روزن رفته جدیدترین اثر منصور نعیمی است که انتشارات نسیم بادگیر در تابستان امسال با ویراستاری «عبدالجلیل مرداسنگی»، طراحی و صفحه‌آرایی «صدیقه غلامی» و تایپ و حروف‌نگاری «هدا غلامی» منتشر شده است.

به گزارش دلفین، «منصور نعیمی» بیست و نهمین روز از تیرماه سال ۱۳۲۹ در بندرعباس پا به عرصه گیتی نهاد. این پژوهشگر، عکاس، مجری، فیلمساز و ادیب، کتاب‌های «فرهنگ جامع هرمزگان»، «پس از پرواز»، مجموعه شعر «بانوی خوب‌های جزیره» و کتای «چن چنکوو» شامل ضرب‌المثل‌ها و زبان‌زدهای مردم هرمزگان را نیز پیش از این روانه بازار کتاب کرده و «روزن رفته» نیز جدیدترین اثر نعیمی است که انتشارات نسیم بادگیر در تابستان امسال با ویراستاری «عبدالجلیل مرداسنگی»، طراحی و صفحه‌آرایی «صدیقه غلامی» و تایپ و حروف‌نگاری «هدا غلامی» منتشر کرده.
به قول بندری‌ها روزن ارن و «روزن رفته» امونن. این اثر نوستالژیک، امکان سفر به روزهای دور و نزدیک پرمخاطره هرمزگان را به مخاطب می‌دهد. پژوهشگر پرکار، آگاه، تیزبین و کهنه کار بومی، رخصت و فرصت نیکویی فراهم کرده است تا تاریخ این سرزمین به انصاف و آیینه‌وار مکتوب شود. استفاده از ۷۰ کتاب خارجی و داخلی معتبر و مستند، ۱۳ سند رسمی و ۱۸ روزنامه‌ی سراسری و محلی به عنوان منبع، گنجینه‌ای را فراهم کرده است تا ضمن ارائه‌ی تصویری واضح از تاریخ پر راز و رمز این جغرافیا، چهره‌ی درخشان بزرگ مرد معاصر ما، با مطالعه آن آشکارتر شود.
«روزن رفته» تنها یک کتاب نیست. خاطره بازی است. اتفاقات با ارزش استان به تفکیک هر برج در ۱۲ فصل مجزا با دقت و رعایت توالی زمان رویداد، با ذکر روز و تاریخ دقیق خورشیدی، قمری و میلادی، همچنین بهره گیر‌ی از عکس‌ها و تصاویر مرتبط نگاشته شده است.
پژوهشگر دانش‌پژوه و نیک‌اندیش، چاپ نخست «روزن رفته» را با عشق پیشکش کرده است به تمامی انسان‌های عالم با آرزوی پندآموزی از وقایع، برای همزیستی مسالمت‌آمیز و جهانی خالی از جنگ.
مورخ هرمزگانی معتقد است نگاه به گذشته، نگاه به امروز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی بر این باور است که به موجب مسافرت درآویدیان، سامی‌ها، ایلامی‌ها، سومری‌ها و… به کرانه‌ها و پس‌کرانه‌های خلیج فارس، پیشینه هرمزگان به پنج هزار سال پیش برمی‌گردد. بنابراین با این باور که تدوین تاریخ، سرگذشت حیات و فرهنگ یک قوم و ملت است، برای نخستین بار این اثر بدیع را خلق کرده. محقق خوش‌نام و سخت‌کوش بندری با حوصله و تمرکز بالا، تمامی وقایع استخراج شده از لابلای سفرنامه‌ها، گاه‌شمارها، کتاب‌های تاریخی و پژوهشی، روزنامه‌ها، مجلات و اسناد منتشر شده‌ی مهم را گردآوری کرده است تا به تاریخ مکتوب هرمزگان، غنای بیشتری ببخشد. جالب است که پژوهشگر به شیوه نگارش و ادبیات راویان رویدادها نیز وفادار مانده که این نیز در نوع خود قابل تحسین است. نقاشی‌ها و عکس‌های کتاب، همان‌طور که گزینشگر حاذق تصاویر این کتاب می‌گوید، می‌توانستند به شکل مستقل نیز در قالب تاریخ مصور این سامان انتشار یابند زیرا به زویای تاریک تاریخ این استان، روشنایی بخشیده‌اند. «سید علی حسینی» مدیر سایت فرهنگی آرموس، بازیگر منتخب تیم‌های فرهنگی زنده یاد ابراهیم منصفی، زنده یاد حسام‌الدین نقوی، زنده یاد حسن کرمی و… بوده و چراغ خاموش، چراغ فرهنگ و هنر هرمزگان را به همت والایش، شعله پیشکش کرده است و هرگز نگذاشته این شعله زیبا کم سو بماند. لازم به توضیح است که بخشی از عکس‌های این کتاب زیبا، محصول بیش از چهار دهه عکاسی استاد نعیمی است.
گفتنی است سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس با ریاست الیاس محسنی در دوران شهرداری عباس امینی زاده، به عنوان صاحب امتیاز، این اثر سترگ را به لحاظ مالی و معنوی پشتیبانی کردند. تعدادی محدودی از این کتاب در نوشت افزار آرموس واقع در کوی بهشت بندر- فاز نخست منازل اوقاف بندرعباس موجود است.

یادداشت اختصاصی:. یوسف ملایی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

 

  • نویسنده : ۱۰۰۷