مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان از بهره برداری ۲ هزارو 500 میلیارد تومان پروژه راهداری در سفر دور دوم ریاست جمهوری به استان خبر داد.

به گزارش دلفین، عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای هرمزگان در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون برنامه‌های سفر دور دوم رئیس جمهور به استان اظهار داشت: همزمان با سفر دور دوم رئیس جمهور و هیات دولت به استان، ۷۵۲ کیلومتر طرح بهسازی و تعریض راه اصلی و فرعی و احداث راه روستایی به ارزش ۲۵ هزارو ۳۵۸ میلیارد ریال تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

شرفی ابراز داشت: این راه‌ها شامل بهسازی و روکش آسفالت ۴۹۲ کیلومتر از محورهای اصلی، فرعی و روستایی با هزینه ۱۲هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال و احداث ۲۶۰ کیلومتر راه روستایی با هزینه ۱۳ هزار و ۴۰ میلیارد ریال است.

وی به مهم‌ترین طرح‌های افتتاحی حوزه راهداری در سفر رئیس جمهور به هرمزگان اشاره کرد و گفت: بهسازی محور تنگ بستک – چاه‌بنارد به‌طول ۱۴ کیلومتر، بهسازی محور جناح – فرامرزان به‌طول ۱۴ کیلومتر، بهسازی محور رویدر به‌طول پنج کیلومتر، احداث محور جغین به‌طول هفت کیلومتر، محور حکمی به سمت تیاب به‌طول ۶ کیلومتر، احداث محور پشت‌کوه به سمت سیستان وبلوچستان به‌طول ۲۰ کیلومتر و روکش آسفالت محور زیرکوه به بشاگرد به‌طول ۱۵ کیلومتر از مهم‌ترین طرح‌های افتتاحی حوزه راهداری در سفر رئیس جمهور به هرمزگان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان به افتتاح پُل بزرگ چارک در سفر رئیس جمهور به استان که ۱۰۰ درصد عملیاتی شده است، اشاره و اظهار کرد: رئیس جمهور در سفر به استان همچنین پنج راهدارخانه را افتتاح می‌کند که شامل سه راهدارخانه در شهرستان بشاگرد و ۲ راهدارخانه در «سندرک میناب و لیردف جاسک» است.

شرفی با اشاره به اینکه در سفر دور نخست رئیس جمهور به استان احداث ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی در هرمزگان مصوب شد، یادآور شد: به همت دولت سیزدهم و به‌ویژه بعد از سفر دور نخست رئیس جمهور به استان تاکنون بیش از ۴۱۶ کیلومتر راه روستایی احداث شده که بیشتر از مصوبه تعیین شده است.

شرفی ضمن بیان اینکه، ۱۸ طرح راهداری به مبلغ هشت هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال در سفر دور نخست رئیس جمهور به استان هرمزگان مصوب شد، گفت: همه این پروژه‌ها در حال حاضر با ۶۰ درصد پیشرفت در حال اجرا است.

به گفته وی، طی ۹ ماه سال جاری، ۲۲۰ میزان بار در بخش حمل‌ونقل جابجا شده است و تعداد بارنامه‌های صادره نیز یک‌میلیون و ۲۵۶ هزار است.

وی با اشاره به اینکه میزان مسافر جابجا شده با اتوبوس ۶۶۵ هزارو۳۳۷ نفر بوده است، در ادامه گفت: «کل سفرهایی که در استان انجام‌شده، نیز ۱۳۸ هزار و ۹۵۹ سفر ثبت‌شده است. در بخش نوسازی ماشین‌آلات راه‌سازی و راهداری یک مناقصه برای خرید ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی و راهداری برگزار کرده‌ایم که خوشبختانه امروز دوشنبه دوم بهمن‌ماه به سرانجام رسید و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با این تعداد ماشین‌آلات که وارد استان می‌کنیم، بخش زیادی از دغدغه مردم استان در خصوص احداث و نگهداری راه‌های اصلی، فرعی و روستایی را برطرف کنیم.

شرفی بابیان اینکه استان هرمزگان به‌تنهایی ۴۰ در صد از ترانزیت کل کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: «بخش ترانزیت این اداره کل در تردد ۹ درصد و در وزن چهار درصد نسبت سال گذشته افزایش داشته است؛ همچنین در بحث درآمد نیز. نزدیک به ۲۲۱ میلیارد تومان با ۸۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است».

گفتنی است استان هرمزگان با مساحت بیش از ۷۰ هزار و ۱۹۸ کیلومتر مربع و ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان واقع شده است که با وجود جزایر، بنادر و صنایع مهم در این استان خصوصا بندر شهید رجایی و شهید باهنر، پالایشگاه های نفت و گاز، صنایع و صنایع قولاد و آلومینیوم و همچنین توسعه صنعت شیلات و بخش کشاورزی و گردشگری همچنین مناطق توسعه ای مکران در شرق استان و همسایگی با منطقه عسلویه و گازی پارس جنوبی در غرب، هرمزگان را به عنوان دروازه ورود و خروج کالا به پایتخت حمل و نقل کشور تبدیل کرده است.

شایان ذکر است که هرمزگان دارای ۱۲هزار و ۸۳۸ کیلومتر راه است که شامل ۳۴ کیلومتر آزاد راه،۷۷۷ کیلومتر بزرگراه، ۶۲۳ کیلومتر راه اصلی، سه‌هزار و ۲۰۲ کیلومتر راه شریانی و فرعی و ۹ هزارو ۹۳۸ کیلومتر راه روستایی است.