موضوع اعطای سند رسمی برای املاک و اراضی بافت فرسوده یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم محسوب می‌شود چرا که زندگی در سکونتگاه‌های غیررسمی، محلات کم‌برخوردار و بافت‌های فرسوده به‌مثابه‌ی مواجهه مخاطره‌آمیز با حوادث طبیعی و غیرطبیعی و بازی با جان افراد است.

بافت فرسوده، ابعاد و تبعات
موضوع اعطای سند رسمی برای املاک و اراضی بافت فرسوده یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم محسوب می‌شود چرا که زندگی در سکونتگاه‌های غیررسمی، محلات کم‌برخوردار و بافت‌های فرسوده به‌مثابه‌ی مواجهه مخاطره‌آمیز با حوادث طبیعی و غیرطبیعی و بازی با جان افراد است.

۴۳ درصد بندرعباس در بافت فرسوده
اگر بخواهیم به آمار رجوع کنیم باید گفت که هم اکنون ۴۳ درصد کلان‌شهر بندرعباس شامل ۳۳ محله در بافت فرسوده قرار دارد؛ این در حالی است که در برنامه ششم توسعه ۱۴ محله و در برنامه هفتم توسعه پنج محله به‌عنوان محلات هدف انتخاب شدند.

قانونی از گذشته برای آینده‌ای بهتر
بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ واگذاری سند به واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده تا پایان سال ادامه دارد؛ اما در نگاه کلی طرح سنددار کردن خانه‌های واقع در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای که در سال‌های اخیر مطرح و شهریور سال گذشته آیین‌نامه آن توسط دولت سیزدهم تصویب شد، بنا به گفته‌ کارشناسان دارای مزایایی است که برخورداری ساکنان این مناطق از خدمات شهری از مهم‌ترین فواید آن به‌حساب می‌آید. اما سایر ابعاد و مزایای این طرح چیست؟! برای ملموس‌تر شدن این موضوع با «آبتین قائمی» کارشناس بافت فرسوده و تاریخی شهرداری بندرعباس به گفتگو پرداختیم.

ثبت‌نام کنید، سند بگیرید
قائمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دلفین اظهار داشت: شهرداری هیچ شرطی برای واگذاری سند به املاک واقع شده در بافت فرسوده ندارد و تنها کافی است ملک فرد متقاضی در پلاک متعلق به شهرداری بندرعباس واقع شده باشد و در این شرایط شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده و تاریخی می‌توانند به سامانه ارائه تسهیلات بافت فرسوده مراجعه و ثبت‌نام کنند تا بعد از طی کردن مراحل سند صادر شود.

حدود بافت فرسوده و اختیارات شهرداری
وی خاطرنشان کرد: بر اساس بند م تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ امکان دریافت سند برای همه ساکنین بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی وجود دارد و مطابق ماده ۳۴ آیین‌نامه قانون زمین‌شهری اراضی متعلق به شهرداری بندرعباس شامل پلاک ۲۵۷ واقع در محله تلابند، کوی آیت‌الله غفاری، ضلع غرب امامزاده سید کامل، حدفاصل سید کامل تا بلوار سید جمال‌الدین اسدآبادی و بخش کوچکی از کوی ملت یا همان محله دو هزار است.
سامانه شمیم

به گفته قائمی، افرادی که در محلات حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار مذکور ساکن هستند باید جهت تشکیل پرونده برای صدور سند به شهرداری آن منطقه مراجعه کنند و پس از بازدید کارشناسان فنی از ملک مدنظر، بر اساس طرح تفصیلی اصلاحات بر روی نقشه اعمال و الباقی اقدامات به شورای تقسیم و اداره ثبت‌اسناد ارجاع داده می‌شود و در این مرحله اداره ثبت‌اسناد جهت بازدید از ملک به متقاضیان نوبت می‌دهد.
کارشناس بافت فرسوده و تاریخی شهرداری بندرعباس اذعان داشت: پس از آن که کارکنان اداره ثبت‌اسناد برای بازدید از ملک فرسوده آمدند، حدود و اربعه ملک را در سامانه شمیم ثبت می‌کنند و بعد از آن سند چاپی به نام شهرداری بندرعباس صادر می‌شود و در مراحل بعدی فراخوان می‌زنیم تا ساکنان بافت فرسوده سند را تحویل بگیرند.
وی عنوان کرد: سه ویژگی ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری مبنا و ملاک شناسایی بافت فرسوده قرار گرفته است.

