نداشتن کنترل کافی از سوی نهادهای حاکمیتی استان هرمزگان بر جزایر قشم و کیش همواره چالش‌های بسیاری را برای جزیره‌نشینان در پی داشته تا جایی که بسیاری از افراد، قشم و کیش را بیشتر تکه‌ای از استان تهران می‌بینند تا استان هرمزگان.

به گزارش دلفین، نداشتن کنترل کافی از سوی نهادهای حاکمیتی استان هرمزگان بر جزایر قشم و کیش همواره چالش‌های بسیاری را برای جزیره‌نشینان در پی داشته و رجوع آنان به نمایندگان مجلس نیز به دلیل خودمختاری مدیران این جزیره، کمتر به نتیجه‌ی مورد نظر رسیده است تا جایی که بسیاری از افراد، قشم و کیش را بیشتر تکه‌ای از استان تهران می‌بینند تا استان هرمزگان.

موضع استاندار هرمزگان

«فریدون همتی» استاندار هرمزگان از بدو ورود به هرمزگان همواره با چالش این دو جزیره رو به رو بوده است و هر گاه توانسته به مشکلات حاکمیت دوگانه‌ی این جزایر اشاره کرده است؛ جزایری که درآمدها و بودجه‌های‌شان به سمتی دیگر می‌رود اما دردسرهایش برای هرمزگان است.

همتی در سال ۱۳۹۷ و در نشست هم اندیشی با مدیران منطقه آزاد کیش و قشم نیز بر این موضوع تاکید کرده بود. وی در این رابطه گفت: فعالیت دو منطقه آزاد در استان به علت نقش توسعه‌ای و عمرانی و سهم در تولید و اشتغال با دیگر نقاط کشور متفاوت است و این نقش باید در راستای توسعه سرزمین مادری قرار گیرد.

وی گفت: در شرایط فعلی توقع و انتظار این است که هرمزگان با مناطق آزاد و ویژه خود بتواند شرایط مطلوبی را رقم بزند و امیدآفرینی و نشاط اقتصادی به کشور تزریق کند.

البته که انتظارات نماینده عالی دولت در استان هیچ گاه از این مناطق محقق نشد و استاندار هرمزگان در جلسات بررسی و ارزیابی چگونگی اجرای طرح ها در منطقه‌ی مکران نیز بسیار نسبت به شایعات در رابطه با خارج شدن این منطقه از حاکمیت هرمزگان حساس بود و این حساسیت را نیز باید نشات گرفته از تجربه‌ی کیش و قشم دانست.

این بار آرامی

این بار «منصور آرامی» نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی به خودمختاری مدیران جزیره قشم اشاره کرد و افزود: فلسفه ایجاد مناطق آزاد امری پسندیده و کارشناسی شده است، با این حال هنگامی که نظارت دقیق و ساختار مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است یا در اجرا به درستی قوانین و مقررات آن اجرا نشود، موجب سردرگمی، نگرانی و مشکل ساکنان مناطق آزاد خواهد شد.
وی افزود: مناطق آزاد برای ایجاد اشتغال، پیشرفت همه‌جانبه، توسعه متوازن و عدالت مطابق با اصل ۴۸ و سوم قانون اساسی ایجاد شده‌اند و جز این، موضوع دیگری به عنوان هدف گذاری تشکیل آنان طرح نشده است.

خودمحوری و بی توجهی به مسائل اساسی مردم

وی تصریح کرد: متاسفانه منطقه آزاد قشم به دلیل خودمحوری و بی توجهی به مسائل اساسی مردم مشکلاتی را برای اهالی زحمتکش قشم یا مسافرانی که به آن جزیره زیبا مسافرت می کنند، ایجاد کرده است، این منطقه آزاد تکلیف مدیریت و بنادر کوچک پهل و لافت را که روزانه صدها خودرو از این محل به قشم وارد یا خارج می شوند باید روشن کند.

اختلاف بین منطقه آزاد، استانداری و سازمان بنادر

مجمع نمایندگان استان بیان داشت: اختلاف بین منطقه آزاد، استانداری و سازمان بنادر و دریانوردی موجب شده، مردم خونگرم پهل با مشکل مواجه باشند. همچنین بلاتکلیفی ساخت پل ۱۸۰۰ متری بین پل و لافت نیز از جمله موارد مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: همین ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی منطقه آزاد، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌ها باعث شده سرمایه‌گذاران پرورش میگو تکلیف خود را به درستی ندانند و در نهایت کار را نیمه تمام رها کرده اند.

آرامی خاطرنشان کرد: مدیریت مناطق آزاد کشور رها شده است، مدت‌هاست تعداد زیادی شناور پر از کالا در بندر بهمن قشم استقرار دارند و همچنان بلاتکلیف هستند و هیچ کس نیز پاسخگو نیست.
وی بیان داشت: در هر صورت تمام این موارد نشان از ناهماهنگی، بی برنامگی و کم توجهی به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است، مسئولان باید کوچکترین کوتاهی در این امر نداشته باشند و یقینا هر یک از این مسائل می‌تواند بخشی از اقتصاد محلی و ملی را کم رونق کند.

توئیت احمد مرادی

البته واکنش نمایندگان منحصر به آرامی نماند و برخی از نمایندگان دیگر استانی و کشوری به این موضوع ورود کردند. توئیت «احمد مرادی» نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی نیز به نوبه‌ی خود جالب توجه و دارای نکات بسیاری بود. مرادی در حساب شخصی خود نوشت: رای حداکثری و قاطع اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به تقاضای اینجانب مبنی بر تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم نشان داد که نمایندگان مجلس یازدهم برای ریشه‌یابی فساد و تخلفات در ادارات و سازمان‌ها بدون در نظر گرفتن قلمرو جغرافیایی عزم خود را جزم کرده اند.

این گوش در، آن یکی دروازه

با این حال تجربه نشان داده که فشار کلامی نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و تذکرات نماینده عالی دولت در استان، تاثیر چندانی بر عملکرد مدیران منطقه آزاد قشم که مستقیما از تهران دستور می‌گیرند، ندارد و باید با اتخاذ تدابیری دیگر حق جزیره‌نشینان استیفا شود. در این راه همراهی تمام ارکان سیاسی هرمزگان بسیار ضروری است.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

  • نویسنده : ۱۰۰۷