عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس گفت: با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ایران، اگر مسئله تعطیلی‌ها حل نشود تقریباً ارتباط ما با فعالان اقتصادی جهان قطع می‌شود.

به گزارش دلفین، هنوز مشخص نیست چه فرد یا گروه و با چه عقیده‌ی سیاسی یا مذهبی پشت تعطیلی رسمی پنج‌شنبه‌ها قرار دارد و از هر زاویه‌ای که با این مسئله نگریسته شود، نتیجه‌ی آن خسران و تباهی بیشتر است. در همین خصوص گفت‌وگویی اختصاصی را با «سلمان ستوده نیا» دکترای اقتصاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس ترتیب دادیم که خلاصه از آن در ادامه آمده است.

شنا خلاف جهت حرکت آب
ستوده نیا ضمن ابراز تعجب از اتخاذ چنین تصمیمی ابراز داشت: در اغلب کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه به طور رسمی تعطیل است و همچنین ۹۵ درصد کشورهای مسلمان از جمله عمان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و… نیز روزهای جمعه و شنبه را به‌عنوان روزهای تعطیل خود تعیین کرده‌اند.

وی گفت: اقدامات کشورهای حاشیه خلیج فارس در تعیین تعطیلی برای همگام‌شدن با سایر کشورهای جهان در باب فعالیت‌های بازرگانی و تجاری بوده است و اگر تعطیلات ما در روز پنجشنبه باشد تقریباً ارتباط هفتگی ما بازار جهانی ۴ روز می‌شود.

با دست خودمان ارتباط با جهان را قطع می‌کنیم
عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس در ادامه ابراز داشت: با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ایران، اگر مسئله تعطیلی‌ها حل نشود تقریباً ارتباط ما با فعالان اقتصادی جهان قطع می‌شود.

وی افزود: با این اوصاف خسارت ناشی از تحریم‌ها منجر به تبعات جبران‌ناپذیری بر تولید ناخالص داخلی و تجارت خارجی می‌شود و همچنین بر ارکان توسعه پایدار کشور لطمه وارد می‌کند.

تنها مخالفت با یهودیان؟!
ستوده نیا گفت: بنا به اظهارات مجلس شورای اسلامی؛ روز شنبه نزد یهودیان تعطیلی مطلق است و ما می‌خواهیم پنجشنبه را تعطیل کنیم تا شائبه‌ای دراین‌خصوص نباشد؛ اما ما باید به نتیجه کار نیز بنگریم.

وی همچنین گفت: مجلس شورای اسلامی، مسئله تعطیلی بالغ بر ۸ میلیارد مسلمان در روز شنبه در سایر کشورها را لحاظ نمی‌کند و این مسئله برای توسعه تجارت ایران عادلانه نیست.

سخت‌تر شدن جذب سرمایه‌گذار خارجی
عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس به تحریم‌ها و دشواری جذب سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: اگر تعطیلی روز پنجشنبه توسط مجلس به تصویب برسد قطعاً سرمایه‌گذاران خارجی رغبت به سرمایه‌گذاری در ایران نخواهند داشت و این امر تأثیرات جبران‌ناپذیری را بر اقتصاد کشور به جای خواهد داشت و همچنین باعث ازبین‌رفتن فرصت‌های شغلی می‌شود.

سرمایه‌گذاران داخلی هم متضرر می‌شوند
وی در ادامه بیان داشت: بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی نیز تولیداتشان وابسته به صادرات و واردات مواد اولیه است و تأخیر در تجارت آنان را نیز متحمل ضررهای بسیار خواهد کرد.

تصمیمات ضدتولید در سال جهش تولید
ستوده نیا با بیان اینکه صادرات بال اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: رونق تولید از مسیر رشد صادرات می‌گذرد و در نتیجه برای توسعه صادرات بایستی تقویم کشور با تقویم بین‌الملل مطابقت داشته باشد؛ اما تصمیمات مجلس به‌منظور تعطیلی در روز پنجشنبه باعث شده تا در سال جهش تولید رسماً تصمیمات ضد تولید از سوی مجلس گرفته شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس یادآور شد: تولیدکنندگان داخلی به‌منظور توسعه صادرات و جهش تولید به بازارهای خارجی نیازمند هستند و عدم مراوده تولیدکنندگان داخلی با بازارهای خارجی باعث کاهش تولیدات و ارز می‌شود و از سویی دگر باعث افزایش قیمت کالاهای مصرفی خواهد شد.

وی عنوان کرد: اگر تقویم کشور با تقویم جهانی همسو باشد منجر به رونق تولیدات داخلی و افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشورمان بیشتر می‌شود و همچنین به توسعه گردشگری در ایران و رفاه مردم کمک شایانی می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: یکی از راه‌های پیشرفت کشور حمایت از توسعه گردشگری و جذب گردشگر است با توجه به تعطیلی پنجشنبه در کشورمان، یک گردشگری خارجی زمانی که می‌خواهد به کشور ما بیاید قطعاً باید خودش را با تعطیلات تقویم کشور مطابقت دهد به همین منظور تقویم ایران با تقویم جهانی مطابقت ندارد.

عضویت در مجامع جهانی در خطر
ستوده نیا خاطرنشان کرد: ایران ما عضو سازمان همکاری شانگهای و عضویت در بریکس است در روزهای فعالیت‌های کاری آنها ما در تعطیلات رسمی به سر می‌بریم؛ یعنی ما فرصت کاری را از دست می‌دهیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس بیان داشت: مجلس باید با بخش خصوصی هماهنگ باشد و از اتاق بازرگانی ایران نظرخواهی کند تا نتایج کارشناسی را مدنظر قرار دهد.

گزارش اختصاصی