با این حال مردم محلی پارسیان این گونه استنباط می‌کنند که این دعوای سیاسی به وجود آمده سبب شده است تا این مردم خون‌گرم کمتر از حق واقعی‌شان مورد توجه واقع شوند.

میراث احمدی نژاد

به گزارش دلفین،  طرح جداسازی بخش‌هایی از شهرستان پارسیان یا گاوبندی سابق و الحاق آن به شهرستان لامرد در استان فارس در اواخر دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به تصویب رسید و از شواهد چنین بر می‌آید که در پایان دولت حسن روحانی و با روی کار آمدن مجلسی اصول گرا بار دیگر این مصوبه در حال پیگیری است. آن‌گونه که در این مصوبه پیش‌بینی شده است پنج روستای صورباش، فارسی، اکبری، تمبو جنوبی و تمبو شمالی از بخش کوشکنار شهرستان پارسیان جدا خواهد شد و به دهستان حومه از بخش مرکزی شهرستان لامرد ملحق می‌شود، اما این طرح به دلیل مقاومت مردم هرمزگان همچنان نتوانسته اجرایی شود و حساسیت‌های شدیدی را در جوامع محلی ایجاد کرده است.

جرقه اعتراضات سال ۱۳۹۲

در مهرماه سال ۱۳۹۲ بود که «صادق عابدین» استاندار فارس جرقه‌ی روزها آشوب را در هرمزگان با اعلام خبر پیوستن بخشی از هرمزگان به استان فارس شعله ور کرد و آستان سید مظفر و استانداری هرمزگان محل تجمع مردم معترض شد و دولت‌مردان دریافتند که این موضوع تا چه اندازه برای هرمزگان‌نشینان حساس و دارای اهمیت و ارزش است.

اگر چه در همان زمان نیز دوری از مرکز استان یکی از دلایل تغییر تقسیمات کشوری در این ناحیه از کشور عنوان شد اما به نظر دستیابی به دریا اصلی‌ترین هدف و راهی برای شریک شدن در دریا بود. با این حال میزان خشم مردم هرمزگان این مصوبه را معلق نگاه داشت.

پیگیری مجدد

اگر چه در سال‌های گذشته در مقاطعی بار دیگر بحث الحاق پارسیان به لامرد مطرح شد اما این گونه به نظر می‌رسد که این بار نمایندگان جنوب فارس بسیار بر اجرایی شدن این طرح پافشاری دارند. «سید موسی موسوی» نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی در نشست رسانه‌ای اخیرش در پاسخ به سوالی درخصوص شعار انتخابی‌اش مبنی بر پیگیری مصوبه الحاق فارس به هرمزگان گفت: الحاق فارس به هرمزگان از مسائل مهم منطقه است، الحاق مصوبه شورای عالی امنیت ملی را دارد و با تلاش و پیگیری‌های چند ساله ما در مجلس، مصوبه دو دولت را دریافت کرده و به مرحله اجرا رفته است.

وی افزود: این مصوبه به استانداران فارس و هرمزگان نیز ابلاغ شد و آن‌ها هم برای اجرا ورود کردند اما مسائلی در هرمزگان پیش آمد و این اجرا به تاخیر افتاد و تاکنون اجرا نشده و از مسیر های قانونی قابلیت پیگیری دارد و این مهم را با جدیت پیگیری می‌کنم.

هرگز نخواهیم گذاشت

در واکنش به همین موضوع «احمد جباری» رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان اظهار داشت: طرح یک مصوبه رو به زوال و غیرکارشناسی که در دولت گذشته به صورت شتاب زده‌ای به تصویب رسیده است، جنبه اجرایی ندارد.

وی با انتقاد از طرح اینگونه مباحث چالش برانگیز و بی‌ثمر در فضای رسانه‌ای که صرفا جنبه‌ تبلیغاتی و انتخاباتی دارد، اظهار کرد: ما تنها به حرمت روز عاشورا از ورود به مجادلات رسانه‌ای پرهیز کردیم.

جباری افزود: متأسفانه در برهه‌ای یک مصوبه عجولانه و غیرکارشناسی بدون جامعیت کافی به تصویب رسید و سپس مسئولان کشوری که متوجه مساله شدند، خود به خود مصوبه مذکور از دستورکارخارج شد و اطمینان می‌دهیم که این طرح هرگز جنبه اجرایی نخواهد یافت.

نماینده مردم بندرلنگه، بستک، کیش و پارسیان در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است همه ما از پرداختن به مسائل چالش برانگیز و حاشیه زا پرهیز کنیم و روان جامعه را با طرح موضوعات این چنینی آشفته نسازیم.
مشکلات پارسیان باید رفع شود.

با این حال مردم محلی پارسیان این گونه استنباط می‌کنند که این دعوای سیاسی به وجود آمده سبب شده است تا این مردم خون‌گرم کمتر از حق واقعی‌شان مورد توجه واقع شوند و مسئولان رسیدگی به موضوعات شهری و توسعه‌ای این شهرستان را به باد فراموشی سپرده اند و پارسیانی‌ها بر این باورند که کمبود امکانات رفاهی و ضعف در زیرساخت‌ها در قیاس با شهرستان‌های هم‌جوار استان فارس به همین موضوع ارتباط دارد.

در این شرایط می‌طلبد هر چه سریع‌تر مشکلات این شهرستان مورد رسیدگی قرار گیرد تا مردم، پارسیان را گود زورآزمایی سیاسیون نبینند و برای حل این مشکل نیازمند مداخله‌ی جدی مسئولان کشوری هستیم.

این مطلب در نشریه دلفین منتظر شده است.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

  • نویسنده : ۱۰۰۷