزهای متعدد و ضامن را به آن‌ها معرفی کردم؛ اما متأسفانه بعد از تغییر فرد مسئول در بانک موردنظر و طی کردن چندباره‌ی مسیر کاغذبازی به در بسته خوردم و تعجب کارمندان اداره‌ی کار را نیز به دنبال داشت.

جایی برای شکایت وجود ندارد

وی فرآیند پیگیری شکایت از کارمندان بانک را طاقت‌فرسا و بی‌نتیجه خواند و افزود: به هر کس می‌شناختم موضوع را منعکس کردم؛ اما هیچ گوش شنوا یا دست توانایی برای پیگیری این موضوع وجود نداشت و واقعاً از گسترش کسب و کارم ناامید شدم و مسببان آن را به خدا واگذار کرده‌ام.

به هرمزگانی ها وام ندهید

البته این موضوع را به نحوی دیگر در یک مهمانی از زبان یکی از فامیل هم شنیده بودم. وی که حسابی از دست کارمندان بانک و رفتار نژادپرستانه آنان ناراحت بود، بیان داشت: برای یک وام ساده کار را به نحوی پیچیده کردند که برایم باورپذیر نبود.

وی ادامه داد: حتی یکی از کارمندان به‌صراحت اعلام کرد که بندری‌ها بدحساب هستند و مدیران بالادستی ما هم معتقدند که تا جایی که می‌شود نباید به هرمزگانی ها وام بدهید.

داد استاندار هرمزگان هم درآمد

بااین‌حال این صحبت‌ها تنها از دهان مردم کوچه و باز نقل نمی‌شود و «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان نیز هفته‌ی گذشته به این مسئله پرداخت و تأکید کرد که عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات پروژه‌های مسکن مهر تبدیلی به نهضت ملی مسکن و درصد انعقاد قرارداد بانک‌ها به واحدهای معرفی شده اجاره ۹۹ساله بسیار بد است.

ته جدول بانکداری کشور هستیم

دوستی بیان داشت: استان هرمزگان در ارائه خدمات بانکداری جزو استان‌های پایین جدول در کشور است که باید این مسئله با عملکرد مثبت بانک‌ها و جبران عقب‌ماندگی‌ها اصلاح شود‌.

وی تصریح کرد: عملکرد بانک‌های استان قابل‌توجیه نیست و مدیران مسئول باید نسبت به وضع موجود در پرداخت تسهیلات پاسخگو باشند.

با مدیران بانک‌ها مکاتبه می‌کنم

استاندار هرمزگان ابراز داشت: مکاتبه‌ای با بانک‌های خصوصی استان انجام شده تا این بانک‌ها میزان مشارکت خود در نهضت ملی مسکن را اعلام کنند و تا پایان هفته فرصت دارند که پاسخ نامه را بدهند و تکلیف متقاضیان را مشخص کنند چرا که معنی ندارد بانکی منابع استان را در اختیار داشته باشد و به استان خدمات ندهد.

منابع را در اختیار دارند؛ اما انگارنه‌انگار

بروز این وضعیت در شرایطی است که طی سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای تمرکز حساب‌های شرکت‌های بزرگ در بانک‌های هرمزگان صورت گرفت و بسیاری از حساب‌های خارج از استان به هرمزگان منتقل شد و در این وضعیت توقع می‌رود تا بانک‌ها نیز عملکرد بهتری در استان داشته باشند و شان و شخصیت مردم دریادل را با اقدامات خود خدشه‌دار نکنند.

گزارش اختصاصی

  • نویسنده : زهرا شاکرمی