نمایشگاه کتاب امسال قاعدتاً تحت‌تأثیر مشکلات معیشتی و تنگناهای اقتصادی و گرانی‌های چشمگیر اقلام فرهنگی از جمله کتاب قرار گرفته بود به‌طوری‌که با تخفیف ۳۰درصدی کتاب نیز علاقه‌مندان به این حوزه مهم، اشتیاق چندانی برای رفتن به نمایشگاه نداشتند.

نمایشگاهی تحت‌تأثیر مشکلات معیشتی
«رضا هاشمی زاده» فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین به بررسی سطح کمی و کیفیتی نمایشگاه کتاب هرمزگان پرداخت و اظهار داشت: نمایشگاه کتاب امسال قاعدتاً تحت‌تأثیر مشکلات معیشتی و تنگناهای اقتصادی و گرانی‌های چشمگیر اقلام فرهنگی از جمله کتاب قرار گرفته بود به‌طوری‌که با تخفیف ۳۰درصدی کتاب نیز علاقه‌مندان به این حوزه مهم، اشتیاق چندانی برای رفتن به نمایشگاه نداشتند.
وی ضمن بیان این که به نظر این نمایشگاه فقط برای قشری از جامعه که در سطح اجتماعی متوسط قرار دارند دایر شده بود، گفت: امسال فقط گروه کمی از قبیل کارکنان، اساتید، مدرسان و معلمان را می‌دیدیم و خبری از استقبال گستردة عمومی نبود.

کوچک‌شدن سبد کالاهای فرهنگی خانوار
هاشمی زاده در ادامه به کوچک‌شدن سبد کالاهای فرهنگی خانواده‌ها اشاره کرد و در این خصوص گفت: در گذشته کتاب را با قیمت مناسب می‌خریدیم؛ اما هم اکنون قیمت کتاب با توجه به تورم افسارگسیخته بسیار افزایش یافته است.
این مدرس دانشگاه استقبال کم مردم از نمایشگاه کتاب هرمزگان را موضوعی قابل‌بررسی عنوان کرد و افزود: امسال استقبال چندانی را از نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته ندیدم با وجود اینکه علاقه بسیاری برای خرید این محصول فرهنگی داشتم؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوب فقط به تهیه کتاب‌های موردنیاز بسنده کردم.

انتقاد به شکل برگزاری
هاشمی زاده یادآور شد: امسال برگزاری نمایشگاه کتاب هرمزگان به شکل موضوع‌محور پیش رفت با این ادعا که این رویه مخاطب بیشتری را جذب می‌کند؛ اما علاقه‌مندان کتاب بنا به حضور ناشران سرشناس در نمایشگاه به سراغ آنها می‌روند.
وی ابراز داشت: چیدمان نمایشگاه کتاب به‌گونه‌ای بود که برای یک مخاطب سردرگمی ایجاد می‌کرد و نمایشگاه کتاب با موضوعات کلی برپا شده بود به طور مثال در غرفه‌ها چند ردیف داستان‌های ایرانی قرار داشت و کسی هم متأسفانه پاسخگو نبود و در بیرون از نمایشگاه فروش اجناس غیرفرهنگی موج می‌زد و در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسبی از سوی ناشران و غرفه‌داران صورت نگرفت.

سوپرمارکت کتاب
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: با حضور در نمایشگاه کتاب به نظر می‌آمد افرادی که در این نمایشگاه فعالیت می‌کنند اطلاعی از کمیت یا کیفیت کتاب‌ها ندارند و شبیه فروشندگان دیگر اقلام بودند.
وی ضمن تأکید بر این که در نمایشگاه کتاب هرمزگان، تفکیک موضوعی مشخصی وجود نداشت و به نظر می‌رسد با این نمایشگاه با کم سلیقگی و فقط برای رفع تکلیف دایر شده است، اضافه کرد: با صداقت باید عرض کنم که علاقه‌مندان حوزه فرهنگ و کتاب از سطح کیفی نمایشگاه رضایت نداشتند و حتی این نمایشگاه را به سوپرمارکت کتاب تعبیر می‌کردند که متأسفانه این تعبیر ناخوشایند است.

تأثیر فضای سیاسی و ایدئولوژیک
هاشمی زاده خاطرنشان کرد: بخشی از ناشران معتبر حوزه‌های کتاب در این نمایشگاه، کتابی را برای عرضه نداشتند یا اینکه دعوت نبودند و به نظرم همه این موارد تحت‌تأثیر فضای سیاسی و ایدئولوژیک در بدنه حاکم و نگاه این قشر به حوزه فرهنگ است و واقعاً ملموس بود که گزینشی خاصی برای نمایش کتاب‌ها صورت گرفته بود.

شب‌های فرهنگی دلنشین
وی تصریح کرد: برگزاری شب‌های فرهنگی برای شهرستان‌هایی از قبیل جاسک و رودان نکته‌ای مثبت و حائز اهمیت این نمایشگاه بود که توانست علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و ادبیات را جذب کند تا فهم فرهنگی خود را به اشتراک بگذارند و همچنین رونمایی از چند کتاب دیگر نکته مثبت و مهم این نمایشگاه بود.

الکترونیکی شدن خریدها
وی عنوان کرد: اگر بخواهم به نکته مثبت دیگری در خصوص نمایشگاه کتاب اشاره کنیم باید گفت که امکان خرید اینترنتی کتاب فراهم بود و همچنین در طول چند سال اخیر شاهد افتتاح کتاب‌فروشی‌های بزرگ و مجهز در بندرعباس بوده‌ایم.

فرهنگ هرمزگان را دریابید
این مدرس دانشگاه بیان داشت: هرمزگان به لحاظ داشتن آیین‌ها، سنت‌ها و رسوم کهن دارای ظرفیت عظیمی است؛ اما متأسفانه استان در حوزه فرهنگ وضعیت مطلوبی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر چه برگزاری رویدادهای فرهنگی از جمله جشنواره فیلم در شهر بندرعباس، کم‌رنگ شده است اما باید از برگزارکنندگان رویدادهای فرهنگی تقدیر و تشکر کرد چرا که در شرایط فعلی برگزاری چنین رویدادهایی مشقت فراوانی دارد.
هاشمی زاده در پایان افزود: استعدادها و ظرفیت‌های خوبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که باید دیده شوند و این مساله وظیفه ی مسئولان این حوزه را دوچندان می کند.

گفت‌وگوی اختصاصی:

  • نویسنده : آیلار شاکرمی