بحث تعطیلی رسمی پنج‌شنبه و جمعه‌ها به جای آن که افراد جامعه را خوشحال کند، آنان را نسبت به تبعات اقتصادی آن نگران کرده است.

به گزارش دلفین، فعالان اقتصادی این تصمیم را شوکه‌کننده می‌خوانند چرا که بخش خصوصی را عملاً چهار روز از اقتصاد جهان منفک می‌کند و آثار اقتصادی فاجعه باری را در پی خواهد داشت. برای بررسی بیشتر این موضوع، گفت‌وگویی را با «فرامرز گودرزی» رئیس انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان استان هرمزگان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

از امارات بیاموزید
گودرزی در تشریح تأثیر تعطیلی پنجشنبه‌ها بر اقتصاد کشور اظهار داشت: یکی از دلایلی که امارات متحده عربی توانسته در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خود به میزان قابل‌توجهی رشد کند، تنظیم تعطیلات آخر هفته خود با آمریکا و اروپا است.

چهار روز هفته تعطیل می‌شویم
وی اذعان داشت: هم اکنون نیز فعالان اقتصادی و بازرگانان برای مبادله‌ی اقتصادی با چین، اروپا و امارات سه روز جمعه و شنبه و یکشنبه را از دست داده‌اند و باید در نظر داشت که با افزوده شدن پنج‌شنبه‌ها چهار روز سامانه تجارت و بازرگانی ما تعطیل خواهد شد.

رئیس انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان هرمزگان ضمن بیان اینکه تعطیلی چهارروزه عقب‌ماندگی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، ابراز داشت: زمانی که می‌خواهیم کالایی را وارد کنیم در کشورمان روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است و روز شنبه هم سرکار می‌آییم و به شرکت‌های چینی ایمیل می‌زنیم و آن‌ها در تعطیلات هستند و باید تا دوشنبه صبر کنیم و این بدان معناست که ما فقط روز دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به اقتصاد جهان وصل می‌شویم تا با شرکای معدود خارجی خود مراوده‌ای داشته باشیم.

با کشورهای مسلمان مقایسه کنید
گودرزی خواستار مقایسه تعطیلات کشورهای اسلامی با ایران شد و تصریح کرد: کشور ما با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین همسایه است و هنگامی که ما تعطیلاتمان با آن‌ها نیز هماهنگ نیست، این کشورها ترجیح می‌دهند همین معاملات را نیز با کشورهای اروپایی انجام دهند.

سختی صادرات
رئیس انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان استان هرمزگان به ذکر مثال پرداخت و ابراز داشت: اگر شرکتی ایرانی در روز یکشنبه کالایی را به مقصد ارسال کند با توجه اینکه آن کشور در آن روز تعطیل است امکان مکاتبات با آن کشور وجود ندارد و صادرات بسیار دشوار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته مشکل تنها در این بخش نیست و با این تصمیم غیرکارشناسی متأسفانه بین صادرات، برگشت پول و معاملات به‌موقع وقفه ایجاد می‌شود.

از طریق اتاق ایران پیگیریم
از گودرزی در خصوص اقدامات بازرگانان برای رساندن صدای خود به مسئولان پرسیدیم که وی افزود: در رابطه با تعطیلی پنجشنبه و عقب‌ماندگی چهارروزه اقتصاد ایران نامه‌ای توسط اتاق بازرگانی ایران زده شده است که نمی‌دانیم سرانجام آن چه خواهد شد.

واردات هم پرهزینه و سخت می‌شود
وی اذعان داشت: برای حواله‌کردن پول در خصوص واردات کالاهای مدنظر نیز عدم تطابق در تعطیلات وجود دارد، بنابراین ما مجبوریم پول را زمانی حواله کنیم که شرکت‌های طرف معامله تعطیل نیستند تا پس از آن تأییدیه، رسید پول را دریافت کنیم و از سویی دیگر هر چه دیرتر محصولات به کشور برسد این کار باعث ضرر تولیدکنندگان و تضعیف اقتصاد کشور می‌شود.

افزایش مشقت انتقال پول
وی یادآور شد: چندی پیش برای شرکتی خارجی کالایی را خریداری کردم، پولی را می‌خواستم به شرکت طرف معامله واریز کنم، در روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه نتوانستم این کار را انجام دهم؛ بنابراین روز شنبه پول را حواله کردم و آن‌ها روز دوشنبه توانستند فیش تأییدیه پول را ارائه بدهند و این تأخیر در هیچ کجای دنیا قابل‌توضیح نیست و تمام این مسائل بر روی سرمایه‌گذاری تا حد زیادی تأثیر می‌گذارد.

رئیس انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان استان هرمزگان در ادامه عنوان کرد: شرکت‌های خارجی حساب مالی خود را به زمان میلادی تنظیم می‌کنند و به همین دلیل روزهای شنبه و یکشنبه قسمت‌های بازرگانی ما و روزهای پنجشنبه و جمعه قسمت اداری ما تعطیل می‌شود و عملاً به معنای از دست دادن بیش از نیمی از هفته است.

همه با هم متضرر می‌شویم
گودرزی در پایان با اشاره به این که فعال اقتصادی ایرانی نمی‌تواند به طرف معامله بگوید که طبق رویه ایران عمل کند؛ بلکه تجارت یک سیستم جهانی و بین‌المللی است، کفت: با این تصمیمات صادرات و واردات گران‌تر می‌شود و هم اینکه تولیدکنندگان کالا را گران‌تر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند و یک خسران بزرگ برای تمام بخش‌های اقتصادی کشور است و مردم باید بهای آن را پرداخت کنند.

گفت‌وگوی اختصاصی

  • نویسنده : فرزانه بخشی