تشکیل ۱۶۰ پرونده در محله شهناز
وی از تشکیل ۱۶۰ پرونده به‌منظور صدور سند مالکیت در محله آیت‌الله غفاری یا همان شهناز بندرعباس خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۲ سند مالکیت به نام شهرداری بندرعباس و ۳ فقره سند مالکیت به نام اشخاص صادر شد.
قائمی ضمن اشاره به این که معمولاً روند اخذ سند املاکی که در پلاک شهرداری هستند، تا املاکی که متقاضیان باید از طریق اداره راه و شهرسازی طی کنند، فرایند کوتاه‌تری دارد، افزود: در شرایطی اغلب خانه‌های بدون سند در اراضی متعلق به راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها قرار دارد، در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از محرومان و اقشار ضعیف جامعه اراضی مسکونی سهم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به واجدین شرایط از جمله ساکنان محله نایبند واگذار شد.
وی تصریح کرد: همچنین بنیاد مستضعفان، چهار و نیم ‌دانگ سند را به نام ساکنان محله اسلام‌آباد به‌صورت رایگان انتقال داد و همچنین انتقال یک و نیم دانگ دیگر سند توسط اداره راه و شهرسازی صورت پذیرفت.

دلایل استقبال اندک ساکنان
قائمی در ادامه گفت: بازه‌ی قیمت زمین در محلات کم‌برخوردار بندرعباس بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است و اغلب متقاضیان به دلیل طرح مسکن مهر، مسکن روستایی و سایر طرح‌های حمایتی فرم «ج»‌شان پر است و این مسئله یکی از دلایل استقبال کم شهروندان ساکن در محلات بافت فرسوده جهت سنددار کردن باشد.
وی به مزایای دریافت سند برای ساکنان بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: اگر ساکنان بافت فرسوده سند داشته باشند برای دریافت و درخواست پروانه ساخت و نوسازی ملک با مانعی روبه‌رو نخواهند شد و از تسهیلات بانکی استفاده خواهند کرد.

تخفیف‌های ویژه
قائمی ضمن بیان این که شهرداری بندرعباس برای افرادی که هنگام دریافت سند بخواهند اصلاحات را رعایت کنند تخفیف ویژه‌ای را لحاظ کرده است، تصریح کرد: اغلب ساکنان بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی جزو طبقات کم‌درآمد جامعه هستند و به حمایت‌های دولت برای بازسازی و نوسازی واحدهای خود احتیاج دارند به همین علت بخشی از این مشوق‌ها به ارائه تسهیلات بانکی برمی‌گردد و بخش دیگری از مشوق‌ها برای سازندگان در نظر گرفته شده است.
کارشناس بافت فرسوده و تاریخی شهرداری بندرعباس بیان داشت: افزایش تراکم، طبقات تجاری و تخفیف‌های ۵۰ و ۱۰۰ درصدی در عوارض شهری، از جمله مشوق‌هایی است که دولت برای ترغیب سازندگان در نظر گرفته، البته بسته‌های تشویقی دولت شامل ۱۹ بند است که در ابعاد مختلفی به ارائه مشوق می‌پردازد.

صدور پروانه ساخت برای املاک قولنامه‌ای
کارشناس بافت فرسوده و تاریخی شهرداری بندرعباس اضافه کرد: بر اساس قانون شهرداری‌ها، پروانه ساخت برای املاک قولنامه‌ای صادر می‌شود و مهم‌ترین هدف دریافت جواز ساخت انجام ساخت‌وسازی قانونی بر اساس مشخصات فنی و اصول شهرسازی مطابق با آیین‌نامه‌ها و ضوابط طرح جامع شهری است.

سنددار کردن املاک حریم دریا
وی در پایان توضیحاتش به واقعیت ماجرای سنددار کردن املاک حریم ۶۰ متری دریا اشاره کرد و گفت: در گذشته برای املاک فرسوده‌ای که در حریم ۶۰ متری دریا واقع شده‌اند، سند صادر نمی‌شد و در همین راستا مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند؛ اما هم اکنون با احداث بلوار ساحلی بخش قابل‌توجهی املاک در محله نایبند جنوبی، خواجه عطا، سیم بالا و سرریگ از حریم ۶۰ متری دریا خارج شده‌اند و هیچ‌گونه ممانعتی برای دریافت سند ساکنان این منطقه وجود ندارد.

گزارش اختصاصی

  • نویسنده : فاطمه درویش‌پور